Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla skrývá, jak prodeje jejích Modelů S a X padají k nule, boduje už jen s de facto jediným, 7 let starým autem
8.7.2024 | Petr Miler
Realita je tak mizerná, že ji automobilka raději zastírá, konkrétní data se ale dají různými cestami zjistit tak jako tak. Kam Tesla s portfoliem této „šíře” míří, je otázkou.
Tesla minulý týden zveřejnila svá prodejní čísla za druhý letošní kvartál a byla znovu červená jako znaky z registrační značky auta na hlavní fotce. Prodeje firmy se meziročně propadly skoro o 5 procent, ale protože výsledných 443 956 dodaných vozů bylo nepatrně víc než 439 302 aut, jejichž dodání bylo v průměru očekáváno analytiky, trhy na to komicky zareagovaly masivním růstem hodnoty akcií. Pomohl tedy i fakt, že automobilka vyrobila jen 410 831 aut, takže se zbavila i části dosud nechtěných skladových zásob, stejně jako prospěla pozitivní data spojená s byznysem okolo bateriových úložišť elektřiny, ale... Je to důvod k růstu ceny akcií o 26 % za jediný týden z úrovně, která byla sama o sobě nemístná?
Jak už padlo, je to úsměvné, tržní kapitalizace Tesly nemá dlouhodobě nic společného s faktickou realitou a žije jen z budoucích očekávání. Ta jsou opravdu silná, když firmě přisuzují 13krát vyšší tržní kapitalizaci než celému koncernu VW. Je ovšem otázkou, o co se vlastně opírají - Tesla nemá problém jen s aktuálními prodeji, má problém i s tím, že nemá co nového prodávat. A nevíme ani o ničem podstatném, co by bylo na cestě.
Celé prodeje firmy jsou postavené kolo Modelu 3 a odvozeného crossoveru Y. Jsou to prakticky stejná, jen v detailech se lišící auta, přičemž premiéra trojky se odehrála už v roce 2017. Celý klíčový byznys Tesly tak stojí kolem 7 let starého, jednou výrazněji faceliftovaného sedanu, který doprovází odvozený crossover, jenž se ani onoho faceliftu letos dočkat nemá. Zbytek pomalu nestojí za řeč a automobilka to ví, proto se také o prodejích zbylých vozů konkrétně nezmiňuje, jsou pro ni ve skupině „ostatní”. A spadají tam i Modely S a X - zřejmě proto, že jejich odbyt padá k nule.
Do této skupiny spolu s S a X spadají také Cybertruck a Semi, takže není snadné jednoduše poznat, kolik se čeho prodalo. Lidé z Electreku ale vypočítávají, že ve druhém čtvrtletí bylo dodáno 8 až 9 tisíc Cybertrucků, takže na Modely S a X zbývá asi 12 až 13 tisíc prodejů. To je zoufale málo, loni bylo za stejné období prodáno 19 225 kusů těchto vozů. A už to bylo málo, dnes jsme snadno o dalších 35 procent níž.
To jsou ale globální čísla, situace v Evropě je ještě horší. Máme přístup ke zdejším konkrétním datům JATO Dynamics, která hovoří o tom, že Tesla letos v Evropě dosud prodala pouhých 735 kusů Modelu S (-73 %) a 813 kusů Modelu X (-58 %). To už je opravdu skoro nic. A když si vezmeme, že Cybertruck odbyt firmy nespasí a v Evropě se ani prodávat nebude, tahač Semi na tom bude podobně, Model Y nedostal ani facelift a Modelu 3 nikdo neodpáře 7 let na křížku, co chce Tesla prodávat v době, kdy zájem o elektromobily obecně vázne a jen ohromující produkt by to dokázal změnit?
Odpovězte si sami, my bychom do této automobilky vlastní peníze opravdu neinvestovali. Ale tušíme, že to vás asi nepřekvapí.
Ani podivný rekord-nerekord Modelu S Plaid ze Severní smyčky Nürburgringu prodeje tohoto vozu nezachraňuje, ty se limitně blíží nule. Tesla to skrývá, ale neskryje. Foto: Tesla
Zdroje: Tesla, Electrek, JATO Dynamics
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
před 10 hodinami - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
včera - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
včera - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva