Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Revolučnímu tahači Tesly láme vaz typická bolístka, letošní premiéra byla zrušena
14.6.2019 | Petr Prokopec
Ještě letošního odhalení se měla dočkat sériová verze převratného elektrického tahače Tesly s prostým jménem Semi. Nic takového se ale nestane, Elon Musk ji odložil.
Slibem nezarmoutíš. To je heslo, kterým se neřídí jen politici, ale také Tesla. Kalifornská automobilka selhává hlavně v dodržování termínů, které si přitom sama stanovila. Děje se tak prakticky od jejího vzniku, a pokud čekáte, že se to změnilo v době, kdy hodnota firmy během pár měsíců poklesla prakticky na polovinu, jste vedle jak ta jedle. Elon Musk aktuálně předstoupil před investory a suše jim oznámil, že příchod elektrického tahače se odkládá.
Tento krok vlastně nikoho nezaskočil, naopak se předpokládalo, že Tesla Semi nebude sjíždět z montážních linek již na konci letošního roku. Dle Muska za zpožděním stojí typická bolístka elektromobilů - baterie. Tentokrát však ne přímo jejich kapacita, cena či hmotnost, ale jejich nedostatek. Proto prý „nemá smysl navyšovat produktovou komplexnost“. Firma se dle něj proto nyní zaměří právě na navýšení výroby akumulátorů, což dle spekulací možná znamená i zapojení do těžebního byznysu.
Reakce akcionářů byly vlažné, přesto se dá předpokládat, že odklad není dobrou zprávou pro zákazníky Tesly. Nejde totiž o malé firmy, nýbrž o giganty typu Anheuser-Busch, UPS, FedEx či Walmart. Pokud počítali s tím, že desítky objednaných kamionů dostanou, budou muset své logistické plány změnit.
Semi má dorazit ve dvou variantách, kdy ta základní zvládne 482 kilometrů na jedno dobití, zatímco u vrcholu se počítá s 800 km. Tato data se nejspíše měnit nebudou, Tesla přeci jen selhává pouze v dodržování termínů. Otázkou však je, zda závěr roku 2020 bude finálním termínem. Přeci jen je třeba si uvědomit, že tahač bude s největší pravděpodobností užívat baterie o kapacitě až 1 000 kWh, půjde tedy o více jak desetkrát větší akumulátory než u Modelu 3.
S podobnou kapacitou hodlají vyrukovat i další firmy, třeba Rivian či Nikola, jejíž elektrický tahač Two bude přímou odpovědí na Semi. Nicméně ani jedna společnost ještě nemá své pakety ve výrobě, stejně jako Tesla. Rivian ovšem zatím taktéž počítá se závěrem příštího roku. Uvidíme tedy, zda pouze dokáže jít konkurenci po krku, nebo se taktéž nakazil jejími sliby, které následně nejsou realizovány. Nikola pak raději mluví až o roce 2021.
Odklad elektrického tahače nebyl jedinou věcí, se kterou nervózně působící Musk seznámil investory. Šéf Tesly dále uvedl, že Model 3 se prodává lépe než Toyota Camry či Honda Accord. Těchto sedanů jsou každoročně ve Spojených státech zaregistrovány statisíce. Registrace kalifornského elektromobilu jsou samozřejmě výrazně nižší, nicméně Musk zjevně přišel na způsob, jak i nelichotivá data zvrátit ve svůj prospěch.
Model 3 konkurenci nepřekonal kusově, ale obratem. To je ve výsledku pochopitelné, neboť jeho průměrná cena se pohybuje okolo 50 tisíc dolarů (cca 1 133 000 Kč). Konkurence přitom startuje na polovině, respektive ještě níže, pokud v ní počítáme i „Hondu Corolla”. Že jste o takovém voze ještě v životě neslyšeli? Jsme na tom podobně, v materiálech Tesly se o něm však hovoří, třebaže jistě mělo jít o Toyotu.
I tohle drobné pomýlení jen dokazuje, že ač má Tesla v lecčem navrch, v jiných ohledech za konkurencí pokulhává. Navíc snaha opít investory rohlíkem v tomto případě přišla vniveč, neboť porážka mainstreamové konkurence za pomoci obratu prémiového vozu asi nikoho nerozhicuje. Zvláště když Camry, Accord i „Honda Corolla” produkují zisk, zatímco Model 3 nikoliv.


Elon Musk oznámil, že příchod elektrického tahače Tesla Semi se odkládá
Zároveň investory seznámil s úspěchy Modelu 3, který obratem překonal i „Hondu Corolla”, ač takový vůz neexistuje
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
před 8 hodinamiNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejčtenější články
Už i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
16.3.2025Nový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
16.3.2025Pohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
16.3.2025K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
16.3.2025Ne že by to VW neměl před očima: Jeho nejprodávanějším autem je teď rodinný vůz větší než Škoda Octavia za 400 tisíc Kč
16.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva