Prodeje ojetin v ČR klesly nejníž za posledních 10 let, i v dobách koronavirových lockdownů bylo líp

Co přesně se bude dít s automobilovým trhem, ví dnes po letech chaosu asi jen bůh. Soudě podle aktuálního dění v autobazarech ale nic moc pěkného čekat nejde, prodeje se propadají na nejnižší čísla za hodně dlouho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje ojetin v ČR klesly nejníž za posledních 10 let, i v dobách koronavirových lockdownů bylo líp

9.1.2024 | Petr Miler

Prodeje ojetin v ČR klesly nejníž za posledních 10 let, i v dobách koronavirových lockdownů bylo líp

/

Foto: Škoda Auto

Co přesně se bude dít s automobilovým trhem, ví dnes po letech chaosu asi jen bůh. Soudě podle aktuálního dění v autobazarech ale nic moc pěkného čekat nejde, prodeje se propadají na nejnižší čísla za hodně dlouho.

V Česku se loni prodalo 221 422 nových aut, což je o 15,3 procenta víc než předloni a nejvíc od roku 2019. I když k rekordním hodnotám z let 2017 a 2018 to má pořád hodně daleko, vzhledem k všeobecné skepsi to není špatný výsledek. Přesto je z několika debat se zástupci českých prodejců aut domácích i zahraničních značek, které jsme od začátku roku absolvovali, zřejmá především značná nejistota a obavy z budoucnosti.

Své k tomu říkají už prosincové prodeje, které sice pořád skončily v mírném meziročním plusu (o 3,9 procenta), pro řadu zejména mainstreamových značek (Škoda, Volkswagen, Toyota, Renault, Peugeot, Citroën...) ale znamenaly pokles a odbyt táhly hlavně drahé značky (Porsche +173,2 %, Rolls-Royce +166,7 %, Land Rover +125 %, Lamborghini +200 %, Ferrari +475 %, Aston Martin +1100 %, Bentley +400 % BMW +72,5 % atd.), kterým v prosinci pomohly limity odpisů nově prodaných aut od začátku roku 2024. Obecně ale dealeři říkají v podstatě jedno a to samé.

Loňské „prodeje” podle nich prodeje až tak úplně prodeji nejsou. Jde z velké části pouze o „registrace” aut, která byla fakticky prodána mnohem dřív. Součástí loňských dat uskutečněné prodeje, které proběhly na základě dávno učiněných objednávek, z nichž některé byly staré i roky. Nových objednávek podle dealerů přibývá jen pomalu, což je stav trvající už řadu měsíců, a tak je realita současného trhu čitelná spíše z prodejů ojetých aut.

Na ta se nečeká, ta prostě někde stojí a buď je někdo kupuje anebo ne. Jde o mnohem „čistší” trh pružně reagující na aktuální poptávku, která je momentálně zjevně mizerná. V prosinci totiž v Česku změnilo majitele jen 9 572 ojetin, což je nejnižší prosincové číslo za posledních 10 let a drugá nejnižší měsíční hodnota za celé toto období. Jen v dubnu 2020, kdy bylo Česko do značné míry „zavřené”, byly prodeje o něco nižší (7 252 aut) a i během všech ostatních koronavirových lockdownů bylo líp. A pro úplné srovnání - třeba o 14 let dříve se v Česku prodalo 14 813 ojetin, to už nemá daleko k dvojnásobku současného stavu.

Podobných trendů jsme svědky i jinde v Evropě - zdá se, že lidem dochází peníze nebo ochota pouštět se do větších investic. Co se bude dít dál, je velmi obtížné předvídat už vzhledem k tomu, jak se v prodejních číslech zejména nových aut míchají reakce na události, které nastaly v úplně jiných momentech. Snad jen jedno lze říci s jistotou - auta s cenou přes 2 miliony korun letos utrpí a ony vysoké prodeje luxusních značek ke konci roku 2023 budou během léta páně 2024 nejspíše vykompenzovány měrou vrchovatou, pochopitelně v negativním smyslu těchto slov.


Prodeje ojetin v ČR klesly nejníž za posledních 10 let, i v dobách koronavirových lockdownů bylo líp - 1 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 01Prodeje ojetin v ČR klesly nejníž za posledních 10 let, i v dobách koronavirových lockdownů bylo líp - 2 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 02Prodeje ojetin v ČR klesly nejníž za posledních 10 let, i v dobách koronavirových lockdownů bylo líp - 3 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 03
Zájem o ojetá auta v Česku je nebývale nízký. Za posledních skoro 10 let je - vztaženo k prosinci - vůbec nejnižší a i bez ohledu na kalendářní měsíc atakuje historická dna. Foto: Škoda Auto

Zdroje: SDA, Autoforum

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše