Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rolls-Royce vyřadil z nabídky kontroverzní prvek výbavy, bere ho i těm, kteří ho už mají
12.10.2020 | Petr Prokopec
Byl drahý, ale přesto žádaný a u zákazníků populární. S pravidly EU se ale neslučoval a Britové jej nyní místo prostého vyřazení z nabídky dokonce i zpětně odstraňují z už prodaných aut.
Přijít na chuť Evropské unii je někdy opravdu náročné. Politici zasedající v bruselském parlamentu totiž velmi často přicházejí s nesmyslnými pravidly, která nastavují bez znalosti podstaty věci. Jen díky tomu tu vlastně máme i přísnější limity emisí CO2 u aut, které nejsou opodstatněny žádnou vědeckou studií beroucí v potaz reálnou dosažitelnost nastavených cílů či vedlejší dopady na prosazování daného maxima.
Místo toho se evropským zákonodárcům zalíbilo číslo 95 g CO2 na km, a tak jej zkrátka schválili. A i když musí vidět, jaké to způsobuje komplikace a jak malý, pokud vůbec nějaký přínos to bude mít, trvají na nich i v době, kdy by firmy jako automobilky potřebovaly ekonomicky fungovat co možná nejefektivněji. Je to ale jen jedno z mála podobných pravidel, navíc velmi často skloňovaných, které svět aut ovlivňují. Dále je tu spousta jiných, kterých si obvykle všimneme až v momentě, kdy nám něco vezmou.
Týká se to i evropské direktivy UNECR48, jejíž podstatou je tzv. světelné znečištění, tedy množství emitovaného umělého osvětlení. Evropská unie totiž zjistila, že 99 procent jejích obyvatel žije v oblastech, kde v podstatě nikdy nenastává černočerná noc. Místo toho je obloha ve městech přinejmenším o 10 procent jasnější než v místech, kde je umělé osvětlení minimální či nulové. Stav se navíc každoročně zhoršuje.
Lékaři přitom uvádí, že jasnější noc má negativní dopad na člověka i celý ekosystém. Krátí se tak čas určený ke spánku, stejně jako jeho kvalita, zatímco v případě zvěře lze mluvit o navýšeném riziku, neboť mnohé druhy jsou světlem přitahovány a tím se vystavují nebezpečí. Možná jsou tedy regulace na tomto poli skutečně třeba, bez ohledu na váš či náš názor na tuto věc je ale zjevné, že EU s řešením i zde začíná u záležitostí, přínos jejichž eliminace je poněkud sporný.
Mj. totiž zakazuje instalaci osvětlených ornamentů, s čímž nejnověji bojuje Rolls-Royce. Ten v roce 2013 představil svítící sošku Spirit of Ecstasy vyrobenou z průhledného polykarbonátu. Majitelé britských limuzín tak mohli celému světu ještě více deklarovat svou nadřazenost a jakkoli to můžete považovat za nesmysl, je to jejich věc.
Jak už to u Rollsu bývá, podsvícená varianta sošky byla tučně zpoplatněna, konkrétně částkou 3 500 liber (cca 105 tisíc Kč), přičemž Britové opakovaně zmiňovali, že tento doplněk byl velmi žádaný. Z nabídky ale vypadl kvůli oné direktivě EU a co je možná ještě pozoruhodnější, Rolls-Royce začal kontaktovat majitele existujících vozů s tím, že na jejich autě se nachází ilegální prvek, který musí být odstraněn.
Takové opatření se u zákazníků pochopitelně nesetkává s nadšením, byť jim automobilka nabízí možnost výměny za stříbrné provedení. Mimo to mluví také o kompenzaci, nic konkrétního však zatím v tomto ohledu nepadlo. Navíc je otázkou, jak moc Rolls musí a jak sám chce. Pokud tuto věc prodával v době, kdy už byla zakázaná, je to (z legálního hlediska) pochopitelné. Pokud ji ale chce odstranit i z dříve vyrobených aut, je to jeho iniciativa, do roku 2019 byla instalace takových prvků zcela v souladu se zákony.
V prvé řadě je ale třeba se ptát, jak moc negativní dopad má na životní prostředí pár set aut rozprostřených po celém světě, jejichž majitelé budou v noci parkovat na ulici nanejvýš párkrát do roka a ona soška beztak svítí jen pár desítek sekund poté, co opustí vůz. Tohel může být to pravé místo, kde začínat s bojem proti světelnému znečištění, asi jedině pro Brusel.
Podsvícená verze sošky Spirit of Ecstasy je minulostí. Rolls-Royce ji nejenže přestal prodávat, ale dokonce vyměňuje již prodané kusy, které jsou nyní dle direktivy EU ilegální. Foto: Rolls-Royce
Zdroj: The Daily Mail
Bleskovky
- MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
včera - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu včera 09:51
- BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou včera 08:00
- Salač je nazpět doma v ČR 28.11.2024
- Za Leopard Racing také David Almansa 28.11.2024
- Test Jerez: Dvě Bimoty před Yamahou, Kawasaki a Ducati 27.11.2024
Nejnovější články
- Za cenu Škody Octavia můžete mít jeden z nejlepších luxusních rychlíků historie jako zánovní vůz, jen je ošklivý jako noc
včera - Designér předem ukázal vizáž konečně zase spalovacího Dodge Charger. S pár úpravami jako muscle car aspoň vypadá
včera - Mercedes padá do šedi průměru stejně jako Boeing, říkají trefně v USA, společného toho mají víc
včera - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
včera - Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.29. 22:25 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 11.29. 22:07 - Zajda
- VZKAZY 11.29. 20:55 - M.Z.
- Jak odblokovat kola u dlouho stojiciho auta? 11.29. 17:56 - kkejn
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.29. 13:48 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.29. 12:14 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.29. 11:35 - řidičBOB
- Suzuki obecně 11.29. 10:16 - jerry