Tesla skrývá, jak prodeje jejích Modelů S a X padají k nule, boduje už jen s de facto jediným, 7 let starým autem

Realita je tak mizerná, že ji automobilka raději zastírá, konkrétní data se ale dají různými cestami zjistit tak jako tak. Kam Tesla s portfoliem této „šíře” míří, je otázkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla skrývá, jak prodeje jejích Modelů S a X padají k nule, boduje už jen s de facto jediným, 7 let starým autem

8.7.2024 | Petr Miler

Tesla skrývá, jak prodeje jejích Modelů S a X padají k nule, boduje už jen s de facto jediným, 7 let starým autem

/

Foto: Tesla

Realita je tak mizerná, že ji automobilka raději zastírá, konkrétní data se ale dají různými cestami zjistit tak jako tak. Kam Tesla s portfoliem této „šíře” míří, je otázkou.

Tesla minulý týden zveřejnila svá prodejní čísla za druhý letošní kvartál a byla znovu červená jako znaky z registrační značky auta na hlavní fotce. Prodeje firmy se meziročně propadly skoro o 5 procent, ale protože výsledných 443 956 dodaných vozů bylo nepatrně víc než 439 302 aut, jejichž dodání bylo v průměru očekáváno analytiky, trhy na to komicky zareagovaly masivním růstem hodnoty akcií. Pomohl tedy i fakt, že automobilka vyrobila jen 410 831 aut, takže se zbavila i části dosud nechtěných skladových zásob, stejně jako prospěla pozitivní data spojená s byznysem okolo bateriových úložišť elektřiny, ale... Je to důvod k růstu ceny akcií o 26 % za jediný týden z úrovně, která byla sama o sobě nemístná?

Jak už padlo, je to úsměvné, tržní kapitalizace Tesly nemá dlouhodobě nic společného s faktickou realitou a žije jen z budoucích očekávání. Ta jsou opravdu silná, když firmě přisuzují 13krát vyšší tržní kapitalizaci než celému koncernu VW. Je ovšem otázkou, o co se vlastně opírají - Tesla nemá problém jen s aktuálními prodeji, má problém i s tím, že nemá co nového prodávat. A nevíme ani o ničem podstatném, co by bylo na cestě.

Celé prodeje firmy jsou postavené kolo Modelu 3 a odvozeného crossoveru Y. Jsou to prakticky stejná, jen v detailech se lišící auta, přičemž premiéra trojky se odehrála už v roce 2017. Celý klíčový byznys Tesly tak stojí kolem 7 let starého, jednou výrazněji faceliftovaného sedanu, který doprovází odvozený crossover, jenž se ani onoho faceliftu letos dočkat nemá. Zbytek pomalu nestojí za řeč a automobilka to ví, proto se také o prodejích zbylých vozů konkrétně nezmiňuje, jsou pro ni ve skupině „ostatní”. A spadají tam i Modely S a X - zřejmě proto, že jejich odbyt padá k nule.

Do této skupiny spolu s S a X spadají také Cybertruck a Semi, takže není snadné jednoduše poznat, kolik se čeho prodalo. Lidé z Electreku ale vypočítávají, že ve druhém čtvrtletí bylo dodáno 8 až 9 tisíc Cybertrucků, takže na Modely S a X zbývá asi 12 až 13 tisíc prodejů. To je zoufale málo, loni bylo za stejné období prodáno 19 225 kusů těchto vozů. A už to bylo málo, dnes jsme snadno o dalších 35 procent níž.

To jsou ale globální čísla, situace v Evropě je ještě horší. Máme přístup ke zdejším konkrétním datům JATO Dynamics, která hovoří o tom, že Tesla letos v Evropě dosud prodala pouhých 735 kusů Modelu S (-73 %) a 813 kusů Modelu X (-58 %). To už je opravdu skoro nic. A když si vezmeme, že Cybertruck odbyt firmy nespasí a v Evropě se ani prodávat nebude, tahač Semi na tom bude podobně, Model Y nedostal ani facelift a Modelu 3 nikdo neodpáře 7 let na křížku, co chce Tesla prodávat v době, kdy zájem o elektromobily obecně vázne a jen ohromující produkt by to dokázal změnit?

Odpovězte si sami, my bychom do této automobilky vlastní peníze opravdu neinvestovali. Ale tušíme, že to vás asi nepřekvapí.


Tesla skrývá, jak prodeje jejích Modelů S a X padají k nule, boduje už jen s de facto jediným, 7 let starým autem - 1 - Tesla Model S Plaid 2023 Ring record 01Tesla skrývá, jak prodeje jejích Modelů S a X padají k nule, boduje už jen s de facto jediným, 7 let starým autem - 2 - Tesla Model S Plaid 2023 Ring record 02
Ani podivný rekord-nerekord Modelu S Plaid ze Severní smyčky Nürburgringu prodeje tohoto vozu nezachraňuje, ty se limitně blíží nule. Tesla to skrývá, ale neskryje. Foto: Tesla

Zdroje: Tesla, Electrek, JATO Dynamics

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.