Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 | Petr Miler
Existuje zřetelnější důkaz selhání, než když musíte od zákazníků vykupovat jejich auta i 5 let poté, co si je koupili? Proč to? Protože je to zjevně pořád nejlevnější cesta, jak vyřešit problémy s nimi spojené a zachovat si aspoň trochu tvář.
O Jaguaru se v posledních dnech mluví hlavně v souvislosti s jeho roky plánovaným přerodem na výrobce pouze elektrických aut, který aktuálně provází nekonečně bizarní kampaň. Děje se tak navíc v situaci, kdy někde přestal vyrábět a prodávat úplně všechny nové vozy a dealerům poradil, aby si až do roku 2026 poradili jen s ojetinami. Není divu, že se současné vedení musí bránit nepříjemným otázkám a veřejně popírat i to, že nejede na drogách. Už to všechno vypadá jako docela prekérní situace, problémy firmy tím ale nekončí.
Nejpikantnější nakonec je, že i když se Jaguar vydává jen elektrickým směrem, svůj první a dosud jediný elektrický model v portfoliu už neprodává. Třeba u nás zatím drží v nabídce jediný z dosavadních šesti modelů, elektrický I-Pace to ale není. Proč? Jednak jistě proto, že ho skoro nikdo nekupuje, však letošních 2 897 prodaných vozů v celé Evropě podle statistik Dataforce by nestačilo ani na tisk katalogů. Ani v tomto případě ale problémy nekončí zde.
V případě I-Pacu se firma dlouhodobě neúspěšně potýká s případy jeho spontánního vzplanutí. Naposledy v srpnu vzkázal Jaguar majitelům, ať vůz raději neparkují doma. A toto nastalo po třech předchozích svolávacích akcích, které měly problémy s požáry vyřešit. Nestalo se, a tak automobilka kapitulovala a rozhodla se tato auta raději vykoupit od lidí zpátky jako neopravitelná dřív, než dojde k nenapravitelnému neštěstí.
Pikantní je, že když se věc pokusíte ověřit u Jaguaru, část lidí z firmy o tom vůbec neví a označuje to za vymyšlenou zprávu. Není tomu tak. Stojí to přímo v dokumentech zaslaných americké NHTSA, ve kterých sama automobilka jasně praví, že „jako poslední nápravu vykoupí zpátky vozidla od dotčených zákazníků”. Netýká se to všech vozů, v rámci velmi omezené produkce je ale i 2 760 aut staršího data výroby hodně aut.
Akce se v tuto chvíli oficiálně týká jen zákazníků v USA, nedokážeme si ale představit, že by Jaguar v případě technicky úplně těch samých vozů stižených tím samým rizikem v jiných částech světa klienty ignoroval. Jazyk, který automobilka ve výzvě k zpětnému výkupu používá, je ostatně s výjimkou úsměvných spojení typu „tepelné přetížení” naprosto zřejmý:
„Dotčená vozidla zažila tepelné přetížení, které se projevilo kouřem nebo ohněm vycházejícím ze spodní části vozidla, kde je umístěna vysokonapěťová baterie. Bylo zjištěno, že aktualizace diagnostického softwaru nezajišťují odpovídající úroveň ochrany. (...) Majitelé, kteří již dříve nechali své vozidlo aktualizovat diagnostickým softwarem, mohou nabýt dojmu, že jejich vůz je před tepelným přetížením chráněn, což u aut modelového MY 2019 nemusí platit. Může tedy dojít k tepelnému přetížení vozidla, které se projevuje požárem nebo kouřem, a znamená zvýšené riziko zranění cestujících a/nebo zranění osob mimo vozidlo, stejně jako způsobení škod na majetku.” K tomu není třeba nic dodávat.
Jsme zvědavi, jak se automobilka s tímto problémem vypořádá ve zbytku světa. Do té doby můžeme znovu jen žasnout nad tím, že se rozhodla přestat nabízet všechna spalovací auta a vyrazila jen směrem k těm elektrickým, která jí dosud přinesla - a dál přinášejí - tolik trápení.



Jaguary I-Pace hoří i v Česku, tento menší incident se odehrál v jedné z pražských podzemních garáží. Automobilka si s problémem neví rady až do té míry, že auta po pěti letech v rukou zákazníků raději vykoupí zpět, tomu se říká kapitulace. Foto: HZS Praha, CC0 Public Domain
Zdroje: NHTSA, Jaguar, Dataforce
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejčtenější články
Stellantis už v létě znovu rozjede výrobu obřích motorů V8, na odklon od nich lidé nebyli zvědaví
25.3.2025Youtuber zopakoval kontroverzní test Tesly se zdí přemalovanou na pokračující silnici, dosáhl úplně jiných výsledků
25.3.2025Ferrari F44, to bude nové superauto Lewise Hamiltona
25.3.2025Mezi 20 aktuálně nejprodávanějšími auty v Evropě nenajdete ani jeden elektromobil. A i pak se dějí věci
25.3.2025Francouzský rodinný ideál skončil po 4 letech pro nezájem, dnes jako levná ojetina překvapí svou spolehlivostí, hlavně jako diesel
25.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07