Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj

Skutečný důvod, proč trojice pedálů začíná mizet z aut, opravdu netkví v nezájmu. Obecně vzato to nejžádanější prvek být nemusí, v relevantních autech ale zřetelně bere bank. Přesto se z nabídek pakuje nepříjemně vysokou rychlostí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj

včera | Petr Prokopec

Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj

/

Foto: BMW

Skutečný důvod, proč trojice pedálů začíná mizet z aut, opravdu netkví v nezájmu. Obecně vzato to nejžádanější prvek být nemusí, v relevantních autech ale zřetelně bere bank. Přesto se z nabídek pakuje nepříjemně vysokou rychlostí.

Ruční řazení má zkrátka svoje kouzlo. Nemusí být nejrychlejší ani nejefektivnější, ale s vozem vás dokáže propojit jako máloco jiného. Pádla pod volantem nebo přesunutí voliče do polohy „D“ to rozhodně není, moderní automaty navíc, kvůli spotřebě paliva, velmi často udržují otáčky motoru až absurdně nízko, což nesvědčí ani vašim pocitům, ani samotné technice.

Přes tohled všechno trojici pedálů a „fofrklacek“ na středovém tunelu řada lidí už ani nezná, ze spousty moderních aut manuální řazení zmizelo. Výrobci se přitom zaklínají nezájmem publika, to je však pravda jen částečná. Mnohem podstatnější pro ně totiž je, že vývoj vozu s jednou převodovkou je pro ně levnější. Podobně jako homologace, podobně jako řešení záručních oprav apod. S automaty je navíc spojena nižší laboratorní spotřeba resp. emise CO2 a snáz s nimi spojíte různé asistenční systémy. To všechno jsou argumenty pro preferenci automatů - ze strany výrobců.

O skutečném zájmu ze strany zákazníků - alespoň některých typů aut - vykresluje mimo jiné Toyota, která v roce 2019 představila Supru páté generace. Na tu se nicméně ihned po premiéře snesla nemalá kritika, neboť japonský byl víceméně pouze její design, zatímco technika pocházela od BMW. Jenže i když mnichovský roadster Z4 dostal manuál, jeho sourozenec ze země vycházejícího slunce se musel spokojit pouze s automatem. Právě to ovšem řada nadšenců nedokázala přejít.

Japonci se naštěstí pochlapili a v roce 2022 vyrukovali také s manuální verzí. Kritiku rázem začal nahrazovat aplaus, zvláště pak ve Spojených státech, kde byla Supra rovněž nabízena s vyšším výkonem než v Evropě. Vlastně tak nebylo divu, že Američané začali showroomy Toyoty navštěvovat stále častěji, přičemž jejich motivací byla právě trojice pedálů. Ta v roce 2023 měla na celkových registracích Supry podíl 43 procent.

Loni ovšem zájem ještě více narostl, mimo jiné proto, že Toyota přestala v USA nabízet dvoulitrovou verzi s automatem. Zároveň Japonci naznačili, že Supra to má „za pár“ a nová generace není vyloženě za rohem. To vedlo k celkovým 2 615 registracím, tedy k drobnému 1,5procentnímu poklesu. Za danými prodeji nicméně stojí hlavně verze s manuálem, která se postarala o 65 % prodejů a doslova je zachránila-

Lapáte po dechu? Pak vám jej dalšími řádky vyrazíme asi ještě více. Prakticky stejně jako Toyota je na tom totiž její partner, tedy BMW. Zmiňovaného Z4 bylo totiž loni ve Státech prodáno 2 129 kusů, přičemž znovu 65 procent zákazníků zvolilo též do nabídky nově doplněné manuální řazení. Mnichovští přitom v zámoří rovněž párují trojici pedálů jen s třílitrovým šestiválcem, navíc si za ni nechávají na rozdíl od Toyoty připlácet 3 500 USD (cca 85 tisíc korun).

O nezájmu publika tedy nemůže být ani řeč, jakkoli touha po ručním řazení je stále více spojena se sportovním segmentem. Ten jediný tak ještě dokáže nabídnout skutečnou zábavu za volantem, ve všech ostatních obchodních třídách se ovšem z aut stávají nudné dopravní prostředky. Díky tomu ale o nich lidé smýšlí mnohem pragmatičtěji, načež se nelze divit jejich stále menší ochotě si moderní vozy vůbec koupit.


Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj - 1 - Toyota Supra 2022 manual ilustracni foto 01Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj - 2 - Toyota Supra 2022 manual ilustracni foto 02Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj - 3 - Toyota Supra 2022 manual ilustracni foto 03
Manuální Supra je v USA skutečný tahoun prodejů tohoto modelu... Foto: Toyota

Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj - 4 - BMW Z4 M40i Manual 2024 ilustracni foto 01Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj - 5 - BMW Z4 M40i Manual 2024 ilustracni foto 02Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj - 6 - BMW Z4 M40i Manual 2024 ilustracni foto 03
...stejně jako stejnou technikou osazený roadster Z4. Ten by se bez ručního řazení neprodával už skoro vůbec. Foto: BMW

Zdroje: Motor1 poprvé a podruhé

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše