Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Před 27 léty zaříznuté BMW M8 se konečně dočkalo zrodu, tady ho máte
28.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Mělo jít o jedno z nejrychlejších aut světa, rozhodnutí šéfů BMW jej ale ponechalo mrtvé na prahu sériové výroby. Teď konečně vznikne, už jistě.
Když se řekne „eMkové BMW”, většina lidí si představí M3, neboť právě to byl a je model, který nejrychlejšímu písmenu ze slova „Mnichov” vydobyl nejvíc slávy. Spousta lidí jistě bude znát i M4, M5, M1, M6 a M2, možná i v tomto pořadí. A někteří budou snít také o M7, rychlém luxusním sedanu, který by dostal na lopatky Audi S8 i Mercedes S od AMG. Ale BMW M8? Nic takového tu přece nikdy nebylo a vzhledem k jediné, dnes už dost dávné a svého času dost nepříliš populární iteraci řady 8 se myšlenky na podobný model honí hlavou jen několika nadšencům.
Jenže přesně takový vůz vzniknout mohl. Co více, on vznikl, dodnes existuje i fascinuje, postaven byl ale jen jeden takový. Je to stroj, nad nímž se každému se srdcem na správném místě musí naježit chlupy a vyschnout mu v hrdle - dodnes úchvatná, striktně aerodynamická řada 8 s vyklápěcími světly napěchovaná šestilitrovou V12 z rukou geniálního Paula Roscheho s výkonem 550 koní? K tomu manuál, samosvor, rudá barva a mnichovská trikolóra... Jestli po vyřčení těchto slov nelapáte po dechu, jste na špatném webu nebo přinejmenším čtete špatný článek.
Ano, takové auto jsme chtěli a chceme ho dodnes, vedení BMW ale přes jeho dokončený vývoj řeklo v roce 1990: „Nein.” Přesné důvody nejsou známé. Některé zdroje mluví o tom, že mnichovští šéfové nevěřili tomu, že by tak drahý supersport s logem BMW prodali, však tolik výkonu a dynamiky tehdy nenabízela ani Ferrari - i dobová F40 byla o 72 koní slabší. Jiné pak tvrdí, že tehdy ještě puristické značce nešlo dohromady písmeno M s tak velkým a těžkým autem. Ať už to bylo jakkoli, M8 nevznikla a další 27 let jsme o si ni mohli nechat jen zdát. Teď už nemusíme.
Že BMW s M8 nakonec přijde, se už chvíli mluví, teď je to ale oficiální. Překvapivě hned po odhalení konceptu nové osmičky jako takové v Itálii si Němci střihli o nějakých 700 kilometrů severněji při čtyřiadvacetihodinovce Nürburgringu ještě jinou premiéru, a to právě M8. Tentokrát nejde o koncept, ale rovnou o prototyp sériového auta, který v kamuflované podobě zkusil uhranout diváky jednoho z nejslavnějších vytrvalostních závodů světa.
Automobilka o něm řekla jen velmi málo. Šéf divize M Frank van Meel pouze potvrdil, že vývoj řady 8 a ostré M8 probíhá současně a že eMko přijde navíc se schopností fungovat i na okruhu a „štědrou porcí dynamické ostrosti, preciznosti a agility navíc”. A naznačil, že hotového auta bychom se měli dočkat už příští rok.
Zní to dobře, raději bychom ale slyšeli něco o technice. Zde je otázkou, co může přijít - někteří hovoří o dvakrát přeplňovaném dvanáctiválci pod kapotou, jiní o technice nové M5, tedy motoru V8 s turby, výkonem přes 600 koní a pohonem 4x4. Tak či onak zapomeňte na atmosféricky plněný motor, manuální řazení a velmi pravděpodobně i pohon zadních kol. Toto není BMW dneška a návrat k myšlence M8 proběhne hlavně v rovině jejího jména, nikoli technického odkazu.
V tomto kontextu se jistě můžete ptát, zda je vůbec na co se těšit, ale podle nás je. Třebaže jsme ke ztrátě směřování BMW obvykle kritičtí, musíme být i realisté a nedoufat v nemožné. BMW M8, ať už s V8 nebo V12, bude jistě zajímavější auto než řada 1 s předním pohonem. Nebo pětkové GT. Nebo i3. Nebo MPV, SUV a spousta dalších typů a modelů, s nimiž Mnichov v posledních letech vyrukoval k nepotěše skoro kohokoli krom svých účetních (a někdy ani těch ne...). M8 bude mít říz, i když nejspíše půjde hlavně o luxusní superrychlý cesťák...
BMW už ukázalo novou M8 v maskáčích...
Před 27 léty zařízlá původní M8 dodnes fascinuje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Číňané se vší vážností nabídnou v Evropě soupeře vrcholných BMW a Mercedesů, sebevědomí mají na rozdávání
1.1.2025 - Nejbláznivější moderní auto s manuálním řazením spojuje tento „fofrklacek” s motorem 8,0 V10 a ještě větším místem pro náklad
1.1.2025 - Žena ve svých 80 letech vrátila automobilce manuální sporťák, který po 25 letech vlastnictví musela přestat řídit
1.1.2025 - Sběratel po dvou letech vydělá na prodeji jednoho z pouhých deseti vzácných Bugatti až 176 milionů, tomu se říká dobrý kauf
1.1.2025 - Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva