Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to

Ještě nedávno se zdálo, že japonské kupé přežije i skon svého dárce orgánů od BMW, jenže nakonec je všechno jinak. Od ledna půjde objednávat verzi A90 Final Edition, jejíž název hovoří za vše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to

před 3 hodinami | Petr Prokopec

Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to

/

Foto: Toyota

Ještě nedávno se zdálo, že japonské kupé přežije i skon svého dárce orgánů od BMW, jenže nakonec je všechno jinak. Od ledna půjde objednávat verzi A90 Final Edition, jejíž název hovoří za vše.

„Jakékoli zmínky o tom, že by Supra měla skončit, jsou čistě spekulativní,“ uvedl před pouhým měsícem a půl Sean Hanley, marketingový a prodejní šéf Toyoty pro australský region. No, tak už nejsou, chce se dodat. Jakkoli tím Hanley reagoval na informace o blížícím se konci spřízněného BMW Z4, které podle něj neměly nutně znamenat konec Supry, realita je nakonec jiná. Výrobu obou verzí má na starosti rakouská Magna Steyr, a protože ani v jednom případě nemusí kvůli omezenému zájmu produkovat víc než tisíc aut měsíčně, v prach se obrátí obě společně.

I Supra tedy končí, přičemž z nabídky Toyoty nejspíš vypadne ještě dřív, než BMW pošle k ledu Z4. Japonská automobilka totiž přišla se specialitou zvanou A90 Final Edition, která již svým názvem naznačuje, že jde o labutí píseň. Souběžně s ní pak do showroomů dorazí ještě standardní provedení v mírně upravené formě Lightweight Evo, přičemž obě verze budou k dostání příští rok. Poté se ale opona zatáhne.

Smutnou skutečnost kolegům z Motor1 potvrdil Robert Tiskner, šéf firemní komunikace (lepší jméno si takový člověk snad ani přát nemůže...), dle kterého bude přesné datum ukončení výroby oznámeno později. Japonci pak sice již naznačili, že očekávat bychom mohli i šestou generaci, jenže kdy ta se objeví, je ve hvězdách. Toyota má ostatně ve sportovním segmentu hodně napilno, neboť do nabídky by se měly vrátit ikony jako Celica či MR2. Značka pak možná urychlí vývoj nové GT86, která bude kvůli emisím hybridní.

Budoucnost tedy vypadá lákavě, ještě lákavější je ale ona labutí píseň, tedy verze A90 Final Edition, která vznikne jen ve 300 kusech, které budou k mání v Evropě a Japonsku. Největší změnou oproti dosud nabízené verzi je poladěný třílitrový šestiválec, který nově produkuje 435 koní výkonu a 570 Nm točivého momentu, a to ve spolupráci s manuální převodovkou. Máme tu tedy posun o 95 koní a 70 Nm, který se stoprocentně odrazí v jízdní dynamice, konkrétní data ale Toyota zatím k dispozici nedala.

Víme nicméně, že pod kapotou netrůní jednotka S58 z BMW M3/M4, nýbrž dosud používaný agregát B58. Ten ale prošel výraznými úpravami, neboť se dočkal nového sání, katalyzátoru či vylepšeného chlazení. Jiná je také olejová vana a dorazil i výfuk Akrapovič, který lepší dynamiku doprovodí hlasitějším soundtrackem. Jak už padlo, p přenos výkonu na zadní kola se stará výlučně šestistupňový manuál, který doprovází lepší aktivní diferenciál.

Souběžně s posíleným motorem došlo také na úpravy podvozku, jehož naladění bylo inspirováno okruhovou verzí GT4. Divize Gazoo Racing tak dodala silnější stabilizátory vpředu i vzadu, zatímco stavitelné tlumiče pochází od KW Automotive. Výraznější je také odklon kol, jenž má vylepšit ovladatelnost. Brzdy Brembo pak počítají s vrtanými kotouči ve všech rozích, přičemž vpředu najdeme 19- a vzadu 20palcová odlehčená kola.

Modifikován byl rovněž bodykit, pročež můžeme zmínit třeba příchod odvětrávané kapoty motoru, odlišný čelní splitter nebo výrazné zadní křídlo s „labutím úchopem“. Dovnitř se pak nastěhovala sedadla zkrachovalého Recara, konkrétně typ Podium CF čalouněná Alcantarou. Stejně jako v případě nového Ferrari F80 je to řidičovo vyvedeno v červené, stejně jako středová konzole či dveřní panel. Sedadlo spolujezdce a zbytek kabiny však již halí černý odstín.

Co se týče vylepšeného standardního provedení Lightweight Evo, to profituje z mnoha změn limitované edice. Také v tomto případě byl tedy upraven odklon kol, došlo na optimalizaci řízení a příchod větších předních brzd, za nimiž znovu stojí Brembo. Nové jsou i tlumiče a došlo také na zesílení stabilizátorů a podlahových rozpěr. Po stránce vizuální pak nelze přehlédnout nový kachní ocas na zádi, na jehož výrobu byla užita karbonová vlákna.

S cenami japonská automobilka zatím nevyrukovala, přičemž zatím ani není jisté, zda se standardní provedení vrátí také s dvoulitrovým čtyřválcem, nebo bude k dispozici už jen s třílitrovým šestiválcem. Volba mezi manuálem a automatem však u objemnější pohonné jednotky, jejíž maximální výkon zůstane na 340 koních, bude zachována. Objednávky pak bude možné s dealery sepisovat již od ledna, přičemž Evropa přijde na řadu jako první.


Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 1 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 01Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 2 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 02Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 3 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 03Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 4 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 04Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 5 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 05Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 6 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 06Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 7 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 07Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 8 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 08Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 9 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 09Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 10 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 10
Supra páté generace se začíná loučit labutí písní zvanou A90 Final Edition, jenž dostala do vínku 435 koní. Foto: Toyota

Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 11 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 11Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 12 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 12Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 13 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 13Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 14 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 14Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to - 15 - Toyota Supra A90 Final Edition a Lightweight Evo 15
Vedle toho se bude i nadále prodávat standard, a to pod označením Lightweight Evo, přičemž i u něj došlo na pár úprav. Foto: Toyota

Zdroje: Toyota, Motor1

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.