Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vrcholná Tesla je stále větší prodejní propadák, v Evropě už ji nekupuje skoro nikdo
27.3.2022 | Petr Miler
O Tesle slýcháme téměř jen v souvislosti s úspěchy a překvapivými porážkami konkurence, realita ale není zase tak růžová, jen se o ní nemluví. Tak trochu mimo hlavní pozornost se vrcholný Model S prodejně stále více propadá, mimo USA skoro až k nule.
Tesla má za sebou další relativně úspěšný rok, kdy i v době nedostatku komponentů dokázala prodejně rychle růst. Slovo relativně používáme proto, že je třeba si uvědomit, že ač její odbyt vytrvale roste, celková čísla jsou stále na úrovni druhotných značek velkých automobilových koncernů, jako je třeba Škoda. A když si je srovnáme s jakkoli většími automobilkami jako takovými, ukáže se, jak malá pozice Tesly v automobilovém světě zůstává.
Například Renault za loňský rok prodal ve světě 2 696 401 vozů, Tesla 936 222 aut. Tesla jako firma má přesto ke konci tohoto týdne 138,3krát vyšší hodnotu optikou tržní kapitalizace - 7,52 miliardy dolarů vedle 1,04 bilionu. Jak absurdní to je.
Za mlhou celkového růstu a úspěchu akcií na burze, které dávno nemají mnoho společného s výkonností firmy jako takové, se pak snadno ztrácí i neúspěch některých projektů a nápadů. A nebudeme nyní vrtat do solárního byznysu Tesly, stačí zůstat u aut a podívat se, jak se firmě další s produkty pro náročnější klientelu. Její prodeje totiž dnes sestávají prakticky už jen z Modelu 3 a zvýšeného totéž v podobě Modelu Y. Zejména první velká věc od Tesly, Model S, dostává hodně na frak.
Je to auto poprvé představené v roce 2012 a i když jej Tesla průběžně modernizuje více, než je běžné, jeho faktické stáří nelze zastírat donekonečna - z Moskviče VW Golf také nevytesáte. Tesla je mistr chytrého marketingu a PR, takže dokáže reálnou bilanci Modelu S držet mimo dohled, tvrdá čísla ale nelžou a americké automobilce nenastavují zrcadlo ukazující nepříliš hezký obrázek.
Dle dat samotné automobilky dokázala Tesla za poslední rok prodat na celém světě jen 24 980 Modelů S a X, tedy dokonce obou nejdražších modelů dohromady (samostatně jejich prodeje nereportuje). Nejde tedy o bilanci za nějaké krátké období, v němž by se autu nedařilo, nebo chvíle nezohledňující reakci na loňský lednový facelift, ale celoroční bilanci. Přesto jde o tak málo aut. Navíc nejde o náhlý pokles, prodeje jdou rychle dolů už léta (jen loni spadly o 56 %).
Data JATO Dynamics ukazují i prodeje samotného Modelu S na jednotlivých trzích. Dolů jde i doma v USA, kde loni zaznamenal 11 555 prodejů, nejmíň za celou dobu sledování jejího odbytu. Pořád je to ale aspoň 11,5 tisíce aut, v Evropě šlo loni o pouhých 456 aut, též historicky nejméně a absolutně skoro nic. Tesla ráda říká, že nedokáže vyrábět tolik Modelů, kolik jich lidé chtějí koupit, ale to je zase jen marketing - když naplánujete výrobu 5 aut a lidé jich chtějí 7, také nestíháte. Ale reálně neprodáváte tak či onak skoro nic.
Mizérie aktuálních prodejů Modelu S ale nejlépe vynikne, když se podíváme na čísla Porsche Taycan za stejné období. Citelně dražší a prestižnější německý konkurent si v Evropě ve stejném časovém rozmezí našel 16 250 kupců, a Teslu tak porazil více jak 35krát. A i v USA jí šel po krku (9 419 vozů). Je to přitom jako by Mercedes třídy C prodejně překonával VW Passat nebo něco podobného - jde o dva srovnatelně velké, elektrické vozy, ale jinak o auta jiné úrovně a jiné ceny.
Stačí se podívat na kvalitu Porsche a „kvalitu” Tesly, aby člověk pochopil, proč jsou lidé na Model S zvědavý stále méně, o jiných aspektech ani nemluvě. Pro automobilku by to mělo být připomenutí, že na trh nemůže posílat cokoli a čekat, že to lidé budou dále kupovat jako zbláznění - konkurence se vždy dříve nebo později objeví. Mnoho sebereflexe ale od americké firmy nečekáme, je to jedna z věcí, které jí dlouhodobě jdou hůře než jiným.
Modelu S evidentně moc nepomohl ani loňský velký facelift a příchod verze Plaid (na snímcích). Prodává se stále hůř a v Evropě už skoro vůbec, mnohem dražší Porsche Taycan ji teď už téměř poráží i v USA, v Evropě je 35krát úspěšnější. Foto Tesla
Zdroje: JATO Dynamics, Tesla
Bleskovky
- Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
2.12.2024 - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
5.11.2024 - Zaměstnanci musí přijmout nižší platy a vyhrnout si rukávy, říká personální šéf VW. Fajn, tak teď ještě zase začít dělat žádaná auta
5.11.2024 - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
5.11.2024 - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
5.11.2024 - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
5.11.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva