Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
před 6 hodinami | Petr Miler
Pamatujete plány Fordu, se kterými přišel teprve 3 roky zpátky? Ode dneška za 14 měsíců už chtěl prodávat jen dobíjecí hybridy, za dalších 5 let už jen elektromobily. Reálně dnes tato auta neprodává téměř nikomu a jejich výroba stojí.
Každý byznys musí mít nějakou vizi, jistou představu o budoucnosti. To je normální, taková vize se ale nikdy nesmí stát ústředním motivem všech vašich snah, nemůžete prostě jít jen za cílem, který jste si sami vytyčili bez ohledu na technickou realitu, představy zákazníků nebo kroky konkurentů. Musíte být přizpůsobiví, nebo skutečně skončíte jako dinosauři.
Je to poučka stará pomalu jako lidstvo samo, přesto na ni mnozí dokola zapomínají. Mezi takové se aktuálně řadí asi tak dvě třetiny automobilek, které se daly do holportu s politiky a došly k závěru, že budoucnost naplánují stejně jako kdysi komunisté. Vyšlo to tenkrát? Samozřejmě nikoli. Vychází to nyní? Odpověď je asi zbytečné konkretizovat.
Nakonec stejně výrobcům aut nezbude, než aby se přizpůsobili, nebo se smířili s vlastním skonem, tak se skoro divíme, že musí poznat bezprostřední riziko toho druhého, aby udělali to první. Přitom už v roce 2021, kdy Ford naprosto nesmyslně plánoval přechod jen na elektrická auta během pár let, všechny technické i tržní signály dávaly jasně najevo, že to prostě nepůjde. Proč modrý ovál musel další tři roky mlátit do zavřených vrat a dělat hlupáky z lidí, jako jsme my, kteří kolem něj jen chodili se zrcadly ukazovali mu nezkreslenou realitu, nemáme tušení. Nyní na každý pád má, co chtěl, a musí za to krutě platit.
Až tváří v tvář kolosálním problémům automobilka letos zkraje roku absurdní plány odpískala a svou „pitomou vizi” označila přesně tímto adjektivem. Jenže zastavit zaoceánský parník není prací na pár minut, a tak Ford na elektromobilech dodnes mohutně prodělává a stejnému trápení vystavuje i své zákazníky. Epicentrem jeho bolesti je klíčový model F-150 Lightning, který měl být hitem jako výchozí F-150, je ale takovým propadákem, že jeho výroba po mnoha omezeních bude stát až do roku 2025. Proč? Protože už ho nekupuje skoro nikdo.
Ačkoli se tedy prodejně nedostal nikdy nikam, přímo automobilka včera oznámila, že jeho odbyt za 10. letošní měsíc klesl meziročně o dalších 49,8 % na pouhých 1 863 aut. Nashromážděte si v ústech trochu slin, plivněte si do bazénu za domem a bude to mít na jeho hladinu větší význam než tohle. Jde nyní o suverénně nejhůř prodávaný Ford ze všech modelů značky, dokonce i sportovního Mustangu se prodalo skoro o 1 000 kusů víc. Druhý elektrický propadák jménem Mach-E se sice prodával lépe, ani jeho 23% růst ale nezachránil celkový odbyt elektrických Fordů před meziročním propadem o 8 % na pouhých 6 264 vozů.
Z celkem prodaných 172 756 v Americe, což je mimochodem zásluhou spalovacích modelů velmi dobré číslo, o 15,2 % vyšší než loni, tak elektrické modely tvoří pouhá 3,2 % všech dodaných vozů. A to chtěl Ford pomalu za pár měsíců zamířit jen elektrickým směrem a za dalších 5 let být v cíli.
Jaký smysl to od začátku dávalo? Žádný. Co takovou vizi ospravedlňovalo? Nic. Proč se tedy Ford touto cestou vydal a roky do ní cpal miliardy, zkazil si vztahy s kritickými médii, zdevastoval si image u velké části zákazníků? Kéž bychom měli aspoň špetku tušení...
Ford svůj elektrický pick-up F-150 Lightning prodává i v Evropě, jeho přesný odbyt ale neznáme. Soudě dle prodejů všech vozů tohoto typu na kontinentu půjde ale letos nanejvýš o pár desítek aut. Ale jinak byl samozřejmě skvělý nápad vsadit na tahle auta úplně všechno. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 2 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nejnovější články
- Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před hodinou - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 2 hodinami - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před 3 hodinami - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 4 hodinami - Zaměstnanci musí přijmout nižší platy a vyhrnout si rukávy, říká personální šéf VW. Fajn, tak teď ještě zase začít dělat žádaná auta
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:38 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 13:21 - mattonecz
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.