Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové své nové armádní monstrum prodají i civilistům, s jeho parametry to bude něco
24.8.2020 | Petr Prokopec
Některé z jeho parametrů si dokážeme obtížně představit v praxi i na válečných kolbištích, Rusové jsou ale Rusové, a tak věří tomu, že civilizovaný armádní obrněnec prodají i civilistům.
Firma VPK neboli Vojensko-průmyslová společnost, u nás nepatří mezi nejznámější ruské automobilové entity. Specializuje na armádní dopravní a prostředky nedávno představila nové lehké pancéřované vozidlo jménem Strela, které se snaží vykrýt mezeru na ruském trhu. A to přesto, že VPK armádě dodává velmi podobné vozidlo jménem Tiger.
Rozdíl je zejména v hmotnosti, neboť zatímco „tygr“ vykáže na ručkách vah 7 200 kilogramů, Strela váží „pouze” 4,7 tuny. Jako takovou ji tedy lze transportovat do vzdálenějších oblastí letecky, ideálně pak na externím závěsu vrtulníků Mil Mi-8 nebo Mil Mi-17. Nejde však o jedinou nuanci, navzdory nižší hmotnosti novinka poskytuje lepší balistickou ochranu, neboť podvozek dokáže ustát výbuch až 2 kilogramů TNT. Tiger oproti tomu zvládá pouze 600gramové nálože.
Vedle toho je Strela odolná také proti většině střelných zbraní od malých ručních přes AK-47 až po pušky odstřelovačů doplněné teplem kalenými projektily. Útočiště přitom dokáže poskytnout až osmi lidem včetně řidiče, v tomto jediném ohledu tak na sourozence ztrácí. Tiger se totiž vyrábí v až jedenáctimístné konfiguraci. Na druhou stranu však může jet maximálně jen 140 km/h, zatímco v případě „střely“ je nejvyšší rychlost omezena až na 155 km/h. Při zmíněné, skoro pětitunové hmotnosti, je to sakramentsky rychlý kolos.
Značka VPK zatím vyrobila pouze jediný prototyp, který si můžete prohlédnout na fotografiích. Dle dostupných informací pod přední kapotou trůní 4,4litrový turbodiesel z produkce značky YaMZ. Tento motor může produkovat až 330 koní, v případě Strely by nicméně měl skrze manuální převodovku posílat na všechna čtyři kola 215 koní.
Co je pozoruhodné, tento zřetelně armádní stroj se dočká i civilní verze. Na výstavě Army-2020 pořádané v Kubince nedaleko Moskvy to dnes oznámila sama firma VPK a odhalila i první oficiální ilustrace. Vůz se stejnou technikou dostane nový design, který bude vypadat přece jen o něco přátelštěji než armádní varianta. Karoserie bude pětidvéřová a použije maximum existujících dílů - na ilustracích vidíme hlavní světla z katalogu Helly, zadní z GAZu Next nebo kliky dveří z Gazelle Next.
K dispozici mají být obrněné verze pro ty, kteří ve voze nachází zalíbení pro jeho armádní původ, ale také neobrněné, které by mohly pro svou průchodnost posloužit lovcům nebo farmářům. Podle toho se také bude lišit hmotnost. Výše zmíněné cifře by se auto mohlo blížit jen v případě hodně zabezpečené verze, ostatní mají být citelně lehčí a se stejným motorem nabídnout i lepší dynamiku. Kdy by se vůz mohl dostat do prodeje a za jakou cenu, nebylo zatím upřesněno.
Oblibu ve stavbě civilních verzí armádních aut mají Rusové dlouhodobě, nová Strela nebude výjimkou. Ilustrace: VPK
Ruská Strela má být tím typem vozu, který tamní armádě chyběl. Díky relativně nízké hmotnosti jej totiž může transportovat vrtulník. Foto: VPK, BMPD Live Journalhttps://bmpd.livejournal.com/4087127.html
Zdroje: RG, VPK
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
před 5 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
před 7 hodinami - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před 8 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 9 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.25. 22:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 21:44 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.25. 20:34 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus