Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna
14.3.2021 | Mirek Mazal
Většině strojů podobného ražení je s to vytřít zrak u nás prakticky neznámý vůz izraelské firmy Plasan. Je to jeden z extrémů svého druhu.
Blízký východ nepatří mezi klidné oblasti, jistě i proto se izraelská armáda řadí mezi ty nejlepší na světě. Znát je to nejen lidských zdrojích, ale také na technice - kvalitu tamního letectva snad netřeba připomínat, vysoké investice ale putují také do pozemního vybavení, automobily nevyjímaje. Hlavně díky tomu se v těchto končinách mohou zrodit výrobci aut, kteří neprezentují před objektivy fotoaparátů na největších světových autosalonech, o to větší pozornost si ale zaslouží.
Jedním z takových je automobilka Plasan sídlící v poušti severního Izraele. Stavbou speciálních obrněných aut se zabývá už přes 30 let a jejím posledním počinem je inovovaná verze modelu SandCat, doslova Písečná kočka, přeneseně ale spíše Pouštní kočka. A její jméno je docela výmluvné - umí se nepozorovaně přikrást na určité místo, splnit svůj úkol a odolat i nástrahám, kterým by jiný automobil neodolal.
SandCar je totiž malý taktický obrněný vůz stojících na základech Fordů série F. Z něj používá elektroinstalaci, části podvozku, zavěšení, motor a převodovku. Pohonnou jednotku tedy už tušíte - je to osmiválcový turbodiesel o objemu 6,7 litru, který má vozu zajišťovat hbitost i s 10 lidmi na palubě. Nečekejte ale žádné ohromující dynamické parametry, tohle je hlavně zvíře do nepohody, ne na závodní okruhy - ostatně maximální výkon 224 kW (305 koní) mířící pochopitelně na všechna čtyři kola není na tak velký stroj (může mít 5,6 metru na délku a pohotovostní hmotnost až 6,7 tuny) zrovna úchvatná hodnota.
Zrychlení na stovku tedy zvládne za 23 vteřin a maximální rychlost je omezena na 120 km/h. Přednosti SandCatu jsou jinde a jeho nadvláda se dostaví až po vyjetí mimo silnici - dokáže stoupat až do 60% svahu, zvládne jízdu s bočním sklonem 60°, přejede 60 cm chybějícího podloží, aniž by zapadl a nezaskočí jej ani 45,7 cm vysoký schod nebo 60 cm hluboká voda. Maximální nájezdový úhel vpředu je 35°, vzadu 36°.
To vše zvládá nejen díky své konstrukci, ale také s pomocí čtveřice masivních kol s disky o průměru 19,5“. Přes toto i svou mohutnost ale zůstává SandCat dobře manévrovatelný, o čemž svědčí nejen výše zmíněné, ale třeba i stopový poloměr otáčení 6,5 metru.
Obratnost neutrpěla ani kompletní balistickou ochranou. Lehké kompozitní materiály s keramickými vložkami a ocelovými vrstvami dostávají ochranu až na úroveň B6 nebo STANAG 4569 úrovně III. Pomáhá jistě i minimum použitého skla, na některých verzích v podstatě neuvidíte jiné, než to čelní. A na ostatních tvoří tak malé části vozu, že vedle toho i moderní silniční auta vypadají jako pojízdné skleníky.
Celá stavba je modulární, takže Plasan může sloužit k rozličným účelům - může být cokoli od bojového vozidla armády přes extrémní policejní stroj až po sanitku, všechno do hodně velké nepohody. Podle toho může být různě dlouhý, těžký, praktický (pojmout 2 až 10 osob) a také nabírat různých podob. Klasická béžová verze, v níž vypadá skutečně trochu jako kočka pouštní, je jen jednou z mnoha dostupných. A modulární konstrukce je i cestou k rychlejším opravám poškozených částí.
Podívejte se sami níže, čím vším může SandCat být. Teď už vás nepřekvapí jeho spatření třeba na obrázcích z blízkovýchodních konfliktů, kde je - někdy bohužel, jindy bohudík - jako doma.
Plasan SandCat je pro nás prakticky neznámá, ale o to zajímavější izraelská specialita. Nabírá různých podob, extrémním off-roadem svého druhu je ale pokaždé. Foto: Plasan
Zdroj: Plasan
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva