Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové poslali do běžného provozu čtyři kamiony bez řidiče, jezdí mezi Moskvou a Petrohradem
14.6.2023 | Petr Prokopec
Člověk by nečekal, že se zrovna Rusové budou angažovat na tomto poli, ale dělají to. A byť nemáme tušení, jak moc je jejich řešení funkční ve srovnání se systémy západních automobilek, jejich přístup k vývoji se zdá být rozumný.
Proti systémům autonomního řízení jako takovým nic nemáme, idea je to nepochybně zajímavá. Se znalostí spletitosti běžného provozu a dekádami zkušeností ze světa IT jsme ale velmi skeptičtí k tomu, že by se v jakkoli dohledné době mohl objevit systém, který by zvládal zastat člověka a jeho intuici. To samo o sobě ale neznamená, že dopravní prostředky bez řidiče nemohou úspěšně sloužit ve specifických podmínkách.
Jasné je to v zemědělství, v dolech nebo v logistických komplexech, schůdné se to ale zdát být i v oblasti dálkové nákladní dopravy. Aby autopilot zastal rozvoz zboží po městě, je dnes iluze, ale pohyb kamionů v relativně velmi vyzpytatelném dálničním provozu by zajistit šlo. Právě tímto směrem kráčí - k překvapení mnohých - také ruský Kamaz, který dnes odstartoval testy čtyř prototypů tahače Kamaz-54901 v běžném provozu.
Všechny čtyři vozy jsou osazeny autonomní technikou, která jim má pomoci bezpečně dopravit náklad z Moskvy do Petrohradu. A i když jde o trasu dlouhou 684 kilometrů, riziko je minimální. Autonomní tahače totiž po celou dobu neopustí dálnici M-11, která disponuje minimálně čtyřmi, na některých místech však i 10 jízdními pruhy. Ostatní řidiči je přitom poznají podle velkého „Áčka“ v trojúhelníku s červenými lemy.
„Kamaz pracuje na digitalizaci a autonomních vozech již několik let. Nyní jsme vstoupili do nové fáze vývoje, neboť přecházíme k praktickému využití,“ uvedl na adresu autonomní techniky generální ředitel automobilky Sergej Kogogin. Pochopitelně to nemusí dopadnout dobře, s ohledem na rozumný způsob nasazení tohoto řešení mají ale snahy Rusů naše sympatie spíše než snahy zvládnout dnes rozumně nezvládnutelné.
My už jen dodáme, že Kamaz s vývojem kamionů schopných sloužit bez řidiče začal již v roce 2015. Za sebou pak má i řadu testů nejen uvnitř svého areálu, ale také v rámci ropných či plynových komplexů Gazpromu. Mimo jiné i proto, že tento státem vlastněný energetický gigant má patřit mezi jedny z největších zákazníků. Kdy by ale mělo dojít na výrobu prvních produkčních strojů, není známo.



Rusové osadili autonomní technikou čtyři prototypy Kamazu-54901, které od dnešního dne bez řidiče vozí náklad mezi Moskvou a Petrohradem. Může to dopadnout i špatně, ale nemuselo by. Foto: Kamaz
Zdroj: Kamaz
Bleskovky
Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
včeraClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
19.3.2025Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025
Nejnovější články
Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
včeraElektromobily už v Austrálii stojí stejně jako „srovnatelná” spalovací auta, jejich prodeje přesto prudce klesají
včeraDruhý nejprodávanější model Mercedesu už má datum na svém parte. Pokud o něj máte zájem, objednávejte rychle
včeraVýkonné elektrické SUV po svolávací akci samo zrychluje, i když sundáte nohu z plynu. Nejde o vtip, zachycují to videa
včeraObrat Alfy Romeo byl dokonán, oba její nejzajímavější modely se vrátí se spalovacími motory pod kapotami
včera
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.20. 22:58 - abgx1
- GTD + STI 03.20. 22:37 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.20. 22:37 - HondaMan
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.20. 17:27 - koffee
- IT poradna 03.20. 15:50 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 03.20. 15:34 - skodauzivatel
- Výběr autopojištění 03.20. 15:08 - Zajda
- Policejní kontroly a měření 03.20. 14:02 - pavproch