Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček

Nebo to tak aspoň vypadá, co myslíte? Krokem, o kterém Tesla nebo BMW teprve uvažují, se pochlubil rovněž u nás působící Dongfeng. Zatím humanoidní roboty použije při výrobě užitkových aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček

4.6.2024 | Petr Prokopec

Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček

/

Foto: Dongfeng/Ubtech, tiskové materiály

Nebo to tak aspoň vypadá, co myslíte? Krokem, o kterém Tesla nebo BMW teprve uvažují, se pochlubil rovněž u nás působící Dongfeng. Zatím humanoidní roboty použije při výrobě užitkových aut.

Čínu si lidé automaticky spojují s velmi levnou pracovní silou. Číňané už sice nejsou tak nenároční, jako tomu bývalo, přesto si třeba dělníci na montážních linkách měsíčně vydělají jen něco okolo 16 tisíc korun, i když odpracují víc hodin než lidé v Evropě. Také to je důvod, proč jsou nová auta na největším trhu světa levná. Jenže tamním výrobcům i tyto, ke všemu stále rostoucí mzdy přijdou příliš vysoké. A proto začínají upřednostňovat robotickou práci před zaměstnanci z masa a kostí.

Robotizace výroby je trend, který není nový, způsob, jakým nyní pokračuje, ale nový je. Ačkoli vás dost možná v mládí ve škole zesměšňovali, když jste si robotizaci představovali tak, že jste lidskou činnost svěřili umělé bytosti, která vypadala a jednala jako člověk, přesně k tomu teď automobilový průmysl tíhne. Některé činnosti prostě nelze zajistit tak, aby je dělalo pár mechanismů na výrobní lince, a i vyspělé automobilky jako BMW nebo Tesla pracují na nasazení právě humanoidních robotů.

Jenže zatímco „na západě” se takovým směrem teprve vydáváme, Číňané už se zdají být v první cílové stanici. K potenciálně přelomovému kroku přistoupila i u nás působící automobilka Dongfeng, jak informuje čínský IT Home. Její divize zaměřená na výrobu užitkových aut, jejíž továrna leží v provincii Kuang-si, se dohodla na dodávkách humanoidních robotů Walker S společnosti Ubtech Technology. Ti mají při výšce 1,7 metru proporce podobné těm lidským. Mají zvládat plnit celou řadu úkolů od inspekce bezpečnostních pásů přes kontrolu smontování karoserie až třeba po dolévání oleje.

Roboti jsou vybaveni 41 výkonnými mechanickými klouby, stejně jako plejádou senzorů, která jim umožňuje i periferní vidění. Mimo jim cizí není ani sluch. S pomocí pokročilého kontrolního algoritmu pak dokonce zvládnou komunikovat s centrálním systémem továrny a přenášet data v reálném čase. Díky tomu se počítá s postupným rozšířením jejich funkcí, hlavně pak s rozšířenou kooperací s dalšími roboty a stroji, které se již obejdou bez lidského operátora.

Podle Lina Changbo, ředitele firmy, budou roboti vybaveni poslední generací umělé inteligence, aby mohli bezproblémově operovat uvnitř „chytré“ továrny. Projít mají i dodatečným tréninkem, což jim umožní „zajistit lepší řešení při komplikovanějších inspekcích, stejně jako při montáží nebo v rámci logistiky“. Skoro se tak zdá, jako kdyby se Dongfeng již připravoval na moment, kdy se lidská pracovní síla stane zbytnou.

Kdy a případně zda se tak stane, nebylo upřesněno. Stejně jako Číňané zatím neřekli, kolik robotů bude v továrně zaměstnáno. Když si však uvědomíme, že ke stále větší automatizaci výroby dochází i jinde, přičemž výrobci takto mohou daleko lépe reagovat na výkyvy v poptávce, neboť jednoduše jen vypnou příslušné tlačítko, zatímco lidi by museli platit i při jejich nedobrovolném pobytu doma, průmysl tak jako tak k robotické budoucnosti míří.

Ve finále tak za čas již bude jedno, jaký pohon budou nová auta mít a jak moc se budou prodávat, lidé se zkrátka na mnoha úrovních výrobního procesu stanou „přežitkem“. Už jen proto, že roboti mohou snadno pracovat i v noci, kdy lze využít noční proud a tak ušetřit, ani by přitom vyžadovali příplatek jako normální zaměstnanci. Pokud jste tedy dělníkem na lince, možná raději začněte počítat s trochu jinou budoucí kariérou - ostatně nemáte pocit, že robot na hlavní fotce ukazuje svou „levou rukou” zaměstnancům vztyčený prostředníček?


Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček - 1 - Dongfeng Ubtech humanoidni roboti vyroba aut 2024 prvni 01Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček - 2 - Dongfeng Ubtech humanoidni roboti vyroba aut 2024 prvni 02Pro čínské automobilky jsou už i tamní dělníci moc drazí, nasazují humanoidní roboty, zaměstnancům ukazují prostředníček - 3 - Dongfeng Ubtech humanoidni roboti vyroba aut 2024 prvni 03
Čínským výrobcům už i mzdy tamních dělníků přišly jako příliš vysoké, nově proto nasazují do výroby humanoidní roboty. Foto: Dongfeng/Ubtech, tiskové materiály

Zdroje: IT Home, Dongfeng, Ubtech Technology

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše