Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Renault končí s motorem 1,3 turbo, který vyvinul s Mercedesem. S jedním z jeho posledních „normálních” agregátů je amen
29.11.2024 | Petr Prokopec
Svého času jsme se nad ním ušklíbali jako nad projevem přílišného downsizingu, ale to už odnesl čas. Dnes je to jeden z nejlepších motorů, který do nových Renaultů můžete mít. Tedy mohli jste mít, z nabídky některých už mizí a zmizí z ní zcela.
V červenci letošního roku se v paddocku Formule 1 začalo poprvé intenzivněji mluvit o možném odchodu Renaultu z celého šampionátu. Francouzská automobilka se jeho součástí stala jako dodavatel motorů v roce 1977, přičemž dominantní silou byla zejména v letech 1992 až 1997 se svým slavným desetiválcem a později i se svým osmiválcem mezi léty 2006 a 2013. V této pozici si připsala hned dvanáct šampionátů, mj. v sezónách 2005 a 2006, kdy Renault zvítězil v Poháru konstruktérů a Fernando Alonso se stal dvojnásobným mistrem světa.
V současné době jsou Francouzi v F1 zaštítěni značkou Alpine, která nebude na startovním roštu chybět ani v budoucnu. Nicméně od roku 2026 už nebude používat motor Renault, nýbrž přepřáhne na pohonné ústrojí Mercedesu. To ve finále až tak moc nezaskočí, neboť obě strany spolu již delší dobu spolupracují - třeba Renaut Kangoo se prodává také pod názvem Mercedes Citan. Mimo to pak v roce 2018 obě značky představily společně vyvinutý nový čtyřválcový motor 1,3 TCe.
Tato jednotka se od té doby neobjevila pouze v různých francouzských či německých modelech, místo toho ji užívají i mnohé modely Nissanu či Dacie. S ohledem na spolupráci Renaultu a Mercedesu v F1 by člověk očekával, že využívána bude i nadále. Koneckonců se jedná o relativně nový agregát, jenž v případě aut třícípé hvězdy dokázal nabídnout až 163 koní, zatímco na francouzské straně bylo jeho vrcholem o tři oře menší stádo.
Realita je ovšem jiná, vůbec posledním novým vozem, pod jehož kapotou se tato jednotka objevila, byl v roce 2022 Renault Austral. V jeho případě přitom agregát naladěný na 160 koní je ještě možné objednávat, ovšem třeba v případě SUV Captur již jedna-trojka ve vrcholné formě přestala být nabízena. Během příštího roku pak Francouzi mají poslat k ledu i verze naladěné na 130 a 140 koní, čímž se životní dráha jednotky s kódovým označením H5HT uzavře, jak zjistili kolegové z L'Automobile.
Renault jako náhradu hodlá využít tříválcovou jedna-dvojku, která se ostatně již i objevila pod kapotou Dacie Bigster. Mild-hybridní ústrojí je přitom popisováno jako nadmíru ekologické, přičemž jak u verze se 130, tak i u té se 140 koňmi má dojít na redukci spotřeby, a tedy emisí CO2 o 10 procent. O objem tu až tak nejde, ale tři válce místo čtyř nepotěší. Též výkonu je míň a spotřeba byla už u jedna-trojky bezproblémová, nakonec i ta mohla být mild-hybridní.
Emise CO2 ve výši 132 až 135 gramů na kilometr jsou nízké, ale ne optikou EU. Větší Bigster má na kontě 129 g/km, přičemž i těch pár gramů je absurdních mechanismů EU podstatných - ostatně si vezměte rozdíl oněch tří gramů, vynásobte ho 95 Eury a následně zhruba dvěma miliony prodaných aut, a rázem jste na 14,4 miliardách korun, které teoreticky není třeba odvádět do pokladny Evropské unie. Důvodů ke konci motoru 1,3 TCe tak vlastně má Renault miliardy, jsou ale do jednoho umělé. Samotný agregát byl obvykle chválen za svou dynamiku, efektivitu i spolehlivost.
S motorem H5HT přišli Francouzi v roce 2018, ten příští ale bude pro jedna-trojku konečnou. Důvod je vskutku nepřekvapivý. Foto: Renault
Zdroj: L'Automobile
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
5.1.2025 - SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
5.1.2025 - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
5.1.2025 - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
6.1.2025 - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva