Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Range Rover Sport 2014: třináct detailů k novému Sportu, které nejspíš neznáte
27.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská novinka se loňskému Range Roveru až tak nepodobá. Podle tvrzení výrobce je dokonce 75 procent všech komponentů rozdílných.
Může se zdát, že o novém Range Roveru Sport jsme již napsali všechno důležité. Přečíst jste si mohli samotné představení a k dispozici již jsou české ceny. Vyjma prvního testu tak zdánlivě nic nechybí, kolegům z britského Autocaru ale automobilka svěřila celou řadu informací, o nichž tiskové zprávy ve většině případů mlčely. Teprve nyní tak můžeme odhalit, že novinka byla vyvíjena na základě dvou parametrů. První totiž diktoval více Range Roveru, zatímco druhý více Sportu. Překvapit by tak nemělo, že ačkoliv novinka sdílí s klasickým Range Roverem platformu PLA, přibližně 75 % všech komponentů (bere se počet součástek) je rozdílných.
Technici značky se přitom snažili vytvořit „nejrychlejší, nejobratnější a nejkomunikativnější Land Rover historie“, který zároveň nabídne „široký záběr schopností“. Zvláště v oblasti zavěšení a podvozku se s kompromisy příliš nekalkulovalo - je snížený a nastavený tak, aby podepíral SUV s nejlepší ovladatelností ve své třídě.
I přesto ovšem nový Range Rover Sport může nabízet třetí řadu sedadel. Minimálního narušení zavazadlového prostoru přitom bylo dosaženo elektromotory, které ovládají sklápění a vyklápění. Mimo to technici museli vyřešit umístění mechanismu zadního stěrače a světel do vrchní části víka zavazadelníku, aniž by utrpěl komfort cestujících. Britská novinka má tak pro hlavy zadních cestujících nabízet 910 mm. Tedy více místa než Mercedes-Benz třídy E. Nejpůsobivější je pak fakt, že z těchto výhod bude profitovat i chystaný hybrid, který by sedm míst k sezení měl nabízet rovněž.
Dále se pak novinka má pyšnit nejlepší kultivovaností ve své třídě, k čemuž přispívá jak malá úroveň hluku při nízkých rychlostech na špatném povrchu, tak i při vyšších rychlostech, kdy se více než vozovka projevuje vítr. Vůbec poprvé u značky pak můžete sáhnout po head-up displeji, inovovány byly i senzory napomáhající při výjezdu z parkoviště.
Kromě toho může být nový Range Rover Sport jako vůbec první vůz na světě vybaven senzorem brodivosti, kdy senzory ve vnějších zpětných zrcátkách měří vzdálenost od dna. Tím velmi snadno zjistíte, zda jste dosáhli maximálních 850 mm (zvenčí se tato výška dá poznat snadno, sahá totiž těsně pod kliky dveří), či zda můžete pokračovat v jízdě. Tím ovšem fakta zdaleka nejsou u konce. Přičemž jak naznačuje samotný nadpis, máme pro vás připraveno ještě dalších třináct informací, z nichž některé lze nazvat ve stínu dosud známého i tajemstvími.
Co jste možná ještě nevěděli o novém Range Roveru Sport
1. Novinka je založena na nové modulární platformě Premium Lightweight Architecture (PLA), kterou kromě Land Roveru bude používat také Jaguar. PLA přitom počítá se vsazením mezi deformační zóny a podlahovou strukturu. Vrchní část, úchyty zavěšení a podběhy pak budou pro Jaguar i pro Land Rover jiné.
2. Struktura je z 50 procent vyrobena z recyklovaného hliníku. Pohromadě ji pak drží 3 722 šroubů o průměru od 2 do 10 mm, přibližně 161 metrů pak bylo slepeno.
3. Pouzdra předních vzpěr jsou odlita z hliníku a jejich struktura byla stlačena na maximální možnou úroveň.
4. Panely použité na boku karoserie jsou podle značky nejmohutnější v celé automobilové branži.
5. Land Rover v brzké době představí mobilní aplikaci, která bude s Range Roverem Sport komunikovat. Dokáže jej přitom lokalizovat, zjistit stav paliva a dojezdu, přičemž po ujeté cestě zvládne i její statistiku (kterou si následně můžete vyjet v tabulce v Excelu.
6. Velká snaha (psali jsme o ní výše) byla věnována poslední řadě sedadel, která jsou ovládána elektricky. Musela totiž nabízet dostatek prostoru pro hlavy cestujících, ale zároveň neměla ohrozit zavazadlový prostor (samozřejmě při svém zapuštění do podlahy). Kromě toho nesměla ani narušit místo určené bateriím hybridního modelu.
7. I přes schopnosti Range Roveru Sport zaměřené hlavně na dynamickou jízdu se novinka neztratí ani v terénu. Rozdíl mezi koly ve výšce tak může být až 546 mm. Tedy o poznání více, než kolik nabízí VW Touareg (467 mm) nebo Mercedes-Benz GL (329 mm).
8. Verze Supercharged vybavená pětilitrovým osmiválcem dostane vpředu 380 milimetrové a vzadu 356 milimetrové kotouče. Systém vektorování točivého momentu přitom umožňuje jejich jednotlivé ovládání, díky čemuž bude potlačena nedotáčivost.
9. Motor je posunut směrem ke kabině a zaklíněn mezi hliníkové nárazové boxy, čímž došlo ke zlepšení ovladatelnosti.
10. Mohutné aktivní stabilizátory jsou ovládány elektromotory.
11. Rozvodová skříň přebírá výkon od převodovky a vysílá jej přímo na přední kola, čímž dochází ke zlepšení trakce.
12. Na výběr jsou dva systémy pohonu všech kol, kdy první nabízí jednorychlostní a druhý dvourychlostní středový diferenciál. Ten komplikovanější, multilamelový počítá s převodovými poměry 1:1 a 2,93:1, přičemž dokáže veškerou sílu motoru přesměrovat dopředu nebo dozadu. Standardně však kalkuluje s rozdělením výkonu v poměru 50:50. Jednodušší systém vycházející s pohonu všech kol Torsen je pak standardně naladěn v poměru 42:58 ve prospěch zádě, dopředu však může poslat až 62 procent výkonu.
13. Aktivní samosvorný diferenciál pak omezuje prokluz zadních kol a reaguje o 30 procent rychleji (zřejmě ve srovnání s dosavadním řešením). Je přitom součástí systému vektorujícího točivý moment, přičemž napomáhá hlavně zatáčení.
Pokud jste si mysleli, že nový Range Rover Sport již znáte zpaměti, další podrobnosti vás zřejmě vyvedly z omylu
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 2 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva