Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Evropě se propadají. Ztratily desetinu tržního podílu v době, kdy měly jen mířit k výšinám
22.6.2024 | Petr Miler
Vzpomenete si ještě, jaké cíle si někteří spojovali v případě rozšíření nebo aspoň nabízení elektrických aut s rokem 2025? Ten přijde už za 6 měsíců, na prahu ničeho přelomového ale pořád nejsme, dokonce se k tomu ani neblížíme.
Už roky tvrdíme, že automobilkami plánovaná „elektrická revoluce” je navzdory extrémní politické podpoře takového záměru naprostou utopií. Už roky se to potvrzuje. A už roky jsme svědky toho, jak nás někdo osočuje, že nereflektujeme realitu. Co tu jen nesedí?
Někdy není od věci podívat se dnešní optikou na dřívější záměry automobilových firem. A abychom nepoužívali jen naše články, i třeba v New York Times se dočtete, jak Mercedes v roce 2025 „přesune svou pozornost výhradně k elektrickým autům a bude připraven do roku 2030 prodávat jen ta”, i Motley Fool zdokumentovalo, jak si VW plánoval v roce 2025 prodávat pětinu aut s elektrickým pohonem a můžeme připomenout, jak Ford - dnešní optikou velmi komicky - sám použil slova o tom, že jde do elektromobilů „all-in” a od roku 2026 nebude nabízet nic než elektrická a plug-in hybridní auta.
Tohle všechno jsme svého času komentovali jako nesmysly a všechny tyhle plány jsou dnes v koši. Mercedes otočil, VW kapituloval a Ford si sype popel na hlavu. Tak kdo tu nereflektoval realitu?
Kdyby to byly plány z roku 1930, člověk se nediví jistému „neodhadu”, ale tohle jsou dva tři roky staré záměry, kdy nikdo soudný nemohl doufat, že se něco takového stane. Dnes se můžeme podívat realitě do očí a říci si, že třeba VW coby značka dosáhl v případě elektromobilů dle dat JATO Dynamics s elektromobily v Evropě podílu na trhu ve výši 8,9 procenta a musel by během 6 měsíců víc jak zdvojnásobit odbyt těchto aut, aby dosáhl svých cílů. Reálně ovšem prodeje téměř všech jeho elektrických modelů o desítky procent klesají. Mercedes je pak s jejich podílem na vlastních prodejích na 14,5 % a je na hony vzdálen tomu, aby si za 6 měsíců mohl dovolit „přesunou svou pozornost výhradně k elektrickým autům”.
Něco podobného platí prakticky napříč trhem, což nakonec nejlépe dosvědčují čerstvá čísla evropské asociace výrobců aut ACEA, která konstatuje, že se elektromobily už napříč Evropou potýkají s poklesem zájmu. Meziročně klesl celý trh o 3 procenta, elektromobily jsou ale dole o 12 %. Jejich tržní podíl se tak smrskl o desetinu z 13,8 na 12,5 procenta, což opravdu nenaznačuje nic o skvělých vyhlídkách do budoucna. ACEA navíc v komentáři k výsledkům předpokládá, že nová cla ve výši až 38,8 procenta na elektromobily z Číny mohou jejich pozici na trhu dál oslabit.
Ještě hůř jsou na tom plug-in hybridy, které v květnu představovaly na trhu už pouze 6,5 procenta prodaných aut a klesají na oblibě podobně jako elektromobily - ještě loni v květnu tvořily 7,4 procenta trhu. Vládu si tak upevňují dominantně spalovací koncepce všeho druhu, ať už jim říkáme benziny, diesely, mild-hybridy nebo hybridy. Tyto vozy dnes představují 81 procent všech prodaných aut, navíc je třeba dodat, že i dobíjecí hybrid je pořád v prvé řadě spalovací auto.
Mluvčí ACEA k věci řekli, že slábnoucí zájem o elektromobily vede k tomu, že výrobci upravují své budoucí cíle. A budou tak činit do té chvíle, než je srovnají s realitou, dodáváme my. Proč si vůbec kdy kladli za cíl něco tak zřetelně nesplnitelného, jde mimo nás, ale tomu se divíme už roky. A roky nedostáváme kloudnou odpověď.



Jen tak pro úplnost - Škoda v Česku prodala v květnu 56 Enyaqů, o 55 míň než loni. A je to její nejhůř prodávaný vůz tak moc, že i druhého nejméně žádaného se prodalo skoro desetkrát víc. No kdo by do budoucna věřil něčemu jinému? Foto: Škoda Auto
Zdroje: ACEA, JATO Dynamics, Ford, New York Times, Motley Fool, Škoda Auto
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Prvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 58 minutamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 2 hodinamiAť se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před 3 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před 5 hodinamiNáhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva