Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Range Rover 2013: nová generace do posledního šroubku
7.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ 145 foto) Nová vlajková loď automobilky Land Rover je navenek konzervativní, ve skutečnosti však uvnitř ještě nikdy nebyla revolučnější.
Další fotografie nám ke vzhledu čtvrté generace Range Roveru nic nového neřeknou, ale pokud máte dojem, že byste ještě pár záběrů snesli, anebo se jen rádi přehrabujete ve hromadě fotek, nabízíme vám tentokrát patrně již kompletní sadu téměř 150 obrázků. Poněkud větší informační hodnotu však mají spíše kompletní technická data, která dnes britská značka zveřejnila v rámci veřejné prezentace Range Roveru v Richmondu v Londýně. Co prozrazují?
Především máme k dispozici podrobná čísla k motorizacím. Britský, 4 999 mm dlouhý terénní vůz bude ze začátku v prodeji se čtyřmi motory. Nejmenším a nejslabším agregátem v nabídce bude naftový vidlicový šestiválec 3,0 litru s dvojitým přeplňováním, výkonem 258 koní při 4 000 ot./min a nejvyšším točivým momentem 600 newtonmetrů při 2 000 ot./min. Ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou a (ve srovnání s předchůdcem) pozoruhodně nízkou hmotností 2 160 kg umí i takto relativně skromně vybavený vůz akcelerovat na stovku za 7,9 sekundy a rozjet se na 209 km/h.
Zbytek tvoří pak už jen osmiválcové motory. Základní V8 rovněž spaluje naftu a dopuje své spalovací komory o objemu 4,4 litru dvojicí turbodmychadel. Své maximum 340 koní odevzdá již při 3 500 otáčkách, točivý moment až 700 newtonmetrů je k mání od 1 750 do 3 000 otáček. Automat ZF 8H70 je pro všechny verze stejný a zde stačí k dosažení stovky za 6,9 vteřiny a maximálku 217 km/h. Spotřeba obou naftových jednotek se i díky značnému snížení hmotnosti (V8 má o 200 kg více než V6) drží podle tabulek poměrně nízko. Normy říkají, že dieselové RR bude jezdit za 7,5, respektive 8,7 litru na 100 km.
Další dvě motorizace jsou pak především o výkonech a na skrblíky si tedy rozhodně nehrají. V obou případech jde o známé pětilitrové osmiválce, přičemž druhá jednotka využívá ke zvýšení výkonu mechanicky poháněný kompresor. Slabší V8 má 375 koní při 6 500 otáčkách a 510 newtonmetrů při 3 500 ot./min, kdežto verze Supercharged 510 koní v rozmezí od šest do šest a půl tisíce otáček a točivý moment 625 newtonmetrů od dvou a půl do pět a půl tisíce otáček. Tato porce síly stačí v prvním případě na 209 km/h a 6,8 s na stovku, v tom druhém pak vůz zvládne zrychlení na 100 km/h za 5,4 vteřiny a pojede 225 km/h, které vám Range Rover za příplatek odblokuje na 250 km/h.
Abychom měli tabulkový výčet kompletní, vězte, že benzínové verze váží 2,2 a 2,33 tuny, jezdí za 12,8 až 13,8 litru a o zpomalení všech motorizací se starají ventilované kotouče Brembo o průměru 380 mm vpředu a 365 mm vzadu. A abyste nemuseli každou chvíli tankovat, kromě 85litrové nádrže s motorem V6 máte u všech osmiválců její objem zvětšený na 105 litrů.
Opět připomínáme, že navzdory zřejmé podobnosti s předchůdcem s ním nemá novinka nic společného. Na rozdíl od ocelové třetí generace je ta nynější hliníková a využívá výrazně upravenou platformu Jaguaru XJ. Díky tomu se podařilo snížit hmotnost samotné karoserie o 39 procent a celkově spadla hmotnost v rozsahu od 350 (SDV8) až do 420 kg (SDV6).
Rozvor nového Range Roveru narostl o 42 mm na celkových 2 922 mm. Konstruktéři díky tomu vytvořili prostornější kabinu nabízející o 118 mm více prostoru v podélném směru pro kolena cestujících na zadních sedadlech. Vyhoupnout se do nich můžete pomocí elektricky ovládaných nášlapných prahů a za další příplatek si můžete vychutnávat jízdu s panoramatickou střechou. Ještě lepší však patrně bude nové audio značky Meridian s devětadvaceti reproduktory a celkovým výkonem 1,7 kilowattu.
O pohodlí posádky se starají nejen kožené sedačky ale především vzduchové odpružení ve spojení s hliníkovými závěsy. Pouhým zmáčknutím tlačítka nebo automaticky dovoluje pohyb kol přední nápravy nahoru a dolů v rozsahu 260 mm a kolům zadní nápravy o 310 mm. V nejvyšší poloze se naroste světlá výška až na 303 mm a ve spojení s upraveným nasáváním teď Range Rover může brodit ve vodě s hloubkou až 900 mm - o 200 mm více než si mohl dovolit výběhový model.
Přes dramatické snížení hmotnosti se majitelé rozhodně nebudou muset omezovat při tahání všemožných přívěsů. Elektricky výsuvný hák s koulí zvládne až 3,5 tuny. Uskromňování ale není na místě, ani pokud jde o zavazadla posádky. Elektricky ovládané dělené páté dveře ukrývají kufr o objemu 550 až 2 030 litrů.
Jak už bývá u jednoho z nejluxusnějších strojů určeného do terénu obvyklé, automobilka si opět dala záležet na tom, aby se Range Rover mohl předvádět nejen na bulvárech. Vůz je vybavený druhou generací systému pohonu všech kol Terrain Response rozdělující za normálních podmínek výkon mezi nápravami v poměru 50:50 Tato technika umožňuje řidiči vybrat si jeden z pěti vhodných režimů podle typu povrchu anebo prostě jen ponechat vše na elektronice. Samozřejmostí je redukční převodovka (2,93:1) a pro motory SDV8 a 5,0 V8 S/C nabídne firma za příplatek aktivní zadní diferenciál s uzávěrkou.
Pro nový Range Rover automobilka nabídne 37 barev, plus dva odstíny (Santorini Black nebo Indus Silver) kontrastního lakování střechy. Dále osm typů kol v rozměru od sedmnáct do dvaadvacet palců, tři druhy dřevěných intarzií a nepřeberné množství koženého čalounění v různých odstínech. Výbava (základní i ta rozšířená) je pochopitelně rozsáhlá, takže asi nemá význam vyjmenovávat vše, mohli bychom ale jako příklad uvést třeba adaptivní tempomat, čtyřzónovou klimatizaci, sledování mrtvého úhlu, systém nouzového automatického brzdění nebo automatické parkovaní.
Range Rover čtvrté generace dorazí českým dealerům až v lednu 2013, nicméně byli jsme ujištěni, že všichni již objednávky na nový vůz přijímají a to znamená, že je na světě také ceník. Základní verze s dieselovým šestiválcem vychází na 2 293 680 Kč.
Kompletní galerie oficiálních snímků nového Range Roveru
Hliníkový Range Rover začíná na částce 2,3 milionu a dostanete za ně naftový šestiválec o výkonu 258 koní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 40 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 41 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 11.22. 14:09 - Zajda
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins