Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové stvořili nákladní monstrum jak z dob SSSR, uveze 127 tun těžkým terénem
14.2.2019 | Petr Prokopec
Extrémně vypadá a jeho parametry nejsou z ani trochu jiného těsta. Speciál pro těžební průmysl má na délku měří 28 metrů a pohání jej 19litrový turbodiesel se 760 koňmi.
Rusko je velmi specifickou zemí. Tomu se musel uzpůsobit i automobilový průmysl, který nepočítá jen s hladkým asfaltem či polními cestami, ale rovněž s oblastmi, jenž jsou odříznuty od civilizace. Pokud k tomu navíc přihodíme ještě nemalé teplotní výkyvy či požadavky na velkou nosnost, není překvapivé, že se zde rodí často opravdová automobilová monstra. To poslední od společnosti Tonar ale ční nade všemi, a nikoliv jen proto, že na výšku mu naměříme přes čtyři metry.
Tonar-7502 vznikl kvůli potřebám společností, které se v odlehlých oblastech věnují těžbě železné rudy. Těm přestaly vyhovovat stávající „silniční vlaky“ schopné pobrat okolo 100 tun nákladu, neboť neuvezly dost a beztak měly problémy se spolehlivostí. Zejména během tuhých zim totiž začalo ve velkém docházet na praskání pružin, kromě toho měly náklaďáky s několika přívěsy problém se zabočením. Docházelo k značnému pnutí v případě ojí a nedostatečný byl i rejd kol.
Všechny tyto nesnáze má ale řešit novinka Tonaru, která měří na délku osmadvacet metrů a její celková hmotnost činí takřka dvě stě tun. Nosnost má 127 tun, přičemž toto množství železné rudy se vejde do dvou devítimetrových přívěsů. Devět metrů na délku má pak i samotný tahač, jemuž se pod kapotu nastěhoval 19litrový turbodiesel Cummins QSK naladěný na 760 koní. Přenos výkonu má na starosti automatická převodovka Allison, jenž zásobuje všech šest kol.
Za pohonnou jednotkou se nachází modernizovaná kabina Tonaru, v jejímž případě došlo na zlepšení výhledu ven. Vylepšeno bylo rovněž odhlučnění, stejně jako ohřev, o který se starají dvě nezávislá topná tělesa. Na ruské poměry tu pak máme i nebývalou bezpečnost, standardem jsou totiž hned čtyři airbagy. Takové množství přitom v zemi nemá ani řada osobních vozů. Mimo to nechybí ani multifunkční barevný displej, byť jeho velikost není zrovna enormní.
Přesunout se můžeme k podvozku, který počítá s instalací elastických gumových elementů. Jejich struktura byla maximálně zjednodušena, víceméně tedy nevyžaduje žádnou údržbu. Přesto by měla odolat výkyvům počasí v rozmezí od -60 do +50 stupňů Celsia. Zda tomu ale bude i v praxi, je zatím nejisté. Proto Tonar hodlá zpočátku činnost nového speciálu, který do služby zamíří v lednu, monitorovat dennodenně.
Jen u tohoto provedení společnost nehodlá skončit, momentálně jsou totiž ve vývoji ještě další dvě podobná, ještě větší monstra. První přitom počítá s nosností 250 tun a „aktivní“ ojí spojující tahač s přívěsy, druhý pak nabídne dokonce 400tunovou nosnost. O tu se postará hned šest vleků, přirovnání k vlaku tedy vůbec není od věci. Zda však v takovém případě zůstane ve službě onen 19litrový motor, není jisté.
Aktuálně pak jen dodáme, že model 7502 dostal do vínku rovněž redukční převodovku ZF a dvě palivové nádrže, z nichž každá pobere 610 litrů. Na jak velký dojezd to však vystačí, již firma nespecifikuje. Nicméně ačkoliv má pohon na starosti efektivní turbodiesel, s ohledem na hmotnost celé soupravy se asi o nic světoborného jednat nebude.





Tonar-7502 je skutečné monstrum, měří totiž 28 metrů na délku a přes čtyři na výšku. Uvézt zvládne až 127 tun nákladu, celková hmotnost soupravy pak dosahuje takřka dvou set tun
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce včera 20:41
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem včera 10:13
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
Nejnovější články
Technik na okruhu postavil starou dieselovou ošklivku proti BMW M3 jen na jiných moderních pneu. A začaly se dít věci
před 6 hodinamiJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
před 7 hodinamiPokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
před 9 hodinamiJedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
před 10 hodinamiAudi dokonalo zmatení. Vedle A4 a A5 nabídne ještě model E5, ale pozor, bude to AUDI
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.17. 21:59 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 21:09 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.17. 19:42 - M.Z.
- Rychlodotazy 04.17. 19:17 - Stepan
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.17. 19:10 - GeneHawkins
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom