Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
19.4.2024 | Petr Miler
Bylo by to pozoruhodné i za jinak nezměněných okolností, ono se to ale děje po letech jejich bezprecedentního protežování na všech úrovních a v momentě, kdy je jejich nabídka historicky největší.
Už nejde jen o dílčí trhy jako Německo, kde se prodeje elektromobilů masivně propadají už nějaký ten pátek a dokonce dovolují znovu zářit zatracovaným dieselům, jde o celoevropský trend. I když jsme v uplynulých letech byli svědky téměř bezmezného tlaku na rozšiřování elektrických aut v politické i obchodní rovině a dodnes jsou s těmito vozy spojena extrémní přerozdělovací schémata uměle zdražující téměř cokoli jiného, která hrnou peníze a veškerou další myslitelnou podporu jejich směrem, zákazníci v Evropě se od nich začali odvracet.
I stagnace by byla vzhledem k výše uvedenému a rapidnímu růstu nabídky těchto vozů pozoruhodná, i malý růst jejich tržního podílu by byl překvapivý, my tu ale za březen letošního roku máme čistokrevný meziroční pokles odbytu spojený s ještě razantnějším poklesem tržního podílu, jak shrnují data asociace výrobců ACEA.
Podle nich došlo k meziročnímu poklesu prodejů všech aut bez rozdílu, což vzhledem k aktuální makroekonomické situaci nepřekvapí, i v takové chvíli by ale bylo na místě očekávat, že se stále více do popředí tlačeným elektroautům bude dařit jen víc. Nestalo se, a tak zatímco 1 031 875 vozů prodaných v březnu 2024 znamená meziroční pokles trhu o 5,2 procenta, podíl elektrických aut na celém koláči klesl o 11,3 procenta jen na 134 397 vozů. A to přesto, že na výběr je jich víc než kdykoli v historii a cokoli jiného bylo podobnou měrou upozaděno.
Podíl elektromobilů na evropském trhu tak klesl 13 procent oproti 13,9 procentům loni v březnu. Stalo se tak pochopitelně na úkor všech forem spalovacích vozů - nejvíc těch pak těch hybridních. Podíl dobíjecích hybridů na celém koláči stagnoval, nafta šla napříč Evropou navzdory německému vzepětí odbytu dieselových aut dolů též.
Nebudeme říkat, že nás to překvapuje, neboť je to vývoj, který šlo při hlubším zájmu o věc očekávat - ostatně okolo 80 procent lidí elektromobily dlouhodobě odmítá jako takové. Musí to ale nutně překvapovat všechny, kteří měli pocit, že jedni tyto vozy nařídí, druzí uměle zvýhodní a třetí nabídnout a „prodej se stane”. Jak vidno, nestane se, bez poptávky to pořád nejde a elektrická auta sedmi slovy naráží na limity své uplatnitelnosti na trhu.
Nepředpokládáme, že by se automobilky je tlačící stůj co stůj nyní chytily za nos a přehodnotily své záměry, minimálně přemýšlet o správnosti svého jednání ale nutně musí. Elektrická auta na trhu jistě mají své místo, ale představa, že na něm vedle nich nemůže zůstat prostor pro jiná řešení šitá více na míru jiným potřebám, je podle nás naprosto lichá a nikdy se nedočká svého uskutečnění.
Opravdu si někdo myslí, že auta jako Škody Enyaq jsou řešením pro všechny? Automobilky dostaly na tuto otázku od Evropanů další ráznou odpověď. Foto: Škoda Auto
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 2 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 4 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 5 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 7 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.25. 13:52 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 13:51 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova