Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Renault se vzdal všech spalovacích motorů ve prospěch firmy zvané Kůň, může to být jeho trojský kůň
13.7.2023 | Petr Prokopec
Danaum fatale munus! Slavný Senecův výrok si mohou pomalu začít opakovat Francouzi, kteří až tragikomicky dali za vznik novému podniku zvanému Horse. Ten by si při znalosti všech okolností mohl bez uzardění říkat Trojan Horse.
Trojská válka je legendami opředený konflikt, na jehož počátku stál únos Heleny, manželky krále Sparty Meneláa. V návaznosti na to Řekové vytáhli do boje s Trojany, který trval dlouhých deset let. Na jeho konci byli oblehatelé maloasijského města unaveni, proto na návrh Odyssea přistoupili ke lsti, která jim měla zajistit vítězství v táhlém konfliktu. Na oko tedy pobřeží opustili a na něm nechali pouze velkého dřevěného koně jako údajný dar. Trojané pak sochu vtáhli do města, aniž by tušili, že uvnitř se skrývá skupina bojovníků, která bude příčinou jejich zkázy.
Staré řecké báje a pověsti tím můžeme opustit a přesunout se do roku 2021. Tehdy začaly kolovat první zvěsti o tom, že Renault se hodlá zbavit divize vyvíjející a vyrábějící spalovací motory. Rok na to pak spekulace dostaly konkrétní obrysy. Francouzi se totiž rozhodli pro spolupráci s čínskou značkou Geely, se kterou založili nový společný podnik zvaný Horse. Každá strana ve společné firmě vlastní 50procentní podíl, přičemž Renault na tuto společnost převedl vše, co má se spalovacími motory nějakou spojitost, tedy i továrny, v nichž se vyrábí.
Joint venture by v důsledku toho mohlo být přejmenováno na Trojan Horse neboli na výše popsaného trojského koně. Renault pak symbolizuje ono obléhané město, jehož obránci se nechali zlákat řeckým darem. A zaplatili za to cenu nejvyšší. Z čehož vyplývá, že jediným, kdo se ve finále bude radovat, je Geely. Jakkoli je možné, že tuto automobilku stejně jako Odyssea čeká ještě velmi dlouhá cesta, než se dočká jednoznačného úspěchu. Řecký hrdina se totiž domů vrátil až deset let poté, co Troja padla.
Abychom vše vysvětlili, tentokrát již bez pomoci mytologie, musíme ono joint venture patřičně rozpitvat. Jak jsme zmínili, Renault na společný podnik převedl vše, co má spojitost se spalovacími motory. Tedy i továrny v Argentině, Brazílii, Chile, Portugalsku, Rumunsku, Španělsku a Turecku. Všechny tyto podniky nově mohou využít Číňané ke své expanzi jak do Jižní Ameriky, tak do Evropy. Dosud totiž jejich útok nebyl až tak úspěšný, jak se předpokládalo, a to kvůli absenci lokálních podniků.
Renault se přitom nikdy netajil tím, že by v budoucnu svůj podíl rád prodal. Francouzi se totiž chtějí soustředit výlučně na svou druhou divizi Ampére, která je zaměřena na elektrifikaci. Veškerá práva spojena se spalovacím ústrojím by tedy přešla na Číňany, kteří by se v tu chvíli ocitli doslova na koni. Aktuálně bylo totiž potvrzeno, že se skutečně počítá s příchodem třetího partnera, a to saúdsko-arabské ropné společnosti Aramco, která by měla odkoupit 20procentní podíl.
Aramco totiž hodlá ve velkém investovat do syntetických pohonných hmot, s jejichž pomocí se spalovací motory udrží ještě hezky dlouho naživu. Z toho ovšem budou těžit hlavně Číňané, i proto ostatně tato země dosud neoznámila konkrétní termín přechodu čistě na elektromobilitu. A ve světle nových informací něco takového ani nepřijde. Realitou se spíše stanou tiskové zprávy informující o vpuštění čínského trojského koně za evropské hradby, tedy prodeje motorů spalujících už povolená syntetická paliva. Tím se kruh uzavře.
Dodat pak už lze jen perličku, která vše uvedené činí jen pravděpodobnějším. Zatímco Francouzi na nový joint venture skutečně převedli vše spalovací, Geely společnosti Horse nepostoupila práva na svůj 1,5litrový motor DHE, který je dnes s termální účinností 43,32 procenta nejefektivnější jednotkou na světě. Snad už jen slepý nemůže vidět, jakým směrem vše míří.
Divize Horse se již chlubí řadou propagačních materiálů, stejně jako třeba novým firemním oblečením. Jsme zvědavi, jak se budou Francouzi tvářit, až jim nezbude nic jiného než platit za jednotky, které kdysi byly jejich, aby vůbec byli schopni dál fungovat. Foto: Renault/Horse
Zdroje: Renault/Horse, Auto Evolution
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva