Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát

Není to žádná začínající firmička, která by někomu snadno skočila na lep, ale velká automobilka existující od roku 1964. I ta se nyní musí smiřovat s tím, že když se přidáte k něčí hazardní sázce, logicky můžete spolu s ním nejen hodně získat, ale také o všechno přijít.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát

včera | Petr Prokopec

Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát

/

Foto: JAC

Není to žádná začínající firmička, která by někomu snadno skočila na lep, ale velká automobilka existující od roku 1964. I ta se nyní musí smiřovat s tím, že když se přidáte k něčí hazardní sázce, logicky můžete spolu s ním nejen hodně získat, ale také o všechno přijít.

„Obrovský hazard,” těmito slovy zhodnotil sázku VW na elektrická auta v roce 2020 dlouholetý vrcholný manažer koncernu. Tehdy naznačoval, že sen Němců o elektrické budoucnosti se začne hroutit během dvou let, což se nakonec nestalo, Volkswagen ho udržel při životě o něco déle. O to víc ale dnes naráží a táhne s sebou i ty, které nalákal na svody téhož.

Jednou z takových firem je i automobilka JAC, čínský partner VW existující už od roku 1964, který se aktuálně podílí na tvorbě dalších třech novinek Volkswagenu pro Čínu. S „lidovým vozem” spolupracuje od roku 2017, kdy měla ve společné firmě stejný podíl jako Němci, poté jej však VW navýšil a společnost byla přejmenována na Volkswagen Anhui. Za tento krok nakonec Číňané musí být rádi, neboť tato firma je obrovský provar a obě automobilky musí její ztráty krýt částmi odpovídajícími jejich obchodním podílům.

A jde o velké peníze, jak ukazují výsledky JAC zveřejněné za loňský rok probírané kolegy z Car News China. Pozitivní opravdu nejsou, neboť Číňané loni prodali jen 403 100 aut, což představuje 7,42procentní meziroční propad. Obrat pak klesl na 42,116 miliardy yuanů (cca 126,83 miliardy Kč), což je o 6,28 procenta horší výsledek než předloni. To ale pořád není ten pravý problém. Nejtíživější je, že firma vykázala obří ztrátu ve výši 1,784 miliardy CNY, tedy asi 5,5 miliardy Kč. Je to je 1 277,59 procenta horší výsledek roku 2023 a z největší části za něj může... Uhádli jste, VW a jeho přehmaty.

Na konto Volkswagen Anhui jde totiž ztráta ve výši 1,35 miliardy CNY, tedy 4,16 miliardy Kč. Za tím stojí hlavně fiasko modelu ID.Unyx, který byl představen v červenci 2024 se „zlatým logem“, přičemž startoval na 209 900 yuanech (asi 647 tisíc Kč). Při takové ceně by elektrické SUV-kupé v Evropě bodovalo, neboť jakožto Cupra Tavascan je na starém kontinentu k dispozici asi za dvojnásobek. Jenže na Čínu jde o balík, načež se prodeje vždy pohybovaly jen ve stovkách kusů měsíčně.

ID.Unyx tak urychleně prošel modernizací, která na trh zamířila v listopadu loňského roku, přičemž doprovázena byla snížením ceny o 40 tisíc yuanů, tedy o přibližně 123 tisíc korun. Ovšem 4,6metrový elektromobil nezvládnul publikum oslovit ani poté a JAC dosáhlo horších než loňských prodejů i během letošního ledna a února. Nebýt tohoto propadáku, JAC je „v pohodě”, takto se po 61 letech jeho existence hovoří o riziku krachu.

Číňané se od Němců zjevně nakazili vším, a tak přes výše uvedené doufají, že se jim letos povede zvýšit prodeje o 6,67 procenta na 430 tisíc aut a obrat o 9 procent na 46 miliard yuanů (asi 140,3 miliardy Kč), na čemž má mít ID.Unyx svůj podíl. Jsme na to zvědavi, moc šancí tomu ale nedáváme - jiné modely ID vyráběné pro změnu s FAW jsou v Číně stejný nebo ještě větší propadák.


Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát - 1 - VW ID.Unyx 2025 nove foto 01Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát - 2 - VW ID.Unyx 2025 nove foto 02Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát - 3 - VW ID.Unyx 2025 nove foto 03
VW ID.Unyx nevypadá zle, za přibližně půl milionu korun by se zřejmě v Evropě prodával dobře s elektrickým pohonem. V Číně o něj je ale zájem mizivý a ke dnu táhne celou automobilku JAC, která jej s Němci vyrábí. Foto: Volkswagen Anhui

Zdroj: Car News China

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.