Rusové dokázali obnovit výrobu zahraničních aut v zemi, po měsících sankcí je to pozoruhodný zvrat

Dlouho to vypadalo, že zahraničním automobilkám nezbude než Rusko postupně opustit, neboť lokální produkce aut se stala příliš komplikovanou. V případě evropských či amerických značek to tak možná bude, v případě těch korejských zjevně ne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové dokázali obnovit výrobu zahraničních aut v zemi, po měsících sankcí je to pozoruhodný zvrat

13.6.2022 | Petr Prokopec

Rusové dokázali obnovit výrobu zahraničních aut v zemi, po měsících sankcí je to pozoruhodný zvrat

/

Foto: Avtotor/Kia

Dlouho to vypadalo, že zahraničním automobilkám nezbude než Rusko postupně opustit, neboť lokální produkce aut se stala příliš komplikovanou. V případě evropských či amerických značek to tak možná bude, v případě těch korejských zjevně ne.

Je snad konflikt na Ukrajině u konce? Dokázala jedna strana zvítězit či druhá kapitulovala? To jsou otázky, na které se musíme ptát při pohledu na aktuální vývoj v Rusku a oznámení tamní společnosti Avtotor. Ta se před invazí zabývala výrobou vozů značek BMW, Hyundai a Kia na ruském území, po 24. únoru však své aktivity postupně pozastavila. Mnichovská automobilka se po zavedení sankcí rozhodla bez ohledu na schůdnost Rusko nezásobovat ani hotovými vozy, ani komponenty potřebnými na jejich montáž. Korejci ale nikdy až tak striktní nebyli ani v rovině politické, ani v rovině obchodní.

Přesto se výroba auta značek Hyundai a Kia v Rusku zastavila, neboť dodávky dílů mířící z Koreje byly blokovány některými dalšími zeměmi a ani Hyundai Motor Group si nebyla jistá, zda by v případě některých dílů nedocházelo k porušování sankcí kvůli tomu, že využívají amerických patentů. Síť rozličných omezení je tentokrát opravdu prostupná vskutku obtížně, a tak se čekalo, že Rusové do zrušení sankcí výrobu neobnoví.

Nyní však agentura TASS informuje, že Avtotor dostal novou dodávku chybějících komponentů. A nemohla být jen tak ledajaká - vystačit má na dva měsíce výroby. Produkce hotových aut se tak má znovu naplno rozjet v červenci a trvat nejméně do konce srpna. Společnost oznámila, že dodání dílů se povedlo zajistit díky úřadům z kaliningradského regionu za osobního přispění Antona Alichanova, gubernátora oblasti. A dorazila přes Evropu.

Něco takového dnes působí pomalu jako sci-fi, neboť svět a především starý kontinent zachvátily protiruské nálady. Ale jak vidno, stalo se. Je pravděpodobné, že Rusové odblokovali pouze legálně nepodložené obstrukce prostředníků či úřadů zemí, přes které díly mířily z víceméně neutrální Koreje, Popř. šlo o dříve zaslané zboží, kterých se sankce nedotkly a dodávky byly blokovány podobně svévolným způsobem.

„Jsme velmi vděčni gubernátorovi oblasti za pomoc při řešení dodávek kontejnerů s komponenty, na které jsme čekali měsíce. V kombinaci s dalšími kroky Avtotoru, jenž se týkají zaměstnanců, budeme moci alespoň v omezeném množství obnovit v červenci a srpnu výroby. Zatím je nicméně příliš brzy mluvit o návratu továrny do běžného režimu,“ uvedla ruská společnost v tiskovém prohlášení. Z toho vyplývá, že není jisté, zda se dělníci po prázdninách nebudou zase vracet ke sběru jahod a borůvek, který pro ně představoval náhradní uplatnění.

Korejská auta se nicméně prozatím vrací na montážní linky, na rozdíl od vozů BMW. Hyundai a Kia přitom nejsou jedinými automobilkami, pro které se ruský trh znovu otevírá. Před pár dny totiž výrobu znovu obnovil AvtoVAZ, který byl pro změnu stižen nedostatkem elektronických komponentů, kupříkladu modulů ABS od německé společnosti Bosch. Nově se tak ruští motoristé budou muset obejít bez nich, stejně jako bez motorů se šestnáctiventilovou technikou. Jelikož přitom ty osmiventilové jsou škodlivější a emise neznají hranic, není tlak ze strany EU výhrou ani pro nás.

Lze už jen zopakovat, že ruský trh s novými vozy se vlivem omezených dodávek ze zahraničí a minimalizované domácí výroby v květnu propadl o 83,5 procenta. Jde o podobný vývoj jako v dubnu (-78,5 %), ze kterého začínají těžit hlavně čínské značky. Geely si totiž v květnu neskutečně polepšilo a z dubnového 16. místa se vyhouplo na sedmé. To je vůbec nejlepší pozice, jakou kdy výrobce z Říše středu zastával. Hned za sebou má navíc Geely další čínskou značku Haval, zatímco Changan je patnáctý a Dongfeng devatenáctý. Jejich prodeje pak sice nejsou dechberoucí, jsou však stabilní a podíl Číňanů na trhu už se blíží jedné pětině.


Rusové dokázali obnovit výrobu zahraničních aut v zemi, po měsících sankcí je to pozoruhodný zvrat - 1 - Kia Rusko Avtotor ilustracni foto 01Rusové dokázali obnovit výrobu zahraničních aut v zemi, po měsících sankcí je to pozoruhodný zvrat - 2 - Kia Rusko Avtotor ilustracni foto 02
Ruský Avtotor během letních prázdnin obnoví výrobu kompletních vozů značek Hyundai a Kia, díky politickému vlivu kaliningradského gubernátora se totiž povedlo zajistit zadržované komponenty. Foto: Avtotor/Kia

Zdroj: TASS

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše