Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Škod v ČR jdou tak mizerně, že někdo ze zákazníků nepohrdl 4 roky nevyráběnou skladovkou
4.11.2021 | Petr Prokopec
Prodeje nových aut v Česku se dál propadají. Trh táhne dolů hlavně Škoda, kvůli jejímž výsledkům tu máme nejhorší bilanci od roku 2007. Tragická situace má ale i komické dopady, někdo z dealerů poslal do oběhu dodnes nepřihlášený Yeti.
V dnešní době je asi možné vše, třeba i prodat jako zcela nový automobil, který se již čtyři roky nevyrábí. Přesně to se stalo v říjnu, kdy do českých registrací nových vozů znovu pronikla Škoda Yeti. Bližší podrobnosti k tomuto počinu z dat Sdružení dovozců automobilů pochopitelně nevyčteme, je ale jasné, že někdo z dealerů mladoboleslavské automobilky držel tento vůz dodnes na skladě jako nový. A teprve teď, v době, kdy nejsou čipy a prodeje Škod jdou mizerně jako dlouho ne, se rozhodl jej poslat do světa. Dost by nás přitom zajímala hlavně cena, neboť ta s ohledem na výjimečnost takového kousku nemusela být úplně malá.
Bizarní zářez Škody Yeti je ovšem v rámci říjnových prodejních dat jednou z velmi mála dobrých zpráv. Registrace totiž vystoupaly jen na 12 670 aut, což představuje pokles jak proti loňsku (-17,32 %), tak proti roku 2019 (-36,44 %). Ba co hůře, při pohledu do historických záznamů vyplývá, že méně aut se během října prodalo naposledy v roce 2007. Skutečně tedy nepřeháníme, když daný stav označujeme za katastrofický. Značný vliv na něj má přitom právě Škoda, navzdory ojedinělému návratu „sněžného muže“.
Prodeje mladoboleslavské automobilky se totiž propadly o hrozivých 38,4 procenta na pouhých 3 760 vozů. Škoda se tak již pomalu musí bát o trůn, nikoliv však kvůli Volkswagenu. Ani tomu se nedaří, jakkoliv ne až tak dramaticky (-18 %). Místo toho je jasnou tuzemskou dvojkou Hyundai, které si dokonce meziročně o téměř 15 procent polepšilo. V říjnu tak Korejci prodali 1 417 aut, přičemž daný úspěch ještě pojistila čtvrtá Kia s 770 vozy a 1,3procentním zlepšením.
Je přitom jasné, že tento stav není dán primárně nezájmem zákazníků, ale nedostatkem nových aut. A pokud si navíc uvědomíme, že Škoda nadále počítá s odstávkami výroby až do konce roku, pak zlepšení jistě není na spadnutí. Oproti tomu Korejci si na nedostatek čipů v Evropě až tak nestěžují, pročež vskutku může dojít na až tak bezprecedentní situaci, jako je jejich (aspoň společné) vystoupání na trůn, byť by šlo jen o krátkodobou nadvládu.
Pokud se ovšem zadíváme na jednotlivé segmenty, můžeme zjistit, že Hyundai již v některých dominuje. Tucson je jedničkou mezi SUV a i10 vládne minivozům. Škoda se pak sice může pochlubit třeba tím, že Fabia, Scala a Octavia vládnou ve svých obchodních třídách, kvůli tomu ale nejspíše nikdo šampaňské vytahovat nebude. Zejména u posledního zmíněného modelu jsou totiž čísla mimořádně nízká a meziroční propad obrovský.
Zaměřit se můžeme na registrace dle paliva, kde většinu tvoří vozy s benzinovým pohonem (69,76 %). Na diesely pak připadá 21,94 % a na elektromobily 1,37 %. Jakkoliv v tomto ohledu můžeme statistiku SDA považovat za zmatečnou - třeba taková Tesla se pohybuje v kategorii „Nezařazeno“, jakkoliv je jasné, že kalifornská automobilka nikdy nic jiného než elektromobily nevyráběla. Jejích 200 letos prodaných aut ale stejně situaci zásadně nezmění.
Zájem o elektrický pohon tak u nás zůstává mizivý, jakkoli i zde je kupcům nabízena řada výhod - jen ne přímo rozdávaní peněz jiných na samotné pořízení. Vzestup registrací je pak dán do značné míry tím, že výrobci v důsledku nedostatku čipů hrnou na trh hlavně ta auta, na kterých mají největší zisk, popř. taková, která jim zajistí odpustky v Bruselu. Při pohledu na registrace Škody Enyaq (31 ks) je ale patrné, že někdy ani to nestačí k tomu, aby si větší množství lidí za více jak 1 milion korun koupilo auto s užitnou hodnotou nerovnající se ani vozu o stovky tisíc levnějšímu.
V říjnu se na českém trhu prodalo nejméně aut od roku 2007. Foto: SDA
Škoda se propadla o hrozivých 38,4 procenta, těšit ji tak nemůže ani návrat SUV Yeti, s jehož výrobou přitom skončila již v roce 2017. Foto: Škoda Auto
Zdroj: SDA
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 2 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 5 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva