Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo, sankce mu pomohly k ruskému i světovému prvenství

Poněkud utrápený projekt působil dojmem, že sankce EU a USA znemožní jeho dokončení, nakonec mu ale s odstupem času pomohly stát se lepším. První ruský letoun s kompozitními křídly funguje, rozsahem použití inovativních materiálů je světově unikátní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo, sankce mu pomohly k ruskému i světovému prvenství

27.12.2021 | Petr Prokopec

Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo, sankce mu pomohly k ruskému i světovému prvenství

/

Foto: Irkut Corporation

Poněkud utrápený projekt působil dojmem, že sankce EU a USA znemožní jeho dokončení, nakonec mu ale s odstupem času pomohly stát se lepším. První ruský letoun s kompozitními křídly funguje, rozsahem použití inovativních materiálů je světově unikátní.

V roce 2014 anektovalo Rusko ukrajinský poloostrov Krym. Na to Evropská unie odpověděla ekonomickými sankcemi, stejně jako třeba Spojené státy. Mnohé restrikce Rusku ekonomicky ublížily, odveta - třeba v podobě zákazu dovozu potravin ze západu - ale poškodila i zahraniční firmy. Rusové si navíc dokázali najít mnohé skryté cestičky, kterými omezení daná sankcemi obešli. A jak se navíc nově ukázalo, zemi mohou dokonce pomoci k mezinárodním prvenstvím.

Před pěti lety letecká společnost Irkut Corporation začala pracovat na vývoji nového letounu MC-21-300 pro 163 až 211 cestujících. Jeho výjimečností je rozsáhlé použití kompozitních materiálů, z nichž jsou vyrobená i celá křídla. Práce na nich měly původně odvést zahraniční firmy, stejně jako měly být dováženy i materiály potřebné na výrobu. Tyto plány nicméně byly překaženy oněmi sankcemi. Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu proto vyčlenilo částku 4,4 miliardy rublů (cca 1,33 mld. Kč) a zadalo práci Rosatomu.

Do vývoje se mimo to zapojila ještě Moskevská státní univerzita, přičemž daný trojlístek zahrnující i zmiňovanou firmu Irkut pár týdnů před Vánoci dosáhl potěšujícího výsledku. Nový pokročilý prototyp letounu totiž vzlétl k testovacímu letu. Šlo tak o jednu z finálních teček, neboť inovativní křídla již prošla zátěžovými testy i zkušebními lety jak v roce 2017, tak v roce 2018 a 2019. Nyní tak již nic nebrání dodávkám, s nimiž se počítá od roku 2022.

Společnost Irkut aktuálně má rozestavěných šest exemplářů letounu MC-21-300, z nichž dva již mají křídla zcela hotová. Rusové díky kompozitům, jež tvoří 40 procent konstrukce letadla, světově rekordní část u tak velkého letounu, dosáhli velmi nízké hmotnosti, načež bylo možné zvětšit průměr trupu a prodloužit kabinu. Cestující tak budou moci počítat s větším komfortem. Kromě toho došlo v důsledku použití lokálních komponentů ke snížení nákladů. Sankce zde zafungovaly jako tlak, který vyústil v pokrok.

Nejde přitom pouze o snížení výrobních nákladů, zlepšená aerodynamika křídel má vést také k nižší spotřebě. I proto společnost Irkut pracuje na novém motoru PD-14, který by měl umožnit výrazně delší dolet. Sankce Bruselu tak sice Rusům znepříjemnily život a celý projekt zbrzdily, výsledkem ale nakonec je, že MC-21-300 je prvním letadlem Ruska s kompozitními křídly a jediným srovnatelně velkým letadlem s tak rozsáhlým použitím kompozitů.


Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo, sankce mu pomohly k ruskému i světovému prvenství - 1 - Letadlo MC-21-300 2021 prvni foto 01Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo, sankce mu pomohly k ruskému i světovému prvenství - 2 - Letadlo MC-21-300 2021 prvni foto 02Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo, sankce mu pomohly k ruskému i světovému prvenství - 3 - Letadlo MC-21-300 2021 prvni foto 03Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo, sankce mu pomohly k ruskému i světovému prvenství - 4 - Letadlo MC-21-300 2021 prvni foto 04Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo, sankce mu pomohly k ruskému i světovému prvenství - 5 - Letadlo MC-21-300 2021 prvni foto 05Rusové dostali do vzduchu své převratné letadlo, sankce mu pomohly k ruskému i světovému prvenství - 6 - Letadlo MC-21-300 2021 prvni foto 06
Rusové se pochlubili prvním vlastním letadlem s kompozitními křídly. S nimi klesla hmotnost, dojít tak mohlo na zvětšení kabiny. Lepší aerodynamika pak navíc snižuje provozní náklady. Foto: Irkut Corporation

Zdroj: Irkut Corporation

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše