Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Od provozovatelů dobíjecích stanic se odvrací investoři. Dál prodělávají miliardy, může být ještě hůř
30.12.2023 | Petr Prokopec
Je to další obor, do kterého mířily miliardy soukromých i institucionálních investorů, které nafoukly hodnoty některých firem až do absurdních výšin. Teď ale přichází velké vystřízlivění, také na dobíjení elektromobilů je těžké něco vydělat.
Kdo je typickým majitelem elektromobilu? Podle průzkumů jde o muže středního věku s vysokými příjmy. Takoví lidé obvykle mají svůj dům, často s garáží nebo příjezdovou cestou, kde si mohou snadno instalovat domácí nabíječku. Tak svá auta dobíjí nejčastěji, potřebují ale i veřejné dobíječky, když vyrazí na delší cestu.
Infrastruktura je tak pro rozšíření elektromobility klíčová, neboť dojezd bateriových aut je ve srovnání s těmi spalovacími malý a doba doplňování energie skoro nekonečná. I oni majitelé domů tedy potřebují veřejné stojany, o těch ostatních ani nemluvě. Pokud chybí, elektro-touhy potenciálních kupců jen klesají.
Pokud tedy politici tak vehementně touží po elektrifikaci celého světa, rozhodně by se o rozšíření infrastruktury měli zasadit. Jenže na to už chybí peníze, velké naděje tak byly vkládány do soukromých subjektů. Slibovány jim byly hory doly, jenže omezené rozšíření elektromobility, vysoké ceny elektřiny a poruchovost veřejných stojanů vedoucí k častým a drahým opravám znamená, že nic nevydělávají.
Tyto firmy tak jedna po druhé hlásí miliardové ztráty a avizují, že v nejbližších letech se do zisku nemají jak dostat. Něco takového ale pochopitelně odrazuje investory, kteří posílají hodnotu jejich akcií dolů, což je pro tyto společnosti další nepříjemností. Akcie společnosti ChargePoint Holdings tak jen za letošek poklesly o 74 procent v situaci, kdy firma jen za třetí kvartál prodělala přes 3,5 miliardy Kč (skoro dvojnásobek oproti loňsku) při obratu necelých 2,5 miliardy Kč (pokles o 12 % oproti loňsku). Firma má tedy větší ztráty než obrat. O mnoho lépe na tom nejsou společnosti Blink Charging nebo EVgo, které jsou s hodnotou akcií dole o 67 resp. 21 procent. Žádná z nich přitom nesplnila ani předpokládaného obratové cíle, zisk je utopií.
ChargePoint a Blink doufají v to, že situace se změní v závěru příštího roku. Jenže to je vize, na jejíž realizaci nemusí dojít, a to i kvůli Tesle. Americká automobilka totiž tak moc toužila po domácím federálním kreditu, až se vzdala své největší výhody, a to sítě Superchargerů. Ta bude od příštího roku přístupná téměř komukoli, nejen majitelům Tesel. Počet veřejných bodů tak rázem naroste a jakkoli stále nebude dostačující, zmíněné firmy dál potrápí.
Půjde tak o další negativní zářez spojený s elektromobilitou. Navíc docela zásadní, neboť - jak bylo zmíněno - bez infrastruktury nelze počítat s tím, že všichni lidé přejdou ze spalovacího pohonu na elektrický. A pokud se rozmach elektrických aut zpomalí tak moc, jak naznačuje vývoj posledních měsíců, situace bude skutečně jen horší.
Soukromým firmám budujícím veřejné dobíjecí stojany začíná téct do bot. V případě Ionity to není pro firmu takový problém, vlastní ji výrobci aut, ale pro jiné? Ilustrační foto: Ionity, tiskové materiály
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
dnes - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Někdo si koupil poslední vrcholný luxusní dálniční stíhač Mercedesu a sotva s ním jezdil, ztrátu hodnoty si vyžírá řádně
před 6 hodinami - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
před 8 hodinami - Řidič Policie ČR před „rekordní nehodou” nesmyslně riskoval. Rychlost ani styl jízdy neodpovídaly tomu, kam jel
před 9 hodinami - Zisky Bosche se prudce propadly, ani 11 500 propuštěných nezamezilo minutí cíle o polovinu
před 11 hodinami - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.03. 21:42 - M.Z.
- OT - zavírám krám, uklízím 02.03. 16:48 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.03. 15:03 - pavproch
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus