Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové našli řešení dnešní automobilové krize, EU něco takového nikdy nedovolí
25.8.2021 | Petr Prokopec
Krize nepřežijí ve zdraví ti nejsilnější, ale ti nejpřizpůsobivější. Je tak třeba maximum flexibility, aby se automobilový průmysl vyrovnal třeba s aktuálním nedostatkem čipů, proto v Rusku dočasně není povinný systém nouzového volání. EU to nedovolí.
Pokud jste posledních pár měsíců netrávili v umělém spánku či mimo civilizaci, nejspíše víte, že automobilovou branži zachvátila nevídaná krize. Na jejím počátku přitom stál koronavirus, který narušil dodavatelské řetězce. V důsledku toho výrobcům chybí kde co, především však polovodiče, bez kterých dnešní „počítače na kolech“ nemohou výrobci kompletovat. Jak velký dopad to na ně má, před pár dny vykreslila Toyota. Ta přitom na podobné komplikace byla připravena lépe než kdokoliv jiný, i ona nicméně musí v září snížit svou globální produkci o neskutečných 40 %.
Podobné výpadky se pochopitelně týkají i ostatních výrobců. Pro všechny přítomné na ruském trhu má ovšem velmi dobrou zprávu Euroasijská obchodní komise. Ta totiž přišla s přelomovým rozhodnutím, které jde proti snahám úřadů z posledních let, které měly vést k navýšení bezpečnosti. Automobilky, které mají své továrny na území euroasijského regionu, což je v podstatě prakticky bývalý Sovětský svaz, totiž nově mohou své vozy vyrábět bez systému Era-Glonass.
Co přesně to znamená? V tomto ohledu můžeme poukázat na evropskou iniciativu eCall, tedy automatickým nahlášením závažnějších nehod, přičemž úřadům jsou v danou chvíli havarovaným automobilem zaslány i koordináty o místě incidentu. Tento prvek je od roku 2018 povinný pro všechna auta prodávaná v Evropské unii, stejně jako je povinný systém Era-Glonass využívající satelitní sítě Glonass pro výrobce alokované v Rusku. Právě s jeho zavedením přitom spotřeba čipů citelně vzrostla.
Nově ovšem Era-Glonass nemusí být ve vozech přítomný, neboť dle ruského ministerstva průmyslu a obchodu je nepřijatelné, aby došlo na uzavírání továren či aby dealeři neměli co prodávat. To je k celému automobilovému průmyslu neskutečně vstřícný krok, který ovšem od takového Bruselu nemůžeme očekávat. A to přesto, že jde o opatření dočasné, které je navíc v podstatě jen odkladem. Do 30. června příštího roku totiž musí být všechny vozy prodané bez Era-Glonass daným systémem zpětně osazené.
Otázkou nicméně je, zda postupem času nedojde na odložení daného termínu. Singapurská společnost Flex, která je třetím největším světovým producentem mikroobvodů, totiž uvádí, že nedostatek stěžejního komponentu bude výrobce trápit ještě minimálně rok. Přičemž dodávky by se měly ustálit až někdy ve druhém pololetí příštího roku. To koresponduje i s odhady mnoha analytiků, jakkoliv mnozí naznačují, že problémy nebudou u konce ani v roce 2023.
Právě zazší datum nejspíše bude reálné, neboť lhůta dodání některých automobilových systémů se momentálně natáhla na neskutečných 60 týdnů, tedy na déle než rok. Ovšem ani v takové chvíli výrobci negarantují, že na realizaci objednávky skutečně dojde. To pochopitelně ceny nedostatkových komponentů žene nahoru. Pokud tedy nyní máte možnost koupit nový vůz, raději tak učiňte, dokud je levný, tedy dokud je vůbec k mání.
Nové rozhodnutí Euroasijské obchodní komise se týká i Škody, která v Rusku vyrábí svá auta v Nižném Novgorodu. Aktuálně je tedy nebude muset osazovat systémem Era-Glonass, ten však musí instalovat zpětně, a to nejpozději do 30. června 2022. Je to docela rozumné řešení či alespoň pomoc, jejíž opakování ovšem v EU nelze očekávat. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před hodinou - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. A není to jen ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno se i vyplatí
před 3 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 4 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 6 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva