Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Tesly na klíčovém evropském trhu kolabují, připomínají černé scénáře
18.10.2020 | Petr Prokopec
Jít o 10 nebo 20 procent, nepozastaví se nad tím dnes nikdo, tady se ale bavíme o téměř tříčtvrtečním meziročním sešupu. Zákazníky Teslám zjevně krade hlavně stále četnější konkurence.
Komentovat prodeje elektromobilů a elektrifikovaných aut je velmi náročné. Zatímco u vozů se spalovacím motorem o registracích po dekády rozhodovala hlavně nabídka a poptávka, do zájmu auta s elektrickým pohonem dnes promlouvá mnohem více faktorů, které situaci ovlivňují. V prvé řadě jde o dotace a vše s nimi spojené, která zcela mění měřítka. Někteří lidé z automobilek dokonce říkají, že elektromobily kupuje většina lidí jen kvůli nim a data z některých míst jim dávají zapravdu.
Zároveň je nutné připomenout, že elektromobilita je nyní pro většinu automobilek ztrátovou záležitostí, a do prodeje tak pouští jen takové množství aut, které se postará o splnění limitů spotřeby resp. emisi CO2. V té chvíli na nich sice výrobci mohou stále prodělávat miliardy, nemusí však platit ještě více na konto Evropské unie a mohou investovat i do toho, co se jednoho dne může stát budoucností.
Aby toho nebylo málo, je ve hře také dostupnost baterií, která může vést k omezením výroby. Opomenout pak nesmíme ani samotnou dostupnost aut, neboť jejich výrobě jsou často zasvěcené jen některé továrny na různých kontinentech. Jejich doprava přitom byla omezená již před příchodem koronaviru, pandemie ale všemu zasadila ještě další ránu.
Suma sumárum je tak vlastně otázkou, co lze v případě elektromobilů považovat za úspěch a co již nikoliv. Každopádně, pokud nahlédneme do dat nizozemského registru, pak se zdá, že s neúspěchem lze spojit zejména Teslu, která v zemi tulipánů známé svou přívětivou politikou k elektrickým vozům prodala za první tři čtvrtletí letošního roku pouze 4 381 kusů Modelu 3. To je sice dostatečné množství na druhé místo v pořadí jejich obliby, nicméně oproti stejnému období loňského roku, kdy vůz s 13 582 exempláři kraloval, jde o strmý, 68procentní sešup. Ztratit za rok 68 procent prodejů nejžádanějšího modelu, to je i v dnešní době velmi neobvyklé.
Co za ním všechno stojí, je těžké říci, v prvé řadě jde ale zjevně o daleko více konkurentů. Dříve byla Tesla na trhu skoro sama, teď se musí potýkat třeba i s MG ZS. Britskou značku aktuálně vlastněnou Číňany sice málokdo zná, přesto jí však nakonec dalo přednost více zákazníků než takovému Nissanu Leaf. V žebříčku ale vidíme i Škodu Citigo-e iV, Mini Electric, Opel Corsa-e, Peugeot e-208 nebo Volkswagen ID.3. A jakkoli jejich prodeje nejsou vysoké, z koláče Tesly si jistě též něco berou.
Tento vývoj tak připomíná černé scénáře malované nejčastěji bývalým šéfem BMW, Fordu či GM, podle nějž je Tesla dokonce odsouzena ke zkáze. A to právě proto, že tradiční výrobci s ohledem na nastavené regulace přijdou s vlastními elektrickými modely a Tesla tím nebude moci netrpět. Kam až situace zajde, je otázkou, varování před tím, že americká značka si není schopna udržet dosavadní tržní podíl, se ale optikou dosavadního vývoje na pionýrských trzích nezdají být nemístná.
Prodeje Tesel, zejména pak Modelu 3, se letos v Nizozemsku meziročně dramaticky propadly, konkurence jim dělá stále větší vrásky na čele. Grafika: Autoforum.cz, Data: VWE Automotive
Někteří přitom už dříve varovali, že právě příchod elektrických modelů tradičních výrobců pozici Američanů značně zkomplikuje. Foto: Tesla
Zdroj dat: VWE Automotive přes Autoblog.nl
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 2 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 3 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 5 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 6 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch