Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce

K nejhorším výsledkům za posledních 10 let míří evropské prodeje nových aut. Ve srovnání s celým loňskem je pořád lépe, přespříští měsíc ale už ani o této bilanci pozitivně hovořit nemusíme.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce

16.9.2021 | Petr Prokopec

Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce

/

Foto: Toyota

K nejhorším výsledkům za posledních 10 let míří evropské prodeje nových aut. Ve srovnání s celým loňskem je pořád lépe, přespříští měsíc ale už ani o této bilanci pozitivně hovořit nemusíme.

V posledním roce a půl opanoval téměř veškeré dění koronavirus a chaos, který způsobil. Řada lidí už si tak ani nevzpomene na dobu, která příchodu této infekční choroby předcházela, my ale v souvislosti s letošními letními prodeji nových aut v Evropě do minulosti zamíříme. Během sedmého letošního roku bylo prodáno 823 949 aut, což představuje meziroční pokles o 23,2 %. A během toho osmého šlo o 622 993 vozů, což je oproti loňsku pro změnu 19,1procentní pád. To jsou další ostré meziroční propady, které ovšem dobře nevypadají právě ani z delší časové perspektivy.

Nejprve se musíme vrátit zpátky do roku 2018, kdy se Evropa připravovala na ostrou platnost nových testů spotřeby a emisí dle normy WLTP, v souladu s nimiž musela být auta prodávaná od září homologována. Z toho důvodu došlo v srpnu ze strany automobilek i dealerů k obrovskému množství registrací aut přímo na ně, neboť o měsíc později by tyto vozy do provozu už nepřihlásily, byly by v některých zemích spojené s vyšším zdaněním a podobně. V srpnu 2018 tak registrace vystoupaly na nevídaných 1 134 288 aut.

S ohledem na tento posun přišel v roce 2019 neodvratný pád, ten ale nakonec nebyl až tak velký, jak se předpokládalo. Prodáno totiž bylo 1 041 856 vozů, tedy podstatně více než třeba v roce 2017. Nicméně i tehdejších 864 774 registrací je oproti letošku větší úspěch, což ostatně můžeme říci také o srpnu 2016 (819 126 ks) i srpnu 2015 (744 698 ks). Jak je tedy patrné, tak bídně jako letos již opravdu hodně dlouho nebylo. Lví podíl na tom mají stěžejní trhy jako Španělsko (-28,9 %), Itálie (-27,3 %), Německo (-23 %) a Francie (-15 %), jež všechny klesaly dvouciferným tempem.

Pokles nicméně nastal ve všech evropských zemích, proti proudu zamířilo jen pár trhů - všechny jsou ale natolik malé, že celkovou bilanci nemohou ovlivnit. I proto nepřekvapí, že dole jsou veškeré koncerny či samostatné automobilky, a to s jedinou výjimkou, jíž je Mazda. Ta si polepšila o 7 procent, nicméně ani v jejím případě asi nedojde na vytažení šampaňského. Prodaných 9 751 aut totiž nepředstavuje zrovna působivý výsledek, neboť třeba v roce 2018 měla Mazda na kontě 16 122 registrací. V té době přitom do hry zasáhl i britský trh, na něm však značka až tak neboduje.

Lépe budou letošní léto hodnotit jiné dvě značky - Toyota a Hyundai. V situaci, kdy se v srpnu témě všichni velcí konkurenti propadali o desítky procent (namátkou Škoda -25,6 %, Peugeot -40 %, Citroën -32,5 %, Renault -28,9 %, Mercedes -40,1 %, Ford -35,9 % atp.), tyto dvě značky padaly jen o 1,5 resp. 0,1% a držely tak alespoň loňské výsledky. Díky tomu také značně nafoukly své podíly na trhu - Toyota už na 6,9 %, Hyundai na 5,3 %. To jsou v obou případech extrémní hodnoty - z celoroční perspektivy se Toyota nikdy nedostala nad 5,7 % (rok 2007), Hyundai nad 3,5 % (2020). Skoro čas na šampaňské.

Přesto tu máme povětšinou špatné zprávy, což koneckonců platí o celém dosavadním letošním vývoji. Jakkoliv bylo totiž za prvních osm měsíců prodáno 6 807 706 aut, což představuje posun oproti stejnému loňskému období o 11,2 procenta, v roce 2019 vystoupaly kumulované registrace od ledna do srpna na 9 002 172 aut (tyto počty jsou již oproštěné o britský trh). A při současném vývoji bychom se nedivili, kdybychom za dva měsíce psali už i o meziročním kumulativním pádu.


Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 1 - Prodeje EU 08-2021 01Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 2 - Prodeje EU 08-2021 02Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 3 - Prodeje EU 08-2021 03Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 4 - Prodeje EU 08-2021 04Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 5 - Prodeje EU 08-2021 05
Letošní prodeje, zvláště pak ty srpnové, rozhodně nejsou důvodem k oslavám. Výrazný pád tu máme i ve srovnání s loňskem, natož pak s předkovidovými roky. Foto: ACEA

Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 6 - Toyota Mirai James May prodej ilu 02Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 7 - Toyota Mirai James May prodej ilu 04Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 8 - Toyota Mirai James May prodej ilu 05Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 9 - Hyundai i20 IB manual ilu 01Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 10 - Hyundai i20 IB manual ilu 02Prodeje aut v Evropě se v létě znovu kolabovaly, dva giganti si ale mohou mnout ruce - 11 - Hyundai i20 IB manual ilu 03
Situace z velkých značek relativně prospívá jen Toyotě a Hyundai, které se drží alespoň na loňských číslech a dramaticky tak navyšují svůj tržní podíl. Foto: Automobilky

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše