Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Range Rover Sport 2014 oficiálně a detailně do poslední hliníkové součástky
27.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Nový Sport není jen Range Rover s ambiciózním jménem. Svými specifiky chce být 911 mezi SUV.
Způsob, kterým indický koncern Tata postrkuje svou britskou chloubu jménem Land Rover vpřed, je skutečně hoden obdivu. Mimořádně úspěšný Evoque není na trhu ani dva roky a JLR už může kromě něj nabídnout také kompletně nový hliníkový Range Rover (který podle prvních recenzí rovněž nevypadá na propadák) a firma téměř vzápětí představí podobně vyspělý model Sport.
Jeho premiéra byla přichystána společně s Jaguary XJR a XKR-S GT na newyorském autosalonu, jak ale možná víte, odhalování auta mělo poněkud jiný průběh, než bývá napsáno v obvyklých scénářích PR. Každopádně dosud jsme vám mohli ukazovat především fotografie, nyní máme k dispozici i kompletní technická data.
S ohledem a velmi podobné jméno s vlajkovou lodí by se mohlo zdát, že Sport není nic jiného než klasický Range Rover s pár jinými plechy a překalibrovaným podvozkem, tak tomu ale opravdu není. Pochopitelně jejich základní architektura je více než podobná. Sport byl podle ujištění tiskové zprávy vyvíjen souběžně s Range Roverem, nicméně společných mají pouze 25 procent dílů a rozměrově jsou taky někde jinde.
Hliníkový Sport ve srovnání se svým předchůdcem sice narostl o 62 mm do délky na celkových 4 850 mm a jeho rozvor byl prodloužen o 178 mm (na 2 923 mm), celkově je však o 149 mm kratší a 55 mm nižší než jeho o pár měsíců starší sourozenec Range Rover. Rovněž má o 45 kg nižší hmotnost, tady je ale zajímavější spíše srovnání s předchůdcem. Kompletní srovnání bude možné až po představení všech motorizací, pokud ale postavíte vedle sebe dieselové šestiválce (2 115 vs. 2 535 kg), máte zde úsporu 420 kg. RR Sport nicméně dorazí i s benzínovým čtyřválcem s váhou pod dvě tuny, kde snížení hmotnosti přesahuje půl tuny.
Hliníková však není pouze karoserie, ale také nezávislé zavěšení. Konstrukční oddělení vpředu navrhlo dvojitá lichoběžníková ramena, vzadu pracuje multilink a v každém rohu zajišťuje odpružení vzduchová jednotka doplněná plynule stavitelnými tlumiči. Řidič může příslušnými ovladači komplexního systému Terrain Response ovládat nejen pohon všech kol, ale podle potřeby třeba přizvednout auto až o 185 mm a v této poloze jezdit do 50 km/h. Řízení využívá elektrický posilovač reagující na rychlost jízdy a od dorazu k dorazu nemusí řidič udělat více než tři otáčky volantem.
Range Rover Sport je samozřejmě „stará škola“ a nikoli crossover, tudíž jeho majitelé můžou počítat s permanentní čtyřkolkou. Podle způsobu užívání si pak můžou vybrat, jestli dají přednost verzi vybavené mezinápravovým diferenciálem s vícelamelovou spojkou, redukční převodovkou (2,93:1) a základním rozdělením síly mezi nápravami v poměru 50:50 anebo si vyberou model bez redukce, zato ale s diferenciálem typu Torsen, výchozím přenosem výkonu upřednostňujícím zadní nápravu (42:58) a váhou sníženou o cirka 18 kg. Který z nich se více hodí do terénu a který na asfalt, snad není nutné zdůrazňovat, pouze první z nich však nabídne kromě jiného také aktivní uzávěrku zadní diferenciálu a elektronický systém vektorování síly zajišťovaný přibrzďováním jednotlivých kol.
Zatímco ve Spojených státech se model Sport představuje pouze s dvojicí motorů, v Evropě jich bude díky páru dieselových jednotek dvojnásobek. Na vrcholu bude opět provedení s pětilitrovým kompresorovým osmiválcem o výkonu 510 koní a točivém momentu 625 newtonmetrů. Společně to stačí k dosažení 60 mil v hodině (97 km/h) „pod pět sekund“, což je podle JLR o 0,9 vteřiny rychleji než zvládal výběhový model a maximálku 250 km/h. Další čísla automobilka dosud nezveřejnila, slibuje však o 14 procent nižší spotřebu.
Ani zde v portfoliu nechybí třílitr V6 s kompresorem a úhlem rozevření válců 90 stupňů, který je přímo odvozen z 5,0 V8. Nová pohonná jednotka vyprodukuje 340 koní a 450 newtonmetrů, což ve spojení s hmotností 2 144 kg stačí na dosažení 97 km/h během 6,9 sekundy. Co jiného ještě zvládne, bude muset RR ve svých tabulkách ještě doplnit.
Ačkoli první papírová čísla verzí se zážehovými motory nevypadají špatně, stydět se nebudou muset ani majitelé naftových modelů. Základní třílitr bude v prodeji ve dvou výkonových variantách. Pořídit jej bude možné jako TDV6 s výkonem 258 koní (0-60 mil/h za 7,1 s) anebo silnější SDV6 s 292 koňmi (0-60 za 6,8 s) - 600 Nm je pro oba agregáty společných. Údaje o nejvyšší rychlosti či spotřebě zveřejněny nebyly, automobilka ale opět uvádí zlepšení ekonomiky jízdy o 13, respektive 15 procent.
Šičkou mezi diesely se opět stane 4,4litrový vidlicový osmiválec SVD8 s dvojicí turbodmychadel, přepracovaným mazáním, modifikovaným chlazením a novými hliníkovými úchyty, které uspořily 10 kg. Motor dosahuje maximální výkon 339 koní a nejvyšší točivý moment 700 newtonmetrů, dostupný v rozmezí od 1 750 do 3 000 otáček za minutu, a díky němu se vůz dostane z 0-60 mil/h za 6,5 sekundy.
Kromě zmiňované čtyřky se ještě letos objeví také pátá varianta, poháněná hybridní, diesel-elektrickou soustavou. Land Rover si detaily nechává pro sebe, každopádně z parametru „0-60 mil v hodině pod sedm sekund“ odhadujeme, že elektromotor bude spřažen se silnějším naftovým šestiválcem.
Bez ohledu na preferovanou pohonnou jednotku majitel nedostane nic jiného, než osmistupňovou automatickou převodovku ZF 8HP70, se schopností řadit údajně během 0,2 sekundy. Pozoruhodný je pak rovněž návrat k tradičnímu voliči převodovky na středovém tunelu v podobě páky, místo prozatím rozšířenějšího otočného ovladače, který dostal i nový Range Rover. O zpomalení Sportu se stará brzdový systém Brembo sestávající z kotoučů o průměru 380 mm a šestipístkových třmenů vpředu a 365 mm vzadu. Ty jsou však k mání jen pro nejsilnější motorizace, slabší verze budou zpomalovat kotouče o průměru 350 mm na obou nápravách. Průměr kol se pohybuje od devatenáct do dvaadvacet palců, podle výbavy.
Rychlý pohled do kabiny naznačuje, že model Sport si - co do luxusu - nic nezadá se svým větším sourozencem. Automobilka má připravených jedenáct barevných schémat interiéru, čtyři typy hliníkových obkladů, tři druhy intarzií z pravého kořenového dřeva nebo třeba osvětlené prahy, příplatkový head-up promítající data pomocí laserového paprsku, displej dual-view s dvojím zobrazováním podle úhlu sledování obrazovky či tři typy audiosystému Meridian, který v nejvyšší specifikaci obsahuje 23 reproduktorů a má výkon 1 700 wattů. Když už jsme u výbavy na přání, automobilka bude standardně míchat devatenáct laků a k tomu může dodat tři kontrastní odstíny střechy - Corris Grey, Santorini Black, případně Indus Silver.
V základním provedení bude Range Rover Sport pětisedadlovým SUV s příplatkovými elektricky ovládanými předními sedadly doplněnými o masážní systém, vyhřívání a odvětrávání, zadní lavice pak nabídne možnost nastavení sklonu opěradel a sklápění buď v poměru 60:40 nebo 40:20:40. Na přání pak bude možné do vozu objednat třetí řadu sedadel v provedení 5+2 s elektrickým sklápěním, které může poslední „křesla“ ukrýt do podlahy.
Land Rover slibuje rozjet prodej Range Roveru Sport v Evropě ve třetím kvartálu letošního roku a jeho ceny jsou už známé. Otázkou pouze je, jestli jsou částky určené pro britský, respektive severoamerický trh pro nás nějak relevantní. Pro úplnost ale dodáváme, že se cena na „ostrovech“ bude pohybovat od 51 550 do 81 550 liber a v USA bude k mání za 63 495 až 93 295 dolarů.
Range Rover Sport může podle očekávání táhnout přívěsy o hmotnosti až 3,5 tuny
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 11 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 2 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 4 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 5 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 7 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel