Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pro VW budou elektromobily pohromou, říká, že na každém prodělá 77 tisíc Kč
25.4.2019 | Petr Prokopec
Lidé z VW odhalili základní cenu nového hatchbacku ID i jeho techniku. Novinku prezentují zástupci značky s úsměvem, jen radost jim ale nepřinese.
Volkswagen momentálně patří mezi automobilky, které se nejvíce ohání svou elektrickou budoucností. Německá firma tak ale nečiní jen na základě vlastní vůle či tužeb zákazníků - jednak jde o důsledek legislativních tlaků, jednak se tím snaží napravit si reputaci pošramocenou dobře známým dieselovým skandálem. Automobilka by pochopitelně ráda zlepšila i své ekonomické výsledky, zejména pak ziskovou marži, kterou má mimochodem třikrát nižší než Škoda. Zrovna v tomto ohledu ji ale nástup elektromobilů nepomůže ani v nejmenším.
VW se naopak ze stejného důvodu bude muset připravit na další utahování opasků. Němci sice od počátku zmiňují, že nedopadnou jako Tesla nebo sedláci u Chlumce, současné informace to ale tak úplně nepotvrzují. Lidé z Volkswagenu totiž magazínu Auto Motor und Sport přiznali, že na každém prodaném autě budou tratit nemalých 3 000 Eur, tedy více jak 77 tisíc Kč. A to rozhodně není málo peněz.
Za tímto faktem stojí hlavně ta skutečnost, že VW se chce s hatchbackem ID dostat na úroveň dieselových vozů a nabízet jej tedy bude od 29 990 Eur (772 400 Kč). To je výrazně nižší suma, než jakou si dealeři účtují za současný e-Golf, jehož praktičnost - jak v případě vnitřního prostoru, tak dojezdu - je výrazně nižší. Zmíněná částka je ovšem spojena se základní verzí, která se dočká baterií o kapacitě 48 kWh, zajišťující porci přibližně 330 kilometrů na jedno dobití. A ta nebude na trhu jako první.
VW tedy skutečně napodobí Teslu pomalu ve všem, i v prodejní strategii. Napřed totiž pošle do prodeje výše postavené provedení, jehož baterie mají kapacitu 62 kWh dostačující minimálně na 400 kilometrů. Nakolik přijde ta, zatím nikdo z VW neříká, ziskový ovšem nemá být prodej ani této varianty. Němci dokonce počítají s tím, že tratit budou na prodeji jednoho každého elektrického vozu až do roku 2025, a to jen za předpokladu, že vše půjde podle plánu.
Současná firemní strategie přitom počítá s rozšířením elektromobility napříč koncernem, což logicky rozmělní náklady. Automobilka kromě toho počítá se snížením cen baterií, a právě jen díky tomu by se postupně měla dostat do zisku. Takový scénář ale vůbec nemusí být jistý - právě skutečnost, že je akumulátorů vyráběno stále více, totiž redukuje dostupnost vzácných kovů, jenž jsou třeba na jejich výrobu. To zvyšuje jejich ceny a úspory z rozsahu v tomto případě nenastávají tak samozřejmě, jako v jiných.
Rozumný člověk se pochopitelně zeptá: Tak proč se VW do něčeho takového vůbec pouští? Odpověď je ale jednoduchá: Protože nemá na výběr. Zejména Evropská unie tlačí automobilky do výlučně elektrické budoucnosti a za tohoto scénáře přijde den, kdy nic jiného než elektrický vůz nepůjde rozumně prodat. Na koni pak budou značky, které si na tomto poli vydobudou renomé a získají maximum zkušeností s efektivním vývojem a výrobou elektrických aut.
Ze strany VW je tak tato zdánlivá ekonomická sebevražda investicí do budoucnosti, která ovšem více než co jiného připomíná sázku. Sázku, která se může a nemusí vyplatit. Proto jsou také šéfové automobilek v posledních letech tak nervózní - z dostupných cest si nemohou vybrat jedinou, která by se zdála být správnou. Na jednu stranu musí investovat do něčeho nového, co se nikdy nemusí ukázat návratným. A na druhou musí dále investovat do toho, co je nyní živí a co se v jednu chvíli velmi pravděpodobně ukáže být dále neživotaschopným.
Kdo je tu vítězem, nemáme tušení, zákazník to ale zcela jistě není. Na jeho potřeby EU hledí až v poslední řadě, nakonec obyčejný kompaktní hatchback s cenou začínající na 772 tisících Kč - a to je na dnešní „elektrické poměry” něco výjimečně levného - není věcí, po které by toužily masy.
Prototypy maskovaného Volkswagenu ID se již prohání po veřejných silnicích...
...bez ochranné kamufláže můžeme zatím posloužit pouze snímky konceptu
Zdroj: Auto Motor und Sport
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 37 minutami - Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
včera - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB