Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje taxíků Mercedesu zkolabovaly. Firma přišla téměř o celý trh, i když ho fakticky založila a přes 100 let mu vládla
4.10.2024 | Petr Prokopec
Mercedes a taxíky k sobě patří jako žena a muž, jako rána a nůž, jak by zřejmě zapěl Elán. V roce 1896 třícípá hvězda trh s továrními taxíky fakticky založila, po víc jak 120 letech z něj mizí. Proč? O skutečných důvodech můžeme jen spekulovat, vodítka ale existují.
Taxikáři u nás nemají úplně nejlepší pověst, spousta lidí je má zafixované jako podvodníky, piráty silnic a jakousi součást podsvětí v jednom. Že většina taxikářů nemá nic společného s ani s jednou z těchto skupin lidí, asi nemusíme dodávat, ostatně i většina lidí změní svůj pohled ve chvíli, kdy se večer vrací domů a nedokáže použít už ani hromadnou dopravu. Poté jdou předsudky stranou a jsou rádi, když před nimi zastaví povětšinou Škody Octavia či Superb a odvezou je domů.
I u nás jsou mezi taxikáři rozšířené Mercedesy, mnohem typičtější jsou ale na západ od našich hranic. Mercedes byl po dekády typickým taxíkem nejen v Německu a nestalo se to náhodou. Tato značka se stala vůbec první automobilkou na světě, která se pustila do továrních konverzí sériových aut na taxíky, když už v roce 1896 začala svým motorizovaným drožkám instalovat přímo ve fabrice taxametr. A vydobyly si i díky tomu na tomto trhu zcela mimořádnou pozici, kterou jen přiživovaly příběhy o nezničitelných taxících od Mercedesu s multimilionovými kilometrovými nájezdy.
Na něco takového byla Mercedes logicky hrdý a ještě nedáno pyšně zdůrazňoval „tradiční partnerství s taxi byznysem“. Jenže kdeže loňské sněhy jsou. Patrné je to v Německu, kde od letošního ledna do srpna třícípá hvězda prodala jen 497 aut s instalovaným taxametrem, což je o 71 procent méně než loni ve stejném období, kdy svého majitele našlo 1 730 továrně upravených vozů. Podíl značky na tomto specifickém trhu se tak má letos propadnout na pouhých 13 procent, zatímco loni šlo o 38 procent a v roce 2019 dokonce o 52 procent, o tom všem informuje Handelsblatt.
Člověk se musí ptát, co se to najednou stalo, podle Mercedesu jde ale o záměr. Šéf značky Ola Källenius oznámil, že značka s továrními taxi-konverzemi končí a provozovatelům taxi služeb už nebude nabízet speciální verze aut a bonusy za větší odběry. „Po rozsáhlém testování a analýze trhu jsme zjistili, že prodeje a míra instalací v osobních vozech už není udržitelný pro životaschopné tovární řešení,“ uvedl. To zní docela podezřele, nikdo se přece dobrovolně nezbavuje pozice na tak tradičním trhu, který je pro něj nejen zdrojem prodejů, ale i jisté image - bavíme se jak o oné odolnosti, tak o tom, že se auta dostávají do pozornosti řady potenciálních kupců.
Že to je správná úvaha, potvrdil Handelsblattu jeden z manažerů značky. Mercedes se totiž před pár lety rozhodl, že urychleně přejde jen na elektromobily. A protože ty se rolí taxíku moc neslučují ani použitelností, ani cenu, navíc sám Mercedes se kvůli nutnému zdražení chtěl profilovat jako ještě více luxusní značka, s taxikáři už nechtěl mít nic společného. Toto směřování firma letos změnila, rozhodnutí odpískat taxikářský byznys ale padlo loni. A krok zpět zřejmě nikdo udělat nechce.
Značka se tak rozhodla poříznout větev, na které seděla přes 100 let. A skutečně se jí to podařilo, neboť novým lídrem na trhu se v Německu stal Volkswagen s modely Touran a Caddy. Mercedes ale převálcovala i Toyota s Corollou a RAV4. Právě fakt, že taxíkáři stále více sahají po odolných Toyotách, pak připomíná jiný v zákulisí probíraný potenciální důvod - že auta Mercedesu už tolik nevydrží, a tak po nich jednak sami taxikáři tolik neprahnou, jednak sama automobilka nechce být spojována se stížnostmi na menší trvanlivost. Ať už je to jakkoli, oficiální důvod je jediný - není to tak, že si taxi Mercedesu už nikdo nechce koupit, to Mercedes je už nikomu nechce prodat.
Lze dodat poznamenat, že jen německý trh je docela velký, jedná se o 6 až 7 tisíc aut za rok. Po celém světě pak může jít ještě o násobně větší počet aut, taxíky Mercedesu vídáme na letištích všude po světě. Navíc je tu už zmíněný „wow efekt“, kdy vás auto, kterým vás taxikář veze domů, mohlo oslovit natolik, že jste zatoužili po jeho vlastnictví. S tím vším je nyní konec.
Od Mercedesu jde už o několikátou „botu“ v řadě podobných přešlapů, kvůli kterým si automobilka soustavně odhání klientelu, kterou dříve ani nenapadlo pošilhávat vedle. Co je tohle za strategii, nemáme tušení.
Jen málokterá značka byla tak spojena s taxíky jako třícípá hvězda. Jenže manažeři ve Stuttgartu se prý rozhodli, že o tuto klientelu již nestojí. Anebo možná jen za dříve panujících okolností neměli na výběr. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
před 3 hodinami - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha 10:00
- MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech včera 15:00
- MS-SSP 300: 32 jezdců, 4 značky, 2 Češi včera 10:00
- BMW R 12 S: pocta ikoně včera 09:40
- MS Women - WorldWCR 2025 - 25 startujících žen 19.12.2024
Nejnovější články
- Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
před hodinou - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
před 3 hodinami - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
před 4 hodinami - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
před 5 hodinami - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva