Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové postavili autobus, který projede opravdu všude, překonat má i speciál Tatry
19.2.2020 | Mirek Mazal
Ani bažiny nezastaví tento stroj v další jízdě, o těžkém terénu, sněhu nebo vodě ani nemluvě. Těžký autobus se podobá českému výtvoru z Kopřivnice.
Loni českým éterem rezonoval neobvyklý autobus z dílny Tatry. Speciální stroj zvaný Tatrabus byl postaven na podvozku Phoenix 8x8 a vozí turisty na území jihoamerické pouště Atacama. Předností kopřivnického prototypu je průchodnost terénem a možnost přepravovat osoby při zachování vysoké úrovně cestovatelského komfortu.
Daleko od nejvyprahlejší pouště světa vznikl podobný automobil, ale v ještě extrémnější podobě. Ruská představa off-roadového autobusu se jmenuje Jamal B-4B A-20 a jeho autoři jej prezentují jako ještě schopnější stroj než Tatrabus. Těžký kloubový osobní transportér odráží náročné přírodní podmínky na Dálném východě, kde tento rovněž unikátní vůz působí.
Původně bylo pro tento vůz zamýšleno použití kabiny řidiče od společnosti Kamaz, později technici dospěli k jinému závěru a rozhodli se pro běloruského dodavatele MAZ-MAN. Stroj je dále vybaven vyhřívanou nástavbou se sedadly pro přepravu osob. Uzavřený prosklený modul je oddělený od místa řidiče a jeho spolujezdce.
O pohon se stará přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 6,7 litru s výkonem 207 kW (281 koní) při 2 500 ot./min a točivým momentem 970 Nm od 1 200 do 1 700 ot./min. Řazení dostala na starost automatická šestistupňová převodovka ZF s převodovým poměrem 22,9:1.
Při pohledu na rozměr kol a světlou výšku odolného podvozku není překvapením, že výrobce zkouší zaujmout nezvyklým využitím modelu k převozu zájemců nehostinnou krajinou. Proti zaboření do měkkého podloží pomáhá čtveřice terénních pneumatik R25, v nouzi je připraven silný naviják s ocelovým lanem. Snadnější manévrování mezi nepřekonatelnými překážkami usnadní dvoudílná stavba s kloubovým spojem.
Mnohatunový Jamal navzdory své obrovitosti prý nezná terén, který by jej zastavil. Díky svým „balónovým”, nízkotlakým pneumatikám nezapadne ani do hlubokého sněhu a nezastaví ho ani bažiny. To Tatra skutečně nabídnout neumí, pohon 8x8 ale zvládne lépe jiné nástrahy. Který terénní autobus je lepší, můžeme jen spekulovat, srovnávací test Tatrabus vs. Jamal B-4B A-20 by ale jistě byl neobyčejným kláním.
Jamal B-4B A-20 je zhmotnělá představa terénního autobusu na ruský způsob, v terénu prý překoná i podobně nekompromisní Tatrabus
Zdroj: Jamal
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024 - Neuvěřitelný obrat Porsche. S elektromobily narazilo tak moc, že slibuje vrátit spalovací motory i dřív jen elektrickým modelům
26.10.2024 - Číňané dokazují, že ať už dnes evropské automobilky přijdou skoro s čímkoli, oni to hned udělají lépe a levněji
26.10.2024 - O 14 let a tři generace novější Golf s motorem 2,0 turbo vyzval na souboj starého bijce s plnotučným V6, asi to neměl dělat
26.10.2024 - Porsche začalo nabízet vlastní kávovar za 160 tisíc, za pár hodin mělo vyprodáno
26.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva