Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za 26 let, Škoda táhne dolů celý mainstream

Dalo se tušit, že není dobře, čísla shrnující aktuální situaci jsou ale i tak studená sprcha. Hůř v Evropě nebylo od roku 1995 a Škoda je dnes čtvrtou nejrychleji klesající značkou kontinentu, mezi mainstreamem je dokonce největší propadlík.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za 26 let, Škoda táhne dolů celý mainstream

15.10.2021 | Petr Prokopec

Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za 26 let, Škoda táhne dolů celý mainstream

/

Foto: Škoda Auto, koláž Autoforum.cz

Dalo se tušit, že není dobře, čísla shrnující aktuální situaci jsou ale i tak studená sprcha. Hůř v Evropě nebylo od roku 1995 a Škoda je dnes čtvrtou nejrychleji klesající značkou kontinentu, mezi mainstreamem je dokonce největší propadlík.

S ohledem na nedostatek komponentů a faktický konec výroby nových Škod pro letošní rok se momentálně kde kdo rád otře o závislost České republiky na automobilovém průmyslu. Realitou však je, že tato branže patří mezi stěžejní hybné síly celého kontinentu. Výrobci aut a jejich dodavatelé každoročně investují do inovací 62 miliard Eur (1,575 bilionu korun), což je rovná třetina investic celé EU. Kromě toho pro ně pracuje 12,6 milionu lidí, což odpovídá 6,6 procentům všech pracovních míst v Evropě. A opomenout nesmíme ani na obrat 76,3 miliardy Eur (1,938 bil. Kč), jenž představuje více než 8 procent celoevropského hrubého domácího produktu.

Automobilová branže je tedy jedním ze stěžejních nosných pilířů evropské ekonomiky. Je proto logické, že pokud je zasažena, může se začít hroutit vše. Extrémní tlak na rozmach elektromobility tedy opravdu nechápeme, neboť životnímu prostředí alternativní pohon ani v ideálním případě nemůže zásadně pomoci, negativní následky ovšem dorazí stoprocentně, ostatně se stačí jen zeptat lidí pracujících pro Škodu, jak se jim líbí vyhlídka 65procentního platu. Ta je pochopitelně dána hlavně nedostatkem čipů, kvůli nimž se vyrábí aut daleko méně. Ono se jich ale výrazně více nebude vyrábět ani poté, co již čipů bude dostatek - na drahé elektromobily podstatná část lidí prostě nebude mít, další je nebudou chtít, vidíme to už léta v Nizozemsku.

Zanechme ale úvah a pojďme se podívat na výsledky za září, které jsou doslova tragické. Prodáno totiž bylo jen 718 598 nových aut, meziročně tak registrace poklesly o 23,1 procenta z už tak nevalných loňských hodnot. Jde tak o nejhorší výsledek spojený s devátým měsícem od roku 1995 - za posledních šestadvacet let nebylo hůře než letos. To je vskutku smutné.

Co se týče jednotlivých trhů, důvod k radosti má pouze Kypr a Estonsko. V obou případech jde však o tak malé země, že na celkovém výsledku nemají šanci cokoliv změnit. Oproti tomu všechny ostatní státy přispěly k výše zmiňovanému pádu, některé pak dokonce dvouciferným tempem. Taková Francie je totiž dole o 20,5 procenta, Německo o 25,7 procenta a Itálie dokonce o 32,7 procenta. Nemalý pokles je nicméně spojen také se Španělskem (-15,7 %), Nizozemskem (-15,8 %) nebo Polskem (-13,3 %). Díky tomu prakticky všude dostává na frak pozitivní vývoj z prvního pololetí, kdy registrace rostly, Německo ostatně už kleslo i celkově, a to o 1,2 procenta.

Při pohledu na tyto smutné výsledky asi nepřekvapí, že ani v případě značek nenajdeme mnoho důvodů k radosti. Slavit totiž mohou skutečně jen Korejci, kteří s čipy nemají takový problém. Hyundai tak má na kontě 4,5procentní zlepšení a Kia dokonce 6procentní. Máme tu pak sice razantní růst spojený se značkami Alpine (+258,6) a Lada (+129,7 %), ovšem stejně jako v případě Kypru a Estonska jde pouze o malé kapky vody ve velkém moři. Což ostatně platí také u DS (+9,2 %) a Smartu (+10,2 %). Tím nám ale pozitiva opravdu končí, dále lze zmínit jen a pouze propady.

Jeden z nejhorších a vůbec nejhorší mezi mainstreamovými výrobci má na kontě Škoda, jejíž registrace klesly o 40,8 procenta. Hůř už jsou na tom jen prémiové značky Mercedes-Benz, Jaguar a Alfa Romeo. Tržní podíl Škody tak klesl z loňských 5,5 procent na 4,2 procenta, tedy na stejnou úroveň, jaké aktuálně dosahuje Opel. Ten přitom před rokem ovládal pouze 3,7 procenta trhu. Ač tedy jeho prodeje rovněž klesly, šlo „pouze“ o 12,9procentní propad, jenž je poloviční vůči propadu celého trhu a třetinový ve srovnání s mladoboleslavskou automobilkou. Ta, jak jsme již zmínili, končí s výrobou do konce roku, a tak to nejhorší zřejmě ještě přijde a i loňské výsledky stěží překoná.


Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za 26 let, Škoda táhne dolů celý mainstream - 1 - Prodeje EU 09-2021 01Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za 26 let, Škoda táhne dolů celý mainstream - 2 - Prodeje EU 09-2021 02Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za 26 let, Škoda táhne dolů celý mainstream - 3 - Prodeje EU 09-2021 03Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za 26 let, Škoda táhne dolů celý mainstream - 4 - Prodeje EU 09-2021 04
Na evropských trzích je dnes nejhůře od roku 1995, přičemž dolů zamířily prakticky veškeré trhy i značky. Foto: ACEA

Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za 26 let, Škoda táhne dolů celý mainstream - 5 - Auto Express Auto roku 2020 Skoda 01Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za 26 let, Škoda táhne dolů celý mainstream - 6 - Auto Express Auto roku 2020 Skoda 02Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž za 26 let, Škoda táhne dolů celý mainstream - 7 - Auto Express Auto roku 2020 Skoda 03
Propadlíkem měsíce mezi mainstreamem se stává Škoda, jejíž registrace jsou nižší o 40,8 procenta a jejíž tržní podíl klesl z 5,5 na 4,2 procenta. Foto: Škoda Auto

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.