Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové dokázali obnovit výrobu zahraničních aut v zemi, po měsících sankcí je to pozoruhodný zvrat
13.6.2022 | Petr Prokopec
Dlouho to vypadalo, že zahraničním automobilkám nezbude než Rusko postupně opustit, neboť lokální produkce aut se stala příliš komplikovanou. V případě evropských či amerických značek to tak možná bude, v případě těch korejských zjevně ne.
Je snad konflikt na Ukrajině u konce? Dokázala jedna strana zvítězit či druhá kapitulovala? To jsou otázky, na které se musíme ptát při pohledu na aktuální vývoj v Rusku a oznámení tamní společnosti Avtotor. Ta se před invazí zabývala výrobou vozů značek BMW, Hyundai a Kia na ruském území, po 24. únoru však své aktivity postupně pozastavila. Mnichovská automobilka se po zavedení sankcí rozhodla bez ohledu na schůdnost Rusko nezásobovat ani hotovými vozy, ani komponenty potřebnými na jejich montáž. Korejci ale nikdy až tak striktní nebyli ani v rovině politické, ani v rovině obchodní.
Přesto se výroba auta značek Hyundai a Kia v Rusku zastavila, neboť dodávky dílů mířící z Koreje byly blokovány některými dalšími zeměmi a ani Hyundai Motor Group si nebyla jistá, zda by v případě některých dílů nedocházelo k porušování sankcí kvůli tomu, že využívají amerických patentů. Síť rozličných omezení je tentokrát opravdu prostupná vskutku obtížně, a tak se čekalo, že Rusové do zrušení sankcí výrobu neobnoví.
Nyní však agentura TASS informuje, že Avtotor dostal novou dodávku chybějících komponentů. A nemohla být jen tak ledajaká - vystačit má na dva měsíce výroby. Produkce hotových aut se tak má znovu naplno rozjet v červenci a trvat nejméně do konce srpna. Společnost oznámila, že dodání dílů se povedlo zajistit díky úřadům z kaliningradského regionu za osobního přispění Antona Alichanova, gubernátora oblasti. A dorazila přes Evropu.
Něco takového dnes působí pomalu jako sci-fi, neboť svět a především starý kontinent zachvátily protiruské nálady. Ale jak vidno, stalo se. Je pravděpodobné, že Rusové odblokovali pouze legálně nepodložené obstrukce prostředníků či úřadů zemí, přes které díly mířily z víceméně neutrální Koreje, Popř. šlo o dříve zaslané zboží, kterých se sankce nedotkly a dodávky byly blokovány podobně svévolným způsobem.
„Jsme velmi vděčni gubernátorovi oblasti za pomoc při řešení dodávek kontejnerů s komponenty, na které jsme čekali měsíce. V kombinaci s dalšími kroky Avtotoru, jenž se týkají zaměstnanců, budeme moci alespoň v omezeném množství obnovit v červenci a srpnu výroby. Zatím je nicméně příliš brzy mluvit o návratu továrny do běžného režimu,“ uvedla ruská společnost v tiskovém prohlášení. Z toho vyplývá, že není jisté, zda se dělníci po prázdninách nebudou zase vracet ke sběru jahod a borůvek, který pro ně představoval náhradní uplatnění.
Korejská auta se nicméně prozatím vrací na montážní linky, na rozdíl od vozů BMW. Hyundai a Kia přitom nejsou jedinými automobilkami, pro které se ruský trh znovu otevírá. Před pár dny totiž výrobu znovu obnovil AvtoVAZ, který byl pro změnu stižen nedostatkem elektronických komponentů, kupříkladu modulů ABS od německé společnosti Bosch. Nově se tak ruští motoristé budou muset obejít bez nich, stejně jako bez motorů se šestnáctiventilovou technikou. Jelikož přitom ty osmiventilové jsou škodlivější a emise neznají hranic, není tlak ze strany EU výhrou ani pro nás.
Lze už jen zopakovat, že ruský trh s novými vozy se vlivem omezených dodávek ze zahraničí a minimalizované domácí výroby v květnu propadl o 83,5 procenta. Jde o podobný vývoj jako v dubnu (-78,5 %), ze kterého začínají těžit hlavně čínské značky. Geely si totiž v květnu neskutečně polepšilo a z dubnového 16. místa se vyhouplo na sedmé. To je vůbec nejlepší pozice, jakou kdy výrobce z Říše středu zastával. Hned za sebou má navíc Geely další čínskou značku Haval, zatímco Changan je patnáctý a Dongfeng devatenáctý. Jejich prodeje pak sice nejsou dechberoucí, jsou však stabilní a podíl Číňanů na trhu už se blíží jedné pětině.


Ruský Avtotor během letních prázdnin obnoví výrobu kompletních vozů značek Hyundai a Kia, díky politickému vlivu kaliningradského gubernátora se totiž povedlo zajistit zadržované komponenty. Foto: Avtotor/Kia
Zdroj: TASS
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 10 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 2 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 3 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 4 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 6 hodinamiHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 18:35 - řidičBOB
- Onboard videa před hodinou - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? před hodinou - pavproch
- Chlubítko univerzální před hodinou - pavproch
- Rychlodotazy před hodinou - pavproch
- Politický koutek před 5 hodinami - jerry
- Policejní kontroly a měření před 6 hodinami - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... před 10 hodinami - řidičBOB