Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice

(+ videa) Praga R1 se chce stát vstupní branou do vrcholového motorsportu, nabízí karbonovou placku s dynamikou supersportu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice

12.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Praga R1 se chce stát vstupní branou do vrcholového motorsportu, nabízí karbonovou placku s dynamikou supersportu.

Sportovní divize automobilky Renault se spojila se britským Caterhamem, aby jejich zaměstnanci ve společném podniku (Société des Automobiles Alpine Caterham) vyvinuli lehký sportovní automobil s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Francouzi tím vdechnou život Alpine, Britové asi zůstanou u jména Caterham, každopádně konkrétní výsledky se pár let ještě pozdrží.

Pokud máte dojem, že nemáte na vyčkávání čas a ke štěstí vám stačí podobně koncipovaný vůz s motorem od Renaultsportu, jedno řešení by tady bylo - jmenuje se Praga R1. Kompaktní placka s délkou 4 170 mm, šířkou 1 800 mm a výškou jen 995 mm svým designem připomíná okruhové speciály z Le Mans a ve své podstatě se o nic jiného ani nejedná. Tohle auto je však spíše vstupní bránou k závodění než první liga. Praga R1 je totiž poháněná atmosférickým čtyřválcem Renault Sport Technologies o objemu 2,0 litru, který při 7 500 otáčkách produkuje 210 koní.

To na první a asi ani druhý pohled není mnoho, pravdou ale je, že Praga bez náplní váží pouze 590 kg a 356 koní na tunu už zní mnohem lépe. Nejlepší na tom je, že R1 je dvoumístná a výrobce, ke kterému se ještě dostaneme, slibuje na zakázku dodávat auta i s homologací pro běžné silnice. Ale zpátky k vozu. Jeho základ tvoří karbonový monokok s integrovanou deformační zónou a o bezpečí posádky se dále starají šestibodové pásy, hasicí systém OMP anebo třeba bezpečnostní palivová nádrž značky ATL.

O přenos síly od motoru na kola zadní nápravy se stará šestistupňová sekvenční převodovka Hewland JFR s pneumatickým ovládáním a za příplatek i samosvorný diferenciál. Také další komponenty pochází od renomovaných dodavatelů - blíže nespecifikované brzdy od AP Racing, spojka je od německého Sachsu, tlumiče dodalo Koni a elektronické řízení motoru má původ v Cosworthu.

Dynamika Pragy R1 zatím známá není, ale pokud vás to zajímá, můžete se podívat na videosnímek zachycující podzimní zkoušky na okruhu Slovakiaring. Váháte-li nad jménem vozu a místem testů a jaksi se vám nechce věřit, že by tohle auto mohlo skutečně pocházet ze středoevropského regionu, pak vás můžeme jen ujistit, že tomu tak opravdu je. Praga R1 byla kompletně vyvinutá a postavená na Slovensku, přičemž můžeme potvrdit, že ve vedení firmy najdete i Čecha.

Praga tvrdí, že „úkolem R1 je otevřít dveře do světa profesionálního motorsportu pro všechny, kteří ocení skvělý poměr ceny a dynamiky“. To první můžeme posoudit pouze z videa, to druhé však opravdu vypadá zajímavě. Výrobce, který již rozjel malosériovou ruční výrobu, bude požadovat v základu 98 tisíc Eur, v přepočtu necelých 2,5 milionu korun.


Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 1 - Praga R1 2013 01Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 2 - Praga R1 2013 02Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 3 - Praga R1 2013 03Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 4 - Praga R1 2013 04Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 5 - Praga R1 2013 05Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 6 - Praga R1 2013 06Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 7 - Praga R1 2013 07Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 8 - Praga R1 2013 08Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 9 - Praga R1 2013 09Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 10 - Praga R1 2013 10Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 11 - Praga R1 2013 11Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 12 - Praga R1 2013 12Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 13 - Praga R1 2013 13Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 14 - Praga R1 2013 14
Praga R1 má 356 koní na tunu, základní cena bude kolem 2,5 milionnu

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.