Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Revoluční japonský materiál udělá auta komfortnější, řeší neduhy těch dnešních
2.10.2020 | Mirek Mazal
Komfortu současných aut se prakticky nekladou meze, v případě jejich efektivního odhlučnění ale existují přinejmenším dva podstatné limity - cena a hmotnost. Řešení Nissanu má recept na obojí.
Zvuková izolace kabiny auta hraje ve vnímání komfortu jízdy zásadní roli. Důkladné odhlučnění je poznávacím znakem prémiových automobilů, u kterých se ale tradičně odráží ve dvou nepříjemných aspektech. Jednak jde o cenu, kterou logicky navyšuje, aby ale něco hluk odkudkoli tlumilo, musí to být tradičně hutné a tedy i těžké. Důkladné odizolování kabiny tak citelně zvyšuje hmotnost celého vozu, u velkých luxusních aut klidně o stovky kilogramů.
To je nežádoucí už u aut se spalovacími motory, u nichž lze ale hmotnost ještě celkem snadno kompenzovat výkonem. Citelně větší problém je to u elektromobilů, kde je nutné kvůli limitům akumulátorů s energií více hospodařit, neboť těžká auta mají příliš malý dojezd. Navíc výrobci bojují s tím, že hluk od kol není maskován motorem a výfukem, takže hluk z čehokoli coby nejnepříjemnější projev aut je obtěžující ještě více.
Proto technici z Nissanu začali už na konci minulé dekády pracovat na materiálu, který bude účinnější a zároveň citelně lehčí, než ty současné. Výsledkem jejich práce je struktura, kterou nazývají akustický meta-materiál a která má být poprvé nasazena v další generaci jeho elektrických aut.
Japonský vynález je v principu jednoduché řešení, které se skládá z mřížové struktury a plastového filmu. Ten limituje vibrace, aby omezil přenos zvuku v širokém kmitočtovém pásmu (500 až 1200 hertzů), který vytváří zvuky ze silnice a od motoru. Nekomplikované složení tlumících vrstev slibuje dokonce nižší výrobní náklady než u dnes používaných materiálů. Jeho výhodou je i potlačení nadměrného zatížení vozu - aby meta-materiál zaručil stejnou úroveň odhlučnění, může být až o 75 % lehčí než současná řešení. Popř. dokáže vůz odhlučnit ještě podstatně lépe s hmotnostní úsporou v řádu desítek procent.
Jak jsme již naznačili, Nissan na této novince pracuje od roku 2008 a technici museli postupně vyvinout vlastní postup testování účinku materiálů, aby se vůbec dobrali k výsledku. Automobilka dále upřesňuje, že s ním bude nutné pracovat ve velkých objemech, aby se produkce ekonomicky vyplatila, přesto nevylučuje jeho použití už v elektrickém SUV Aryia. Menší revoluce je tedy možná blíže, než se zdá.









Nissan vyvinul lehký izolační materiál, který zbaví auta nežádoucích hluků všeho druhu za nižších nákladů a hmotnosti. Vyvíjel jej 12 let. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 5 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 7 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 8 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 10 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva