Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček
4.6.2024 | Petr Prokopec
Nebo to tak aspoň vypadá, co myslíte? Krokem, o kterém Tesla nebo BMW teprve uvažují, se pochlubil rovněž u nás působící Dongfeng. Zatím humanoidní roboty použije při výrobě užitkových aut.
Čínu si lidé automaticky spojují s velmi levnou pracovní silou. Číňané už sice nejsou tak nenároční, jako tomu bývalo, přesto si třeba dělníci na montážních linkách měsíčně vydělají jen něco okolo 16 tisíc korun, i když odpracují víc hodin než lidé v Evropě. Také to je důvod, proč jsou nová auta na největším trhu světa levná. Jenže tamním výrobcům i tyto, ke všemu stále rostoucí mzdy přijdou příliš vysoké. A proto začínají upřednostňovat robotickou práci před zaměstnanci z masa a kostí.
Robotizace výroby je trend, který není nový, způsob, jakým nyní pokračuje, ale nový je. Ačkoli vás dost možná v mládí ve škole zesměšňovali, když jste si robotizaci představovali tak, že jste lidskou činnost svěřili umělé bytosti, která vypadala a jednala jako člověk, přesně k tomu teď automobilový průmysl tíhne. Některé činnosti prostě nelze zajistit tak, aby je dělalo pár mechanismů na výrobní lince, a i vyspělé automobilky jako BMW nebo Tesla pracují na nasazení právě humanoidních robotů.
Jenže zatímco „na západě” se takovým směrem teprve vydáváme, Číňané už se zdají být v první cílové stanici. K potenciálně přelomovému kroku přistoupila i u nás působící automobilka Dongfeng, jak informuje čínský IT Home. Její divize zaměřená na výrobu užitkových aut, jejíž továrna leží v provincii Kuang-si, se dohodla na dodávkách humanoidních robotů Walker S společnosti Ubtech Technology. Ti mají při výšce 1,7 metru proporce podobné těm lidským. Mají zvládat plnit celou řadu úkolů od inspekce bezpečnostních pásů přes kontrolu smontování karoserie až třeba po dolévání oleje.
Roboti jsou vybaveni 41 výkonnými mechanickými klouby, stejně jako plejádou senzorů, která jim umožňuje i periferní vidění. Mimo jim cizí není ani sluch. S pomocí pokročilého kontrolního algoritmu pak dokonce zvládnou komunikovat s centrálním systémem továrny a přenášet data v reálném čase. Díky tomu se počítá s postupným rozšířením jejich funkcí, hlavně pak s rozšířenou kooperací s dalšími roboty a stroji, které se již obejdou bez lidského operátora.
Podle Lina Changbo, ředitele firmy, budou roboti vybaveni poslední generací umělé inteligence, aby mohli bezproblémově operovat uvnitř „chytré“ továrny. Projít mají i dodatečným tréninkem, což jim umožní „zajistit lepší řešení při komplikovanějších inspekcích, stejně jako při montáží nebo v rámci logistiky“. Skoro se tak zdá, jako kdyby se Dongfeng již připravoval na moment, kdy se lidská pracovní síla stane zbytnou.
Kdy a případně zda se tak stane, nebylo upřesněno. Stejně jako Číňané zatím neřekli, kolik robotů bude v továrně zaměstnáno. Když si však uvědomíme, že ke stále větší automatizaci výroby dochází i jinde, přičemž výrobci takto mohou daleko lépe reagovat na výkyvy v poptávce, neboť jednoduše jen vypnou příslušné tlačítko, zatímco lidi by museli platit i při jejich nedobrovolném pobytu doma, průmysl tak jako tak k robotické budoucnosti míří.
Ve finále tak za čas již bude jedno, jaký pohon budou nová auta mít a jak moc se budou prodávat, lidé se zkrátka na mnoha úrovních výrobního procesu stanou „přežitkem“. Už jen proto, že roboti mohou snadno pracovat i v noci, kdy lze využít noční proud a tak ušetřit, ani by přitom vyžadovali příplatek jako normální zaměstnanci. Pokud jste tedy dělníkem na lince, možná raději začněte počítat s trochu jinou budoucí kariérou - ostatně nemáte pocit, že robot na hlavní fotce ukazuje svou „levou rukou” zaměstnancům vztyčený prostředníček?
![Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček - 1 - Dongfeng Ubtech humanoidni roboti vyroba aut 2024 prvni 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček - 2 - Dongfeng Ubtech humanoidni roboti vyroba aut 2024 prvni 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček - 3 - Dongfeng Ubtech humanoidni roboti vyroba aut 2024 prvni 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Čínským výrobcům už i mzdy tamních dělníků přišly jako příliš vysoké, nově proto nasazují do výroby humanoidní roboty. Foto: Dongfeng/Ubtech, tiskové materiály
Zdroje: IT Home, Dongfeng, Ubtech Technology
Bleskovky
Amazonu dál hoří elektrické dodávky Rivianu, naposledy to při dobíjení odneslo hned pět aut naráz
3.7.2024Firma na výrobu vibrátorů se hroutí pod tíhou zájmu, za vše může záměna s označením automobilky
2.7.2024Šest různých verzí obou generací zaříznutého Audi R8 si to rozdalo ve sprintu, vítězem je majitel každého z nich
2.7.2024
Nejčtenější články
Policistu, který varoval řidiče, aby si nepletli silnici s okruhem, změřili při jízdě rychlostí 248 km/h, dostal padáka
4.6.2024Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček
4.6.2024Renault zkusí přežít s pomocí Číňanů. Počítá i s tím, že s nimi v roce 2040 vyrobí spalovací motory pro víc než polovinu aut
4.6.2024Němci vyzkoušeli přehlížené SUV Kie jako ojetinu. Není moc žádané, i když oslňuje spolehlivostí
4.6.2024Unikátní Bentley pořízené otcem Jamese Bonda našli opuštěné v garáži. Teď je na prodej za ohromnou sumu
4.6.2024
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.04. 23:10 - kolmcz
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 19:08 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.04. 15:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 07.04. 13:28 - pavproch
- Rychlodotazy 07.04. 11:34 - retron
- Policejní kontroly a měření 07.04. 10:43 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 09:43 - Předseda
- Výběr přívěsného vozíku 07.04. 08:47 - VasilisaYa