Prodeje nových aut v Rusku dál výrazně rostou, některé Lady jsou už dokonce zpátky „na svém”

S ohledem na pokračující deterioraci ekonomické situace v Evropě jsou to pro nás smutné zprávy, zavírat před nimi ale nemá oči. Navzdory masivnímu prvotnímu propadu se zdá, že se automobilové Rusko s řadou omezení zvládá průběžně vypořádávat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje nových aut v Rusku dál výrazně rostou, některé Lady jsou už dokonce zpátky „na svém”

4.9.2022 | Petr Miler

Prodeje nových aut v Rusku dál výrazně rostou, některé Lady jsou už dokonce zpátky „na svém”

/

Foto: AvtoVAZ

S ohledem na pokračující deterioraci ekonomické situace v Evropě jsou to pro nás smutné zprávy, zavírat před nimi ale nemá oči. Navzdory masivnímu prvotnímu propadu se zdá, že se automobilové Rusko s řadou omezení zvládá průběžně vypořádávat.

Psát dnes cokoli o Rusku je píchnutím do vosího hnízda, tato země u nás své zaryté příznivce i odpůrce, kteří v jakékoli zprávě o tamním dění spatřují nějakou manipulaci. V tomto skutečně žádná není. Venku jsou první čísla o vývoji situaci na ruském automobilovém trhu z dílen tamního Avtostatu a jsou natolik zajímavá, že jejich zveřejnění nechceme ignorovat.

Zatím nejde o čísla ruské Asociace evropských podniků (AEB), která dříve byla považována za „oficiálnější”, ale od chvíle, kdy se z AEB stáhlo několik zahraničních automobilek (včetně jedné velké čínské) a v zemi panuje chaos ohledně toho, co vlastně do statistik započítávat, se jeví jako přesnější data o skutečných registracích nových aut na úřadech, s nimiž pracuje Avtostat. Ten na jejich základě konstatuje, že v srpnu se v zemi prodalo 42 593 nových vozů.

To je na Rusko obecně vzato málo, jde o pokles o 63 % oproti loňskému srpnu (dle stejných dat). Už to ale nejsou 80- až 90procentní propady z letošního jara a především jde o třetí měsíc, kdy odbyt meziměsíčně razantně roste - v květnu se v zemi prodalo 27 458 aut, v červnu 32 731 aut, v červenci šlo o 35 583 vozů a srpnový výsledek už znáte. Navzdory velmi omezené nabídce a relativně vysokým cenám se tak situace v zemi zřetelně stabilizuje.

Nejžádanějšími auty byly nepřekvapivě domácí Lady (15 737 aut), které následovaly vozy značka Kia (3 872 aut) a Číňané v podobě Havalu (3 040), Chery (2 983) a Geely (2 935). Je tak zjevné, že Lada a Korejci se blíží svým dřívějším pozicím, volná místa po ostatních zaplňují čínské značky. Prodeje Lady navíc podle všeho trápí více omezená dostupnost některých modelů, nikoli nezájem.

Modely Granta a Niva, jejichž produkce byla plně obnovena, se totiž s prodeji dostaly zpět na své někdejší hodnoty, Granta se v srpnu dokonce prodávala výrazně lépe než loni v srpnu a jejích 11 302 dodaných kusů znamená dokonce lepší výsledek než byl průměrný měsíční odbyt za celý rok 2021. Šlo tak o nejprodávanější domácí vůz, z těch zahraničních nejvíce bodoval Haval Jolion (2 049 aut).

Je pochopitelně otázkou, do jaké míry jsou vysoké prodeje relativně zastaralé Granty a zahraničních aut z Číny spásou a do jaké spíše falešnou útěchou. To ale nakonec ukáže jen čas. V tuto chvíli platí, že ruský trh s auty se dává relativně rychle dohromady a udrží-li aktuální tempo růstu, může být za pár měsíců blízko svým někdejším hodnotám, třebaže s docela jiným zastoupením jednotlivých značek i modelů.


Prodeje nových aut v Rusku dál výrazně rostou, některé Lady jsou už dokonce zpátky „na svém” - 1 - Lada Granta Sedan 2018 ilustracni foto 01Prodeje nových aut v Rusku dál výrazně rostou, některé Lady jsou už dokonce zpátky „na svém” - 2 - Lada Granta Sedan 2018 ilustracni foto 02Prodeje nových aut v Rusku dál výrazně rostou, některé Lady jsou už dokonce zpátky „na svém” - 3 - Lada Granta Sedan 2018 ilustracni foto 03
Lada Granta byla a znovu je nejprodávanějším autem Ruska, i absolutně se vrátila k loňskému odbytu. Celý trh už čtvrtý měsíc v řadě výrazně meziměsíčně roste, ani meziroční poklesy tedy už nejsou až tak drastické. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: Avtostat

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše