Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodej mocného Bugatti prťavé chorvatské firmě může dávat větší smysl, než se zdá
19.9.2020 | Petr Miler
Na první pohled je to absurdní záměr připomínající snahy o vzkříšení Saabu za pomoci Spykeru. Jenže o prodej samotného Bugatti tu jít nemusí, značka může být spíše formou úhrady za technologie Rimacu.
Tento týden obletěla svět zpráva, která leckoho zaskočila. Podle ní se koncern VW začíná rozpadat, neboť vedení firmy už mělo schválit prodej Bugatti a další značky mohou následovat. Důvod? Investice do elektromobility, v jejíž úspěch koncern pevně věří a hodlá na ni stavět svou budoucnost, i když na ní nemůže v nejbližších letech nic vydělat. Právě proto jednak potřebuje být co možná nejštíhlejší, aby složitá léta přežil, a pochopitelně chce mít ze stejného důvodu k dispozici co nejvíce volných prostředků.
O něčem takovém se mluvilo už dříve, teď se to ale skutečně má stávat realitou. Nějaký smysl to dává, jakkoli si stejně jako bývalý šéf Škody myslíme, že sázka na jednu kartu je od VW velký hazard, který se může proti firmě snadno obrátit. Navíc je otázkou, jak by zrovna prodej Bugatti měl VW pomoci? Je to značka, která loni prodala 82 aut, pod křídly jakékoli firmy bude fungovat jen hůře a navíc se i v této době dokáže držet v černých číslech.
Žádné (pro VW) podstatné peníze za ní Němci nemohou dostat od nikoho a když už, tak rozhodně ne od Rimacu, který za celou dobu své existence prodal méně než 10 aut. Na firmu takového ražení požívá velkého renomé, ale zatím nikomu nedokázal, že by jej byl vůbec hoden - je to firma žijící z víry investorů ještě více než Tesla. Proč tedy zrovna takováto operace?
Více světla vnáší do celé věci opět Greg Kable, tentokrát na stránkách Autocaru, s nimiž lze celý záměr chápat lépe. Podle jeho zdrojů uvnitř Porsche a Bugatti (pro které léta pracoval) by VW s celou operací souhlasil jen v případě, kdy by Porsche získalo v Rimacu alespoň 49% podíl, bylo jeho jasně největším akcionářem a mohlo Bugatti dále nepřímo alespoň částečné ovládat. Tím se rýsuje trochu jiný scénář.
Kdyby druhá strana (a další investoři Rimacu) s tímto souhlasila, stala by se chorvatská firma tak trochu nepřímou součástí koncernu VW a ani Volkswagen by vlastně o mnoho nepřišel, v Bugatti by zprostředkovaně dále měl rozhodující slov. Rimacu by za tuto operaci tak trochu zaplatil pomocí Bugatti a sám by získal přístup k elektrickým technologiím, které potřebuje pro další rozvoj. Pro samotný Rimac (a jeho další investory) jde o zajímavější možnost než ryzí investici - peníze pro něj po všech předchozích injekcích nemusí být zajímavé, jedna z nejslavnějších automobilových značek světa ano.
Pochopitelně, je to spekulace, ale dává větší smysl než ryzí prodej Bugatti, který VW dnes už nic nestojí a mnoho za něj z podstaty nemůže dostat. Pro Rimac dává smysl aspoň v tom ohledu, že beztak vyrábí velmi omezené množství aut pro velmi bohaté klienty a se svými elektrickými hypersporty by jistě snáze prorazila, kdyby se jmenovaly Bugatti. VW by celou operací v podstatě jen ušetřil za koupi Rimacu, který - pokud je na tom s vývojem řešení elektrického pohonu tak dobře, jak sám tvrdí - pro něj při jeho elektrické mánii může mít hodnotu. A neztratil by téměř nic.
Více ukáže čas. Zůstane-li VW u Bugatti a této operace, půjde spíše o přeskupení sil. Pokud ale do světa zamíří i Bentley, Lamborghini, Ducati či Italdesign, jak se též uvádí, jde o rozprodej, snahu zeštíhlet a získat peníze navíc skoro za každou cenu.
Porsche dnes vlastní v Rimacu 15,5% podíl a pokud mu má VW prodat Bugatti, pak v něm musí mít alespoň 49 %. To celou operaci posouvá do jiného světla. Na snímku šéf Porsche Blume a zakladatel Rimacu Mate Rimac. Foto: Porsche
Modely Bugatti v jejich současné podobě dokáže efektivně vyvíjet snad jen VW, proto samostatný prodej této automobilky komukoli nedává velký smysl, zvlášť když se drží v černých číslech. Foto: Bugatti
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 10 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 11 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch