Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové našli způsob, jak obejít sankce západu a do světa dostat svůj drsný speciál
4.2.2020 | Petr Prokopec
Nepříliš přátelsky se jmenuje i vypadá, přesto - nebo možná právě proto - po něm leckdo prahne. Jakožto ruská technika je na západě nedostupný.
Nejspíše víte, že západní mocnosti v čele se Spojenými státy vytáhly proti Rusku s nemalým množstvím sankcí. Ty jsou zacíleny jak na konkrétní osoby a s nimi spojené firmy, tak i na samotnou zemi. Dalo by se ovšem říci, že jsou spíše jen takovým vztyčeným ukazováčkem, který doprovází slovo „bububu“. Rusové totiž soustavně dokazují, že stejně jako třeba Češi jsou mistři v obcházení nastavených pravidel. Stačilo tedy málo a rázem mohou počítat i s vývozem své vojenské techniky, jakkoliv něco takového právě ony sankce zakazují.
Abychom si tuto tezi, pro kterou samozřejmě oficiální potvrzení budeme shánět těžko, vysvětlili, je třeba se vrátit do roku 2018. Tehdy společnost RIDA z Nižného Novgorodu přišla s novým armádním speciálem Buran, který byl postaven na základě terénního náklaďáku GAZ Sadko. Převzato ovšem bylo pouze šasí a hnací ústrojí, které je složené z 4,4litrového turbodieselu disponujícího 147 koňmi a 600 Nm točivého momentu a pětistupňové manuální převodovky. Vše ostatní je již zakázková stavba.
Buran je v tomto ohledu nemalým unikátem, neboť na zmiňované šasí lze nasazovat jednotlivé moduly dle požadavků zákazníka. Ten si přitom může zvolit, zda touží pouze po samotné kabině, za kterou bude instalován třeba odpalovač raket nebo zařízení sloužící k uchycení přívěsu. Kromě toho zde máme varianty pro převoz vojáků, jenž se liší počtem dveří i sedadel. Některé pak zvládnou pobrat i nějaký ten materiál, byť na jeho převoz se specializuje další verze. A v neposlední řadě je tu také sanitka.
Na základě individuálních požadavků je následně možné i pancéřování, kdy překvapením je vyšší odolnost oken než v případě karoserie. Ochrana vespod pak zvládá i minový útok, přičemž z toho důvodu nejsou sedadla ukotvena na pojízdných kolejničkách, nýbrž napevno. Zabráněno je tím dodatečnému zranění posádky. Ta navíc velmi snadno může přejít do protiútoku, neboť okna lze využít jako střílny. Střecha kabiny je pak navíc osazena výklopnými panely, jenž slouží jako kryt.
Stěžejní novinkou ovšem je, že Buran nově již nebude montován pouze v Nižném Novgorodu. Kontrakt na jeho výrobu totiž získala firma BSVT - New Technologies, která pochází z běloruského Minsku. Ta nepřikročila k jediné faktické změně, místo toho disponuje certifikátem na produkci veškerých variant. Proti této zemi pak žádné podobné sankce namířeny nejsou, Rusové tak skrze Bělorusko mohou svým arzenálem zásobovat celý svět.
Že je vše spíše zástěrka, naznačuje i fakt, že GAZ bude nadále produkovat šasí vozu, stejně jako se RIDA bude zabývat produkcí jednotlivých modulů. BSVT - New Technologies tak bude spíše montovnou, která ovšem technickou dokumentaci opatří potřebnými razítky. Zahraniční vlk se tedy nažere a nechá kozu pod novým názvem Asilak-1 snadno proklouznout do světa.
RIDA Buran se dočkal přejmenování na Asilak-1, přičemž montován bude v Bělorusku. Takhle snadno se totiž dají obejít sankce západu zaměřené proti Rusku
Zdroj: Drom
Bleskovky
- Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
včera - Sprint Tesly Cybertruck proti nadupaným SUV Rolls-Roycu a Mercedesu je mnohem vyrovnanější, než by vás napadlo
27.1.2025 - Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
26.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Stále aktuální Hyundai Tucson láká i jako ojetina, jen pár let staré ho pořád s normálním dieselem koupíte za cenu Fabie
před 9 hodinami - EU Trumpovi oponuje zbytečně. Není tím spasitelem a strůjcem revoluce, za kterého jej dnes mnozí mají
před 10 hodinami - BMW začalo odhalovat svůj nejostřejší kombík. Dostane se k němu hrstka vyvolených, budou se muset řádně plácnout přes kapsu
včera - Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
včera - Končíme s posedlostí elektromobily, říká šéfka Alfy Romeo. Návratu k normálu říká „multienergetická strategie”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva