Rusové poslali do běžného provozu čtyři kamiony bez řidiče, jezdí mezi Moskvou a Petrohradem

Člověk by nečekal, že se zrovna Rusové budou angažovat na tomto poli, ale dělají to. A byť nemáme tušení, jak moc je jejich řešení funkční ve srovnání se systémy západních automobilek, jejich přístup k vývoji se zdá být rozumný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové poslali do běžného provozu čtyři kamiony bez řidiče, jezdí mezi Moskvou a Petrohradem

14.6.2023 | Petr Prokopec

Rusové poslali do běžného provozu čtyři kamiony bez řidiče, jezdí mezi Moskvou a Petrohradem

/

Foto: Kamaz

Člověk by nečekal, že se zrovna Rusové budou angažovat na tomto poli, ale dělají to. A byť nemáme tušení, jak moc je jejich řešení funkční ve srovnání se systémy západních automobilek, jejich přístup k vývoji se zdá být rozumný.

Proti systémům autonomního řízení jako takovým nic nemáme, idea je to nepochybně zajímavá. Se znalostí spletitosti běžného provozu a dekádami zkušeností ze světa IT jsme ale velmi skeptičtí k tomu, že by se v jakkoli dohledné době mohl objevit systém, který by zvládal zastat člověka a jeho intuici. To samo o sobě ale neznamená, že dopravní prostředky bez řidiče nemohou úspěšně sloužit ve specifických podmínkách.

Jasné je to v zemědělství, v dolech nebo v logistických komplexech, schůdné se to ale zdát být i v oblasti dálkové nákladní dopravy. Aby autopilot zastal rozvoz zboží po městě, je dnes iluze, ale pohyb kamionů v relativně velmi vyzpytatelném dálničním provozu by zajistit šlo. Právě tímto směrem kráčí - k překvapení mnohých - také ruský Kamaz, který dnes odstartoval testy čtyř prototypů tahače Kamaz-54901 v běžném provozu.

Všechny čtyři vozy jsou osazeny autonomní technikou, která jim má pomoci bezpečně dopravit náklad z Moskvy do Petrohradu. A i když jde o trasu dlouhou 684 kilometrů, riziko je minimální. Autonomní tahače totiž po celou dobu neopustí dálnici M-11, která disponuje minimálně čtyřmi, na některých místech však i 10 jízdními pruhy. Ostatní řidiči je přitom poznají podle velkého „Áčka“ v trojúhelníku s červenými lemy.

„Kamaz pracuje na digitalizaci a autonomních vozech již několik let. Nyní jsme vstoupili do nové fáze vývoje, neboť přecházíme k praktickému využití,“ uvedl na adresu autonomní techniky generální ředitel automobilky Sergej Kogogin. Pochopitelně to nemusí dopadnout dobře, s ohledem na rozumný způsob nasazení tohoto řešení mají ale snahy Rusů naše sympatie spíše než snahy zvládnout dnes rozumně nezvládnutelné.

My už jen dodáme, že Kamaz s vývojem kamionů schopných sloužit bez řidiče začal již v roce 2015. Za sebou pak má i řadu testů nejen uvnitř svého areálu, ale také v rámci ropných či plynových komplexů Gazpromu. Mimo jiné i proto, že tento státem vlastněný energetický gigant má patřit mezi jedny z největších zákazníků. Kdy by ale mělo dojít na výrobu prvních produkčních strojů, není známo.


Rusové poslali do běžného provozu čtyři kamiony bez řidiče, jezdí mezi Moskvou a Petrohradem - 1 - Kamaz-54901 2023 autonomni verze 02Rusové poslali do běžného provozu čtyři kamiony bez řidiče, jezdí mezi Moskvou a Petrohradem - 2 - Kamaz-54901 2023 autonomni verze 03Rusové poslali do běžného provozu čtyři kamiony bez řidiče, jezdí mezi Moskvou a Petrohradem - 3 - Kamaz-54901 2023 autonomni verze perex
Rusové osadili autonomní technikou čtyři prototypy Kamazu-54901, které od dnešního dne bez řidiče vozí náklad mezi Moskvou a Petrohradem. Může to dopadnout i špatně, ale nemuselo by. Foto: Kamaz

Zdroj: Kamaz

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše