Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025 | Petr Prokopec
Italská automobilka loni znovu strádala, její šéf ale bere výsledky jako pozitivní signál a už se těší na letošek, kdy mají dorazit nové elektromobily a hybridy. Publikum ale dalo jasně najevo, že touží po něčem úplně jiné.
V roce 2019 prodal Fiat na celém starém kontinentu, tedy nejen v zemích Evropské unie, do kterých tehdy spadala i Velká Británie, 659 622 nových aut. To představovalo meziroční 7,2procentní propad, který však Italy nikterak nevytrhl ze silvestrovských a novoročních oslav. Místo toho se dokonce v oficiálním komuniké chlubili, jak skvěle se jim vedlo hlavně v prosinci, kdy se značka pochlubila 25,4procentním růstem. Ten byl vyšší než u konkurence, což nejspíše vedlo k otevření další lahve šampaňského.
Jsme o půldekádu dál, během níž Italové zřejmě rovnou přešli na otevřený alkoholismus. Jejich prodeje totiž v Evropě soustavně klesají, a zatímco v roce 2023 šlo o 382 174 registrací, loni k zákazníkům zamířilo už jen 304 066 aut. Fiat je tak na tom dokonce hůře než Tesla, která v Evropě dosáhla na 327 034 prodaných nových aut. Celosvětově se pak Tesla zastavila na 1,8milionové laťce, která je pro italskou automobilku znovu nasazena až příliš vysoko.
Fiat totiž na všech trzích, na kterých je přítomen, loni dokázal udat pouze 1,2 milionu nových aut, tedy o 11 procent míň než předloni. Přitom třeba ve Spojených státech si polepšil o 154 procent. Jenže to znamená, že dealeři v zámoří prodali 1 528 aut místo předchozích 605. Znovu tak nevydělali ani na tisk katalogů. Šéf značky Olivier Francois přesto mluví o loňském roce nadmíru pozitivně, k čemuž jej vedou hlavně jihoamerické registrace a fakt, že ze značek mateřského Stellantisu beztak žádná úspěšnější nebyla.
Brazílie je totiž pro Fiat trhem číslo jedna, loni tam prodal 521 tisíc nových aut, tedy dokonce o 9,5 procenta víc než předloni. V této zemi tedy končí hned 43 procent produkce celé značky, což vede k 20,9procentnímu tržnímu podílu. Králem registrací je pick-up Strada, který již čtvrtý rok drží titul nejlépe prodávaného vozu v zemi. Loni dosáhl na 144 tisíc prodaných aut, což je mimochodem pro druhou generaci od roku 2020 absolutní rekord.
Jeden vůz má tedy v jedné zemi na kontě polovinu veškerých prodejů, jakých značka s celým svým portfoliem dosáhla v Evropě. Na starém kontinentu její showroomy brali útokem nejčastěji Italové, kteří zakoupili 190 tisíc aut. Nicméně ve 102 tisících případů šlo o stárnoucí Pandu, která lákala především nízkými cenami. Až příliš drahý elektrický Fiat 500e oproti tomu ve své domovině dosáhl na pouhé dva tisíce prodaných exemplářů.
„Nyní se soustředíme na rok 2025, který bude pro Fiat v Evropě zásadní, neboť startovat bude nová Grande Panda, jak v elektrické, tak v hybridní verzi, a na jeho konci dorazí také nový 500 Hybrid. Do budoucna se proto díváme s velkým optimismem,“ uvedl Francois. Vzhledem k tomu, že ony hybridy jsou v podstatě normální spalovací auta s jen mild-hybridním pohonem, by to mohlo fungovat. Přesto bychom s ním optimismem byli opatrní...



Italové loni prodali 1,2 milionu nových aut, z čehož 144 tisíc registrací připadlo na pick-up Strada, který se neprodává jinde než v Jižní Americe. Foto: Fiat
Zdroj: Fiat
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 11 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejnovější články
Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
před 5 hodinamiPutinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před 7 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 8 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 10 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva