Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Praga R1R: silniční česko-slovenský sporťák realitou, má parametry Veyronu
19.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pokus dostat na silnice supersport značky Praga se dlouho zdát být utopií. Jenže už se stal skutečností.
Když se v roce 2012 poprvé objevila na scéně Praga R1, tedy okruhový sporťák kdysi slavné značky obnovené podnikateli z České a Slovenské republiky, byl to skoro zázrak. Přece jen nebývá obvyklé, aby v těchto končinách vznikaly vozy podobného ražení a pokud se o to někdo v minulosti pokusil, splakal nad výdělkem. Ať už šlo o auta zajímavá jakkoli.
Můžeme vzpomenout dodnes nejrychlejší české silniční auto MTX Tatra V8, které v roce 1991 jelo 265 km/h. Snad by o něj i byl zájem, nepřízní osudu ale bylo postaveno jen pár jednotek strojů, které si rozebralo několik šťastlivců od nás i ze zahraničí. Nedávno jsme psali také o Innotechu Mysterro, který měl být jakýmsi českým Ferrari. Také s ním to nevypadalo marně, ani v jeho případě jsme ale nemohli informovat o zdárném konci.
Když tedy lidé z obnovené Pragy avizovali již v roce 2012 záměr postavit z R1 také silniční stroj, brali jsme to s nadhledem, a to i po absolvovaných crash testech a představení verze Turbo. Přece jen, postavit okruhový a silniční automobil s parametry supersportu jsou trochu jiné výzvy, zejména kvůli nárokům na homologaci. Trochu optimismu do žil nám vlévalo vídat, že jak výchozí R1, tak silnější R1 Turbo se tu a tam objeví v prodeji jako použité, a tak firma musí nějaké prodávat, přesto jsme měli své pochybnosti.
Zjevně byly zbytečné, neboť právě dnes firma Praga-Export s.r.o., která za znovuzrozením Pragy stojí, oznámila, že její stroj dostal silniční homologaci a zveřejnila i jeho první fotografie. Ty v duchu tolik oblíbeného postupného odhalování neukazují celý vůz, nejsou ale úplně neobjevné - vidět můžeme o něco civilizovanější, ale přesto silácky vyhlížející stroj, který se ale jako ministr války snad netváří neoprávněně. Jeho dynamické parametry mají být ohromující.
Všechny detaily zatím neznáme, můžeme ale připomenout, že okruhová R1 disponuje 210 koňmi na 590 kg hmotnosti a tedy 356 koňmi na tunu. Verze R1 Turbo se chlubí 345 k na 625 kg a tedy 552 koňmi na tunu. A silniční R1R, jak se bude Praga do provozu jmenovat? O ní víme zatím jen tolik, že i její poměr hmotnosti a výkonu bude vyšší než 550 koní na tunu.
Čekejme tedy turboverzi s výkonem sahajícím až někam ke 400 koním, který bude mít na starosti o něco více kil než u okruhového Turba. Automobilka hovoří o tom, že novinka má parametry srovnatelné s Bugatti Veyron nebo Ferrari Enzo a naráží právě na poměr výkonu a hmotnosti. Určitě tedy neočekávejme maximální rychlost přes 400 km/h, extrémní akceleraci do středních rychlostí ale čekat lze.
Dále víme tolik, že silniční R1R využívá celokarbonový monokok stejně jako okruhové varianty, kvůli zlepšení jízdních vlastností na silnici je ale motor zabudován v nosném rámu. Při vývoji vozu bylo prý cílem zkombinovat funkční aerodynamiku, atraktivní design a zároveň dostát podmínkám homologace pro běžný provoz. Tu auto dostalo již 17. března, a je tak prvním silničním osobním automobilem značky Praga vyrobeným od roku 1947. Šéf firmy Jiří Lojan k tomu řekl: „Chtěli jsme, aby z Praga R1R na první pohled vyzařovala jedinečnost, dravost, nadčasovost a perfektní harmonie funkce a emocí. Jednoduše jsme chtěli, aby byla dech beroucí. Jestli se nám to podařilo, už posuďte sami...“
My dodáváme: posoudili bychom, posoudili, ale to bychom jej nejprve museli vidět celý. Snad již brzy, více vám napoví přiložené fotky všech dosud známých provedení.
Toto jsou první fotky silniční Pragy R1R
Pro lepší představu obrázky původní okruhé R1 z roku 2012...
...a záběry jedné z prodaných R1...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před hodinou - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 4 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie