Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prakticky každé moderní auto má dnes výbavu nebezpečnější než alkohol a drogy za volantem
12.4.2020 | Petr Prokopec
Samozřejmě záleží na řidiči, jak s touto výbavou zachází, ale to v případě alkoholu a drog platí též. Navíc je tu jeden podstatný rozdíl - používání Apple CarPlay či Android Auto za jízdy nikdo nezakazuje.
Není žádným tajemstvím, že alkohol ovlivňuje lidské chování. Jak moc a jakým způsobem, se člověk od člověka liší, nicméně za volantem lze počítat hlavně se zhoršením reakční doby. Pod vlivem tak snadno můžete třeba srazit člověka na přechodu, neboť jednoduše nestihnete zabrzdit, i když ho zaregistrujete včas. To samé platí i v případě drog.
Tato snad dobře známá fakta připomínáme kvůli nové studii, za kterou stojí britská charitativní bezpečnostní organizace IAM RoadSmart. Ta zjistila, že existují věci, které naše reakce zhoršují ještě více než alkohol či marihuana. Kupodivu se však nejedná o žádný dosud neznámý typ drog a jejich užívání je zcela legální.
Řeč je o funkcích Android Auto a Apple CarPlay, jimiž je osazen prakticky každý moderní automobil, pokud nemá tu úplně nejzákladnější výbavu. Tyto systémy se snaží být intuitivní a lze je ovládat i hlasově, jenže lidé, byť to někteří tvrdí, neumí dělat perfektně dvě věci najedou. Výjimkou jsou jen velmi zautomatizované procesy, mezi které patří třeba chůze. Zvládáme tak při procházce telefonovat, ovšem jen do doby, kdy máme pod nohama hladký a stabilní terén. Při skákání z kamene na kámen už to není to pravé ořechové.
Stejné je to i s řízením. Pokud zrovna hledáte ve svém hudebním archivu s pomocí hlasem ovládaného Apple CarPlay oblíbenou píseň a na známém úseku silnice se neděje nic neobvyklého, velmi pravděpodobně nebude mít vaše počínání žádný negativní důsledek. Ovšem pokud se mezi auty vynoří míč a za ním malé dítě, nebudete reagovat během zlomku sekundy jako typický soustředěný řidič. Část pozornosti si utrhl infotainment auta a mozku tak chvíli trvá, než přepne zpět.
O jakou dobu jde? Dle průzkumu se alkohol podílí na zhoršení reakční doby o 12 a marihuana o 21 %. V případě hlasem ovládané funkce Android Auto jsme ale již na 30 procentech a v případě Apple CarPlay ještě o 6 procent dále. Daleko horší situace však nastává ve chvílích, kdy obě funkce ovládáte na dotykové obrazovce multimédií. V takové chvíli totiž reakční časy narůstají o 53, respektive o 57 procent. Tedy o více než půlsekundu.
Na první pohled nemusí jít o nic hrozného, koneckonců během půlsekundy se toho nedá příliš udělat. Ovšem za volantem je čas vnímán o trochu jinak, neboť jen při rychlosti 50 km/h ujedete za onu půlsekundu téměř 7 metrů. I tak krátký časový úsek tedy může rozhodovat o tom, zda se problému na silnici vyhnete a nebo nikoli. Vlivem alkoholu či marihuany ve stejné chvíli ujedete navíc pouze 2 nebo 4 metry.
Lze už jen dodat, že studie probíhala při jízdě na simulátorech, přičemž testovaní řidiči nejprve absolvovali trasu standardním způsobem. Poté již měli začít ovládat různé funkce hlasem a posléze také na dotykové obrazovce. Překvapivě však v takové chvíli nebyli schopni ani vyrovnaného pohybu ve zvoleném jízdním pruhu. Lepších výsledků pak nebylo dosaženo ani ve chvíli, kdy se uživatelé Applu a Androidu věnovali pouze „svému“ systému.
Tím samozřejmě nechceme bagatelizovat efekt alkoholu či jiných omamných látek na řízení, usedat pod vlivem čehokoli podobného za volantem je nezodpovědné. Ovšem o poznání větší pozor byste měli dávat také na používání palubních systémů auta - i když jejich používání nikdo nezakazuje, neznamená to, že nejsou nebezpečné.
Britové zjistili, že reakční dobu více než alkohol či marihuana...
...zhoršují Apple CarPlay a Android Auto
Zdroj: IAM RoadSmart
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 7 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 9 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 11 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva