Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Německu dostaly další ránu. V lednu se jich prodalo už jen 22 tisíc, VDA čeká celoroční pokles
5.2.2024 | Petr Miler
Prodeje jsou vzhledem k velikosti trhu tak nízko, že jen Mercedes prodal za stejné období ve stejné zemi skoro stejný počet vozů. Němci elektrická auta stále více odmítají jako příliš drahá a málo inovativní, vyhlídky na zlepšení v letošním roce jsou nulové.
Když jsme psali o prosincovém propadu prodejů elektromobilů v Německu, byla to hrozivá a docela překvapivá bilance. Po loňském zářijovém konci dotací pro firmy a jejich plánovaném omezení od ledna letošního roku i pro soukromé se od dalších měsíců očekávalo jakési poslední vzepětí, to ale nepřišlo ani v listopadu a po náhlém konci dotací ještě před Vánoci nakonec ani v prosinci. Pořád se ale tehdy prodalo 54 654 vozů s elektrickým pohonem.
Spolkový úřad pro dopravu (tedy KBA alias Kraftfahrt-Bundesamt) před malou chvíli zveřejnil data o registracích nových aut v Německu za letošní leden a výsledek je pro elektromobily ještě podstatně horší. Pouze 22 474 prodaných vozů znamená meziměsíční sešup o dalších 49 procent. A byť je tento výsledek v souladu s lednovými čísly předchozích let, v širším kontextu je to velká prohra.
V dřívějších letech totiž přinesl leden vždy nové omezení dotací, což nafouklo prosincová a zhoršilo lednová prodejní data. Letos tomu tak není. Žádná nová černá labuť už nepřilétla, vše podstatné se odehrálo během minulého kvartálu, naopak spousta automobilek rozjela na elektromobily masivní slevy odpovídající dřívější výši dotací. Nic z toho nepomohlo, prodeje se potácí takto nízko a vyhlídky na celý letošní rok jsou chmurné.
Německá VDA, tamní asociace firem působících v automobilovém průmyslu, očekává, že registrace nových elektromobilů v zemi letos klesnou o 14 procent na 451 000 prodaných vozů. Jejich tržní podíl by se tak měl držet lehce nad 10 procenty, což je v podstatě pár let před chvílí, než se mají stát jedinými legálně dostupnými auty na trhu, tragicky málo. Lednový výsledek tomu odpovídá - zmíněných 22 tisíc prodejů znamená tržní podíl 10,5 procenta, neboť celý trh vyrostl z roku na rok o slibných 19,1 procent na 213 55 prodaných aut celkem. Bez zajímavosti není, že v zemi navzdory omezující se nabídce dál rostou prodeje dieselů, které jsou ve srovnání s elektromobily skoro dvojnásobné - 40 936 naftových vozů znamená tržní podíl 19,2 procenta.
Jak to nyní s elektromobily v Německu vypadá, velmi trefně shrnuje reportáž kolegů z Tagesschau. Dovolíme si je citovat: „Promyšlené reklamní akce, výrazné slevy, prominentní místa v showroomech - zdá se, že nic z toho nepřitahuje pozornost zákazníků. Elektromobily se mizerně prodávají i v autosalonu firmy Drechsler nedaleko Stuttgartu, zvláště pak poté, co byly v prosinci zrušeny státní dotace. Příliš drahé, málo inovativní, říkají lidé.”
Elektromobily prostě nepřináší lidem nic podstatně lepšího, tedy krom „lepší” ceny. Dealeři musí soustavně reagovat na oprávněné obavy zákazníků a vlastně nemají kloudnou odpověď - nabíjecí infrastruktura, chování aut v zimních teplotách, obava z nákladů na výměnu baterií po mnoha letech provozu spojená s obavou z neprodejnosti takové ojetiny za rozumnou cenu, to jsou velmi relevantní témata. „Setkáváme se s tím každý den,” říká Frank Hettler, šéf zmíněné pobočky Drechsleru. A dodává, že prodejci nemají argumenty lidi přesvědčit k tomu, aby koupili něco, co nechtějí.
„Pociťujeme nový boom, pokud jde o spalovací motory,” říká. „Zákazníci výslovně chtějí spalovací motory a chtějí je jak v ojetých, tak v nových vozech,” uvádí dále Hettler a uznává, že je těžké lidem rozmlouvat, že život se spalovacím autem je stále mnohem jednodušší: „Podržím tankovací pistoli, načerpám palivo za pět minut, zaplatím, odjedu. S elektromobilem je to mnohem složitější,” dodává. Co k tomu ještě říci? Elektromobily jsou - zvlášť při svých cenách - v tomto směru nekonkurenceschopným produktem a většina lidí se rohlíkem opít prostě nenechá.
Data o prodejích konkrétních typů pohonů za jednotlivé značky budou zveřejněna později, dá se ale čekat, že VW byl lednovým vývojem v Německu obzvláště zasažen. Stejně tomu bylo v předchozích měsících, jeho elektromobily se bez domácích dotací prosazují na trhu obtížně. Foto: Volkswagen
Zdroje: KBA, VDA, Tagesschau
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva