Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Renault končí s motorem 1,3 turbo, který vyvinul s Mercedesem. S jedním z jeho posledních „normálních” agregátů je amen
před 3 hodinami | Petr Prokopec
Svého času jsme se nad ním ušklíbali jako nad projevem přílišného downsizingu, ale to už odnesl čas. Dnes je to jeden z nejlepších motorů, který do nových Renaultů můžete mít. Tedy mohli jste mít, z nabídky některých už mizí a zmizí z ní zcela.
V červenci letošního roku se v paddocku Formule 1 začalo poprvé intenzivněji mluvit o možném odchodu Renaultu z celého šampionátu. Francouzská automobilka se jeho součástí stala jako dodavatel motorů v roce 1977, přičemž dominantní silou byla zejména v letech 1992 až 1997 se svým slavným desetiválcem a později i se svým osmiválcem mezi léty 2006 a 2013. V této pozici si připsala hned dvanáct šampionátů, mj. v sezónách 2005 a 2006, kdy Renault zvítězil v Poháru konstruktérů a Fernando Alonso se stal dvojnásobným mistrem světa.
V současné době jsou Francouzi v F1 zaštítěni značkou Alpine, která nebude na startovním roštu chybět ani v budoucnu. Nicméně od roku 2026 už nebude používat motor Renault, nýbrž přepřáhne na pohonné ústrojí Mercedesu. To ve finále až tak moc nezaskočí, neboť obě strany spolu již delší dobu spolupracují - třeba Renaut Kangoo se prodává také pod názvem Mercedes Citan. Mimo to pak v roce 2018 obě značky představily společně vyvinutý nový čtyřválcový motor 1,3 TCe.
Tato jednotka se od té doby neobjevila pouze v různých francouzských či německých modelech, místo toho ji užívají i mnohé modely Nissanu či Dacie. S ohledem na spolupráci Renaultu a Mercedesu v F1 by člověk očekával, že využívána bude i nadále. Koneckonců se jedná o relativně nový agregát, jenž v případě aut třícípé hvězdy dokázal nabídnout až 163 koní, zatímco na francouzské straně bylo jeho vrcholem o tři oře menší stádo.
Realita je ovšem jiná, vůbec posledním novým vozem, pod jehož kapotou se tato jednotka objevila, byl v roce 2022 Renault Austral. V jeho případě přitom agregát naladěný na 160 koní je ještě možné objednávat, ovšem třeba v případě SUV Captur již jedna-trojka ve vrcholné formě přestala být nabízena. Během příštího roku pak Francouzi mají poslat k ledu i verze naladěné na 130 a 140 koní, čímž se životní dráha jednotky s kódovým označením H5HT uzavře, jak zjistili kolegové z L'Automobile.
Renault jako náhradu hodlá využít tříválcovou jedna-dvojku, která se ostatně již i objevila pod kapotou Dacie Bigster. Mild-hybridní ústrojí je přitom popisováno jako nadmíru ekologické, přičemž jak u verze se 130, tak i u té se 140 koňmi má dojít na redukci spotřeby, a tedy emisí CO2 o 10 procent. O objem tu až tak nejde, ale tři válce místo čtyř nepotěší. Též výkonu je míň a spotřeba byla už u jedna-trojky bezproblémová, nakonec i ta mohla být mild-hybridní.
Emise CO2 ve výši 132 až 135 gramů na kilometr jsou nízké, ale ne optikou EU. Větší Bigster má na kontě 129 g/km, přičemž i těch pár gramů je absurdních mechanismů EU podstatných - ostatně si vezměte rozdíl oněch tří gramů, vynásobte ho 95 Eury a následně zhruba dvěma miliony prodaných aut, a rázem jste na 14,4 miliardách korun, které teoreticky není třeba odvádět do pokladny Evropské unie. Důvodů ke konci motoru 1,3 TCe tak vlastně má Renault miliardy, jsou ale do jednoho umělé. Samotný agregát byl obvykle chválen za svou dynamiku, efektivitu i spolehlivost.
S motorem H5HT přišli Francouzi v roce 2018, ten příští ale bude pro jedna-trojku konečnou. Důvod je vskutku nepřekvapivý. Foto: Renault
Zdroj: L'Automobile
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Lamborghini odpískalo elektrického nástupce Urusu, ač ho slibovalo ještě loni. Nová generace zůstane spalovací, dokud to půjde
před 2 hodinami - Renault končí s motorem 1,3 turbo, který vyvinul s Mercedesem. S jedním z jeho posledních „normálních” agregátů je amen
před 3 hodinami - Elektrický Fiat 500 je takový propadák, že zase zastavil výrobu v celé továrně na elektromobily. Nepojede až do ledna
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
včera - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.29. 11:22 - pavproch
- Suzuki obecně 11.29. 10:16 - jerry
- Policejní kontroly a měření 11.29. 08:00 - Truck Daškam
- sedadla do toyoty avensis T25 11.29. 04:29 - ClarenceWade
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.28. 21:55 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.28. 20:49 - řidičBOB
- kamera do auta 11.28. 11:35 - abgx1
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry