Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První automobilka začala kvůli nedostatku čipů zbavovat auta airbagů, další mohou následovat
21.1.2022 | Petr Miler
Úprava specifikací tak, aby bylo možné vůz vyrobit a prodat i v situaci, kdy je čipů zoufalý nedostatek, to není nic nového. Dosud ale výrobci omezovali spíše dostupnost komfortních či nadstandardních prvků, Peugeot už sáhl i na elementární bezpečnostní výbavu.
Pokud jste si ještě nevšimli, je tu nový rok 2022 a minimálně z pohledu výrobců aut začíná stejně mizerně, jako ten předchozí skončil. I když si někteří už s koncem loňska - a jiní s počátkem letoška - spojovali naději, že se kritický nedostatek polovodičů stane minulostí, není tomu tak a nic podobného nelze ani výhledově očekávat. Problémy přiznala i lépe připravená Toyota, jejíž výroba se v únoru znovu z velké části zastaví a prodlouží už tak extrémní čekací doby na některé modely. Nic dobrého už si pro letošek neplánuje ani Škoda a třeba Mitsubishi čerstvě přiznalo, že problémy budou trvat „nejmenší další půlrok”, z čehož si lze o letošku už teď udělat celkem dobrý obrázek.
Každý se s nastalou situací snaží vypořádat, jak se zrovna dá, přičemž nejčastějším způsobem se stalo omezování nabídky výbavy, pro níž ta která firma právě nemá díly. Jsou to někdy nepříjemné věci, ale ruku na srdce, nemít třeba head-up displej se dá přežít. Nejnověji ale Peugeot přistoupil ke kroku, který také někteří přežít nemusí.
Noční zprávy z Austrálie informují o tom, že francouzská automobilka začala pro tamní trh dodávat model Expert bez bočních airbagů. Standardně měl tento vůz dosud k dispozici jen čtyři - dva čelní a dva boční -, nově si bude muset vystačit se dvěma čelními, protože na ty boční nezbývají čipy. Je to v tomto směru extrémní opatření, neboť nevíme o jiné značce, která by k něčemu podobnému přistoupila. Třeba Toyota výslovně řekla, že raději omezí výrobu, než aby dodávala nová auta bez klíčových bezpečnostních prvků.
Nepochybujeme o tom, že ze strany Peugeotu předcházelo tomuto kroku složité rozhodování beroucí v potaz všechna pro a proti a zřejmě by nebylo schůdné v segmentu ryze osobních aut. A přesto, že se každý zákazník může rozhodnout sám, zda chce raději nový vůz dříve a bez části airbagů, nebo později a s nimi, jsou Francouzi za tento krok mnohými kritizováni. Podle kritiků dnes spousta lidí automaticky považuje boční airbagy za standard a vůbec je nenapadne zkoumat, zda je ten či onen vůz má. Což je jistě též relevantní pohled na věc.
Zda se opatření týká i Evropy či České republiky, ještě zjistíme a článek případně doplníme, v tuto chvíli ale očekáváme, že platné bude jen pro poněkud benevolentnější australský trh. Tak či onak Francouzi nemusí být poslední, kdo se tímto směrem vydá. Sebrat vozu 2 airbagy ze 4 je jistě kontroverzní, řada moderních aut jich má ale 10 nebo 12 a odstranění části z nich nemusí být tak patrné, kritické či kritizovatelné. Nakonec... možná už to někdo udělal a ani jsme si toho nevšimli, mohlo k tomu dojít potichu změnou specifikací v katalogu. Zmíněný krok Peugeotu u protinožců je ale oficiálně potvrzeným faktem. A dovětek, že takto budou auta dodávána nejméně do července, znovu potvrzuje, že brzké zlepšení situace okolo nedostatku čipů opravdu nelze očekávat.



Peugeot Expert se nyní přinejmenším v Austrálii prodává jen se dvěma airbagy místo čtyř, na ty boční nezbyly čipy. Foto: Peugeot
Zdroj: Drive
Bleskovky
Drzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
před 9 hodinamiProvokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
včeraPozor na loupání znaku rychlého čínského Porsche za cenu Octavie, za jeho krádež můžete jít sedět
28.2.2025
Nejnovější články
Šéf VW říká, že nezneužije jmen legend pro úplně jinak pojatá auta jako Ford. Není to ale proto, že už se přesně s tím spálil?
před 55 minutamiŽádné vizualizace. Někdo si vážně nechal nad městem postavil tuhle brutalistickou pevnost jako z bondovek, teď ji prodává
před 2 hodinamiChcete nové auto bez obří obrazovky uprostřed palubky? I v roce 2025 taková koupíte, v budoucnu na tom můžete vydělat
před 3 hodinamiBritové srovnali skutečné náklady na provoz nejžádanějších aut za 3 roky, nejhorší je samozřejmě elektromobil
před 5 hodinamiAuta „zrádců Tesly” už nemohou vystát ani jejich velcí příznivci, život s nimi se snadno změní v noční můru
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 03.04. 16:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.04. 16:26 - řidičBOB
- Politický koutek 03.04. 11:04 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 03.04. 10:52 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 03.04. 09:14 - budik
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.02. 10:48 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 02.28. 10:49 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.28. 09:43 - M.Z.