Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rinspeed Budii odhalen, má periskop a putovní volant
16.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Švýcarský Rinspeed poslal do světa objemnou fotosadu a informace o své nové kreaci, elektro-autopilotu Budii. Pohyblivý volant tu zůstal.
Ženevský autosalon bude premiérou pro kreaci švýcarského studia Rinspeed. Zatímco vloni jsme se mohli podívat na Teslu Model S, která nepotřebovala řidiče, letos je na programu představení „trans-městského SUV”. Jeho základ je v BMW i3, které bychom za SUV určitě neoznačili, ale pojmenování čehokoliv SUV či crossover je dnes moderní. Rinspeed do světa poslal vcelku objemnou fotosadu a také video, na kterých novinku představuje.
Už od poodhalení v loňském prosinci víme, že Budii má být „nejlepší kamarád” svého majitele. S tím se pojí široké možnosti konektivity se smartphonem, chytrými hodinkami, domem či třeba se službami, přes které lze objednat jídlo. V konektivitě je budoucnost, říká video Rinspeedu a představuje, jak je možné si z palubního systému Budii začít doma napouštět vanu.
Je také známo, že Budii nemá být vozem se striktně levostranným či pravostranným řízením - stiskem tlačítka můžete volant poslat člověku sedícímu vedle vás. Anebo jej můžete odložit úplně a nechat řízení na autopilotu, který, jak ukazuje video, je schopen i zastavit před sanitkou, blížící se z vedlejší silnice. Zajímavá a do značné míry nutná věc, má-li být autopilot schopen snížit počet nehod na silnicích, ale nakolik je reálná, je otázkou.
S robotickou paží, na které je připevněn volant, také do značné míry mizí klasická palubní deska, jak ji z aut známe. Přístrojový štít je displej uprostřed a hned pod čelním sklem, což může znamenat horší čitelnost, a středovou konzoli nahrazuje jeden velký displej. A na „sloupku” řízení sedí hodinky, které vypadají, jako že jsou skutečně mechanické. Zda je však bude možno z vozu vyjmout a nosit na ruce, není známo.
Zajímavou schopností Budii je také pomáhat řidiči v náročnějších jízdních situacích. Tento systém se jmenuje Track View a je to v podstatě variace parkovacích senzorů, i když o dost vylepšená, ale právě odtud možná pramení ono označení SUV. Budii má jakýsi periskop, který je plný senzorů a kamer a který může vysunout a shora skenovat okolí vozu. Výstup je ve 3D a je přenášen na displej středové konzole, který tak ukáže například kde jsou velké kameny. A pokud se jim řidič nevyhne sám, automatika to udělá za něj.
Je nicméně otázkou, zda je takovýto periskop nutný, zda by nestačily senzory na karoserii, kterými je dnes spousta aut už vybavena a které plní podobnou funkci. Onen periskop se totiž potřebuje někam schovat, takže v zadní části kabiny tvoří ne zrovna vzhledný sloup, kvůli kterému také musí být použitelnost zpětného zrcátka dost omezená. Pokud to tedy je skutečné zrcátko a ne displej s výstupem couvací kamery.
Interiér tak je částečně i z tohoto důvodu striktně dvoumístný. Prostor vzadu také z velké části zabírají jakési speciální segwaye Rinspeedu, které by teoreticky mělo být možno vystěhovat a použít vzniklý prostor jako dodatečný zavazadelník. V interiéru také vidíme audio Harman/Kardon, informačně-zábavní systém s displeji ve slunečních clonách, bezdrátovou nabíječku smartphonů či kvalitní kožené čalounění všeho myslitelného. A po zmizení palubní desky je snad celý oblouk pod předním sklem tvořen výdechy ventilace, které jsou navíc podsvícené v závislosti na teplotě vzduchu, který z nich vychází.
Zatím však nemáme žádné detaily stran pohonu tohoto stroje. Lze se nicméně snadno dovtípit, že to je elektromobil, ať už ze základu v BMW i3 či ve formátu displeje, fungujícího jako přístrojový štít. Pravděpodobně se ale zvýší kapacita baterií, zejména vidíme-li na displeji dojezd 195 kilometrů. Takovéto detaily se pravděpodobně dozvíme v Ženevě, kde začne autosalon za necelý měsíc.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015.














































Rinspeed Budii má v rukávech spoustu technologických es
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 2 hodinamiVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před 4 hodinamiČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 5 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 7 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva