Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za celou historii měření, Škoda je na tom nejhůř ze všech
19.11.2021 | Petr Prokopec
Nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. Už tak mizerné výsledky mladoboleslavské automobilky se dále zhoršily, teď už v Evropě nenajdeme výrobce, který by si vedl hůře. Mizerně je na tom ovšem i celý trh.
Před několika málo dny šéf VW Group Herbert Diess naznačil, že německý koncern má v případě stávající krize způsobené nedostatkem čipů to nejhorší za sebou. S tím většina analytiků příliš nesouhlasí, stejně jako s faktem, že situace by se měla stabilizovat v příštím roce. Místo toho mají totiž problémy přetrvat i v roce 2023 a dost možná ještě déle, neboť výrobci čipů jsou vytíženi zejména objednávkami od firem s elektronikou. To by pro Diesse a zejména pro samotný koncern byla doslova katastrofa, neboť s výrobou a následným odbytem má aktuálně VW Group větší potíže než kdokoliv jiný.
Problémy koncernu se v plné nahotě projevily na evropských říjnových prodejích. Zatímco celý trh zamířil dolů „jen“ o 30,3 procenta, registrace Volkswagenu jsou horší o 41,7 procenta, zatímco Seat poklesl o 42,9 procenta, Audi o 48,6 procenta a Škoda dokonce o 50,2 procenta. Mladoboleslavská automobilka tak výrazně vyklízí pozice na trhu, kde jí aktuálně patří už jen 3,9procentní podíl. Loni touto dobou šlo přitom o 5,5 procenta, v roce 2019 pak o 5,2 procenta.
Pokud se přitom zadíváme na konkurenci, zjistíme, že během října si žádná automobilka nepohoršila tak moc jako právě Škoda. Překonáno pak vlastně nebylo ani Audi, teprve na třetím místě najdeme mimokoncernovou značku, a to Alfu Romeo, jenž má na kontě 48procentní pád. Jinak se většina automobilek spadajících pod Stellantis drží okolo více než 30procentního poklesu, který je vlastní také Renaultu, Mini, Mercedesu nebo Nissanu.
Kdo naopak neustále vykazuje rostoucí trend, jsou Korejci. Kia sice klesla, ovšem jen o 0,4 procenta a ve srovnání s rokem 2019 je stále v plusu, byť o pouhých 110 aut. Hyundai si ovšem polepšilo o 7,8 procenta a je tak rázem sedmým nejúspěšnějším výrobcem Evropy. O takové pozici Korejci mohli donedávna pouze snít, jejich chytrá rozhodnutí spojená se zajištěním dostatku čipů jim tak momentálně vydělávají nemalé miliardy.
Výsledek Hyundai je přitom prakticky jediným říjnovým pozitivem, jakkoliv růst nelze upřít ani Porsche (+6,8 %), Alpine (+196 %) či Smartu (+5,9 %). Ve všech případech jde nicméně o maloobjemové značky, které nemají na celkové výsledky až takový vliv. Registrace za říjen, jenž dosáhly pouze na 665 001 exemplářů, jsou tak vůbec nejnižší od chvíle, kdy asociace výrobců ACEA začala dávat celkové statistiky dohromady.
Působivá nicméně není ani celková letošní bilance, jakkoliv 8 191 709 prodaných aut představuje ve srovnání s loňskem nárůst o 2,2 procenta. Nicméně za prvních deset měsíců roku 2019 bylo prodáno dokonce 10 943 035 vozů. To je ovšem ve světle stávajících výsledků laťka, která nejspíše nebude překonána ani po silvestrovském sečtení veškerých letošních registrací. Ostatně přes 10 milionů se Evropa nedostala ani loni.
Lze už pak jen dodat, že v rámci jednotlivých zemí jsou na tom dobře pouze Kypr (+5,2 %) a Irsko (+16,7 %), nicméně jde o malé trhy, jenž na celkový výsledek mají podobný vliv jako výše zmiňovaná značka Alpine. Jinak v říjnu došlo ve většině zemí k dvoucifernému poklesu, který se - jak už víme - nevyhnul ani České republice. Ta je oproti roku 2019 dole o více než třetinu.
Evropské říjnové prodeje jsou nejnižší od chvíle, kdy se začaly archivovat záznamy. Grafika: ACEA
Ze všech výrobců si přitom nejvíce pohoršila mladoboleslavská automobilka, jako jediná klesá o víc jak polovinu. Její tržní podíl se tak propadl pod čtyři procenta. Foto: Škoda Auto
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 7 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 9 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 10 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
dnes - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva