Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Průlom čínských aut na západní trhy právě nastal, už poráží renomované značky
6.1.2022 | Petr Miler
Už nelze hovořit o náhodném výkyvu jediné značky, ale dlouhodobě trvající situaci týkající se hned několika z nich. Číňané jsou na koni a zdá se, že už je nic nezastaví, jak ukazují data z Austrálie.
Světově významné automobilky byly zprvopočátku evropskou záležitostí, Amerika se ale přidala záhy. Trvalo posléze ještě několik dekád, než na automobilové mapě světa začali být vidět Japonci a rozmach Korejců je vlastně velmi čerstvou záležitostí - ještě v 90. letech jejich auta za moc nestála a i kolem roku 2000 neslo loga Hyundai a Kie několik modelů, na které by dnes Korejci nebyli hrdí.
V Číně začali s auty se vší vážností až tou dobou a mnoho obdivu též nesklidili. S ohledem na veškerý předchozí vývoj a význam Číny jako takové ale nešlo dost dobře počítat s tím, že by tomu tak zůstalo. Ze velkou zdí následují příkladu svých asijských předchůdců, akorát to stylem sobě vlastním dělají ještě o trochu rychleji. Na začátku roku 2022 se tak při pohledu na nabídku čínských automobilek a jejich exportní ambice musíme ptát, kdy přijde moment, kdy lidé zapomenou na předsudky, které dříve měli třeba i vůči Korejcům a začnou jejich auta kupovat ve velkém, protože prostě představují dobrou hodnotu za peníze - značka neznačka. A nyní se zdá, že máme i odpověď: Právě teď.
Číňané už delší čas bodují na o trochu méně náročných trzích, jako je Rusko a vůbec země bývalého Sovětského svazu, Jižní a Střední Ameriky nebo Afriky. Nic proti Mexiku nebo Kazachstánu, tamní normy a očekávání zákazníků jsou ale trochu jiné než v Evropské unii, USA, Japonsku nebo třeba Austrálii, není to pořád „ten západ”, kde musíte mít na palubě asi milion airbagů, dva miliony elektronických asistentů a pokud váš nejnovější infotainment nepracuje s 5G, lidé se obracejí na podpatku. Zmíněná Austrálie ale už náročným trhem je a právě tam Číňané začínají pořádat žně.
Už předloni se zdálo, že čínské značky začínají jasně vystrkovat růžky, neboť i na celkově klesajícím trhu rostly o oproti roku 2019 o 70 procent. Loni ale přišlo meziroční navýšení o dalších více jak 153 % - to je obrovský nárůst a už to není tak, že někdo prodá 70 aut místo 25, první čínská značka už se propracovala do australské top 10 dle prodejnosti - MG spadající pod čínský koncern SAIC loni prodalo v Austrálii tolik aut, že je devátou nejžádanější značkou porážející třeba Subaru či Nissan. A GWM (Great Wall Motors a Haval) je jen v těsném závěsu na 14. pozici
Čína jako země původu aut je tak nyní již na čtvrtém místě, přičemž vůbec poprvé předstihla Německo, USA nebo Velkou Británii. Většinu ostatních lokalit přitom postihl meziroční pokles, zatímco čínských více jak 76 tisíc aut prodaných za loňský rok znamená onen obrovský vzestup. Korejci už na tom nejsou ani dvakrát lépe, Němci jsou o 33 tisíc aut pozadu. Je tohle ten průlom? S jistotou to říci nelze, ale rozhodně to tak vypadá - taková vlna zájmu už nejspíše není průzkumem odvážných prvních kupců, ale projevem masové poptávky reagující i na pozitivní přijetí ze strany dřívějších kupců.
Dodejme, že jak MG, tak Haval jsou jsou aktivní i v Evropě, byť každá jen v některých zemích. MG známe mj. z Británie a Nizozemska, Haval třeba z Ruska. I na těchto trzích bodují a je zřejmě jen otázkou času, než budou znamenat ještě víc i zde. Když to jde v Austrálii, půjde to už asi kdekoli.
Nejprodávanější auta na australském trhu dle země původu, rok 2021
1. Japonsko - 350 934 kusů (33,4 % podílu na trhu)
2. Thajsko - 230 520 (22,0 %)
3. Jižní Korea - 145 025 kusů (13,8 %)
4. Čína - 76 262 kusů (7,3 %)
5. Německo - 43 143 kusů (4,1 %)
5. USA - 34 958 kusů (3,3 %)
6. Ostatní - 168 989 kusů (16,1 %)
Dnes čínské MG začíná vystrkovat drápky ve velkém jak v Evropě, tak i v Austrálii, tam už mezi 10 nejprodávanějšími značkami. Foto: MG Motor
U protinožců boduje ale i Haval, o kterém u nás bývá řeč vcelku pravidelně, jako třeba v případě modelu F7x. Foto: Haval
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 8 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 10 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 11 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch