Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před hodinou | Petr Miler
Odboráři dali dohromady „seznam jedů”, které si na ně přichystalo vedení Volkswagenu. A jejich první antidotum si říká stávka. Je nevyhnutelná, do konce domluveného klidu zbraní už žádné řešení přijít ani nemůže.
V posledních týdnech připomínalo dění ve Volkswagenu mírný vánek, byl to ale jen pomyslný klid před bouří. Tento týden totiž pokračovala jednání vedení společnosti se zástupci odborů ohledně plánů VW na masivní škrty a moc dobře se nevyvinula. Odboráři sice přišli s konstruktivními návrhy na řešení, představy vedení automobilky jsou ale zásadně odlišné. A tak jsme už včera uváděli, že vývoj míří ke stávkám. Přesně ty přijdou.
Situaci ve společnosti shrnuje Financieele Dagblad a své k ní řekly i odbory IG Metall, které budou mít za stranu zaměstnanců rozhodující slovo. Z dosavadního vývoje je přitom zřejmé, že původní pozice automobilky (snížit platy o 10 %, eliminovat bonusy, propouštět a zavírat továrny) a zástupců zaměstnanců (zvýšit platy o 7 %, obnovit „jistotu práce” a dál nic) se sice sblížily, jsou ale pořád příliš vzdálené na to, aby se mohly kdekoli rozumně sejít. A tak se situace znovu komplikuje.
Vyjednávací výbor odborové organizace tedy jednomyslně odhlasoval, že zaměstnanci v prosinci začnou s výstražnými stávkami. Podle hlavního vyjednávače IGM Thorstena Grögera se ve firmě „rýsuje pracovní spor, jehož intenzitu země dlouho neviděla”, protože „lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt”. Odbory nyní strategicky celkem chytře konstatují, že je v rukou Volkswagenu, aby rozhodl o tom, jak moc špatná situace nakonec bude.
Odboráři dali také dohromady „seznam jedů”, se kterým vedení Volkswagenu pracuje a se kterým se nesmíří přinejmenším jako s celkem. Jde o hromadné propouštění, zavírání továren a snižování mezd. Odbory jsou ve výsledku připraveny na jedno, druhé nebo třetí, ale vždy s výhradami. Snížení mezd ano, ale pak bez propouštění. Zavírání továren ano, ale jen tak, že pro ně VW najde kupce. A propouštění ano, ale jen za podmínky vytvoření tzv. „fondu solidarity”, který by vyhazovy učinil „sociálně přijatelnými”. Hlavní cíl IGM je ale jiný - zachovat všechna místa a všechny továrny klidně výměnou za menší redukci mezd a zkrácení pracovní doby.
A odboráři trvají na tom, že nejde o planou hrozbu. Obě strany už dříve souhlasily na „klidu zbraní” do konce listopadu, protože další kolo jednávání ale přijde až 9. prosince, výstražné stávky jsou nevyhnutelné. „Do konce listopadu nebude pro zaměstnance Volkswagenu na stole žádné nové řešení,” potvrzuje Gröger a říká, že rozestup mezi oběma termíny využije IGM k „vytváření tlaku”.
Uvidíme, co reálně přijde, nezdá se však, že by tento vývoj mohl krátkodobě komukoli prospět. Pokud se ve brzy VW stanou standardem stávky většího rozsahu, bude to pro celý evropský automobilový průmysl další velká rána i z dlouhodobějšího hlediska. Jako by těch předchozích nebylo dost...
Ve Volkswagenu de bude stávkovat, to už je jisté. Zatím zřejmě jen výstražně vždy na hodiny mezi 1. a 9. prosincem. Co bude následovat, ukážou jednání naplánovaná na druhý ze zmíněných termínů. Ilustrační foto: IG Metall, tiskové materiály
Zdroje: Financieele Dagblad, IG Metall
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před hodinou - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 2 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 4 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 5 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva