Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Příznivce elektromobilů zklamal cíl EU pro počet elektroaut v provozu v roce 2030
5.12.2020 | Petr Miler
Brusel v těchto ohledech nadšence podobného typu obvykle nezklame, tentokrát se to ale stalo. Bud prozřel, nebo se do jeho záměrů omylem dostalo příliš realistické číslo.
Pokud by si člověk chvíli dělal představu o podobě automobilového světa jen z prohlášení, která se mihají médii, nabude patrně dojmu, že elektřinou poháněné vozy vládnou prodejům a za pár let v provozu jiné ani neuvidíme. Realita je ale odlišná - čistě elektrické vozy jsou v Evropě, natož pak kdekoli jinde, stále velmi okrajovou záležitostí a o jejich jakkoli vyšší celkový tržní podíl se starají pouze dva faktory.
Prvním je házení čehokoli s jakýmkoli elektromotorem do jednoho pytle, což je pochopitelně nesmysl. Zejména mild-hybridy a hybridy nejsou elektrická auta a vliv elektřiny na jejich reálnou celkovou provozní efektivitu je zanedbatelný. I prodeje ryze elektrických aut pak sice stoupají, v rámci celé Evropy se o ně ale starají téměř bezvýhradně země masivně dotující jejich prodej - Německo, Norsko, Nizozemsko, Francie...
Pokud se podíváme na trhy, kde takové dotace nejsou a elektromobily musí alespoň trochu (skutečně jen trochu, neboť masivně dotovány jsou už na straně výroby přes všemožné eko-instrumenty a ne všechny podpory mají podobu přímé dotace, viz třeba používání dálnic nebo parkování zdarma u nás) bojovat s konvenčními řešeními naopak zatěžovanými dalšími poplatky (pokuty za CO2 od EU, daně spojené s emisemi CO2 apod.), téměř si neškrtnou. V České republice se letos prodalo do listopadu 2 103 elektromobilů, tj. 1,1 % všech nových vozů. A to je jejich nejlepší rok v historii.
EU i jednotlivé členské země ale chtějí elektrická auta fakticky nařídit, ať už přímo nebo nepřímo. Z řady míst dokonce slýcháme o podle nás zcela absurdních přímých zákazech toho či onoho technického řešení, a tak je otázkou, co je vlastně tím konečným cílem. Elektrický ráj do 5 let? Ne tak docela.
Agentuře Reuters se podařilo zjistit, kolik elektrických aut má být pod Bruselu na silnicích EU za 10 let, kdy chtějí některé země jiná řešení zakazovat. A tento cíl není vůbec tak ambiciózní, jak by si mnozí mohli myslet. Jde o 30 milionů vozů.
Toto číslo nemusí lidem mimo obor mnoho říci, je tedy třeba dodat, že v tuto chvíli je podle asociace výrobců ACEA v EU v provozu registrováno 312,7 milionu automobilů. Jinými slovy - EU si ani za 10 let nepředstavuje, že na silnicích Unie bude (pakliže celkový počet provozovaných aut nevzroste) jezdit jen 9,6 % aut na elektřinu. 90,4 % by mělo dál spalovací motor.
To se v kontextu letošního dění může zdát jako skromný cíl a příznivci elektrické mobility už pro Bloomberg vyjádřili své zklamání - podle nich by Brusel měl být mnohem více ambiciózní.
Podle nás je buď výjimečně realistický, neboť bude ekonomicky, technicky i z hlediska praktické využitelnosti těchto vozů opravdu složité dostat do elektrických aut podstatně vyšší množství lidí. A nebo to navzdory alespoň nějaké smysluplnosti takového čísla označí za „omyl” a začne uvádět číslo vyšší. Protože proč ne - když mají auta od letoška jezdit s emisemi CO2 ve výši 95 g/km, což budou mít na většině míst problém dosáhnout i elektromobily, proč by elektrických aut nemělo být za deset let 100 a ne 30 milionů? Nařídit se přece dá cokoli.






Při pohledu na ceny Škody Enyaq, kterou pod 1 milion Kč nekoupíte ani v úplném základu, se člověk nediví relativně skromným cílům na další rozšiřování elektroaut. Jejich příznivci jsou tak ze současných vidin EU zklamaní a volají v po větších ambicích. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025Obrat Alfy Romeo byl dokonán, oba její nejzajímavější modely se vrátí se spalovacími motory pod kapotami
20.3.2025Výkonné elektrické SUV po svolávací akci samo zrychluje, i když sundáte nohu z plynu. Nejde o vtip, zachycují to videa
20.3.2025Druhý nejprodávanější model Mercedesu už má datum na svém parte. Pokud o něj máte zájem, objednávejte rychle
20.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva