Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny

Vrátí se ještě někdy svět do stavu, který bychom mohli označit za normální? Soudě podle posledních kroků Toyoty asi ne, navzdory pozitivním očekáváním se za uplynulé měsíce posunula leda z bláta do louže.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny

18.1.2022 | Petr Miler

Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny

/

Foto: Toyota

Vrátí se ještě někdy svět do stavu, který bychom mohli označit za normální? Soudě podle posledních kroků Toyoty asi ne, navzdory pozitivním očekáváním se za uplynulé měsíce posunula leda z bláta do louže.

Pokud jste se právě neplánovaně probudili ze zimního spánku, přejeme dobré ráno. A dodáváme, že svět není o mnoho krásnějším místem, než ve chvíli, kdy jste se do něj ponořili, ten automobilový rozhodně ne. Prodeje nových vozů dál vytrvale klesají a byť důvodů pro tento stav je více, jedním z těch podstatných je, že auta prostě nejsou.

Ne snad, že by nebyla vůbec, „jen” jich není dost. Zejména předloňská a loňská koronavirová omezení a změny ve fungování většiny světa způsobily velké šoky ve vztazích nabídky a poptávky po kde čem, které evidentně nemají rychlé řešení. Platí to zejména o polovodičích, které prostě chybí a jejich nedostatek stále více zasahuje i firmy, jež byly na tuto situaci připraveny lépe než jiné.

Takovou je i Toyota, dnes jasně největší automobilka světa, která po někdejších japonských zemětřeseních v Japonsku upravila své vztahy s dodavateli tak, aby drželi na skladě více komponentů a nedodávali je pouze „just in time”. Díky tomu mohli Japonci dlouho získávat převahu nad konkurencí, se závěrem loňského léta ale i pro ně dobré časy skončily. Rozličná omezení výroby ale automobilka přestála a pro letošek oznámila konec problémů a pro úvod roku počítala znovu s velmi vysokými objemy výroby. Pokud na ně ovšem v lednu skutečně dojde, pak v únoru rozhodně ne.

Stav je znovu tak vážný, že automobilka příští měsíc opakovaně zavře 8 z celkových 14 továren ve své domovině. To je více jak polovina a i když nedojde k jejich uzavření na celý měsíc, omezením padnou za oběť desítky procent výrobní kapacity. To je další razantní omezení, které dotkne mimo jiné továrny ve městě Jošiwara, kde je vyráběn i nový Land Cruiser 300.

To je už nějaký ten pátek nejžádanější model značky vzhledem k tomu, co umí Toyota vyrobit. Na dodání tak už dnes někteří zákazníci mají čekat čtyři roky a další zastavení výroby tento čas stěží zkrátí. Toyota ví, že auto je hit, ale všechno, co zatím svedla, bylo omezit zákazníky v kupčení s ním, jinak se evidentně situace jen zhoršuje.

Je to smutné a je otázkou, kde je světlo na konci tunelu. Automobilky hovořily o tom, že problémy skončí s rokem 2022, teď mluví o roce 2023. Stane se to ale skutečně? Ví bůh, iluze o letošním návratu přinejmenším automobilového světa k normálu se ale zřetelně rozplývá. Roky čekání na nový vůz se zdají být po pár dekádách relativní pohody znovu normálem.


Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 1 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 01Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 2 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 02Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 3 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 03Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 4 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 04Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 5 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 05Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 6 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 06Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 7 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 07Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 8 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 08Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 9 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 09Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 10 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 10Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 11 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 11Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 12 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 12Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 13 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 13Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 14 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 14Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 15 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 15Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 16 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 17Roky čekání na nové auto budou asi znovu normální, Toyota místo rekordní výroby opět zavírá továrny - 17 - Toyota Land Cruiser 300 2021 EU 18
Na nový Land Cruiser se už dnes někde čeká až čtyři roky. Další oznámená odstávka výroby v Japonsku znamená, že čekací doby se hned tak nezmenší. Foto: Toyota

Zdroj: Toyota

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše